Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 1006 ggr
Jaguar_
0

Receptbok?

Hej alla!

Jag vill utöka min hylla av receptböcker och släng ut en del. In med lite nytt. Problemet är att jag inte vet vilken bok som är den bästa att ha. Vill gärna ha med många sidor och bara fullproppat med recept. Får gärna vara lite fakta rutor och sådan med i för skojs skull.

Jag söker tips på böcker med andra ord för vardagen och vart vänder man sig bäst till. Klart Vegan när man vill bli lite mer nyttig och gå på rätt väg.

Det jag är ute efter:

En kokbok för vardagsmat (middag/kvällsmat)

En bok för bakning (kakor/bröd)

En bok för (om det finns) frukost och godis

Detta skulle nog täcka om en del iaf som man kan börja med. Jag vill inte köpa in extremt många. Bara en av varje och den som är bäst enligt er. Har försökt att leta själv, men det finns ju en del där ute och svårt att hitta rätt bland alla. Speciellt om man letar via nätet.

Så snälla ni, kom med tips! 😃 Och kom ihåg att jag vill bara ha en av varje. Så om ni ser att någon nämner någon bok, ta gärna upp den i ert inlägg med för och nackdelar plus er egen som ni rekommenderar. Tack för tiden ni lägger på att hjälpa mig!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
0

Och tillägger att jag har en som är allergisk mot viss frukt (fruktkött) och nötter här hemma om det går att ha i åtanke, plus att jag själv ska inte ha så mycket soja produkter. (men de kanske går att vänja kroppen vid det men int eom jag går på fodmap sen).

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
0

Jag har inga kokböcker men jag tror att Vego för alla av Sofia Von Porat kan vara bra. Just nu verkar det inte gå att komma in på hennes hemsida (?) men jag gillar recepten som finns där i alla fall och kan tänka mig att det finns många bra recept i boken också!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
0

#2 Ah tack! Ska kolla in denna. Borde ju finnas på de flesta ställena tycker man.🙂 Tycker det är lättare att ha kokböcker och sådant. Ha så dålig fantasi och om man går in på ny mark ska man inte hipphappa om vad som kan vara rätt och fel. Hatar sitta vid datorn hela tiden för att hitta ett recept. Jag vill ha böcker i köket!!!! 😃

vendelay
0

#3 Jag förstår dig, jag är nog precis tvärtom haha! Jag gillar att ha det på datorn men det är ju väldigt fint att ha en massa kokböcker i köket förstås 🙂 Hoppas du hittar några fler böcker, jag slänger in en till kommentar om jag kommer på några fler 🙂

Jaguar_
0

#4 Haha jag gillar hitta recept på nätet men hatar ha en dator i köket. Så bökigt och nej jag vill inte ha en mobil eller surfplatta heller. Usch! Mysigt med böcker och de dör inte på grund av batteribrist eller att skärmen släcker sig i tid och otid. Plus de kostar inte skjortan om man skulle råka spilla vatten eller liknande över dom 😎

Jag hoppas jag får mer tips så klart och är jätteglad för att du tipsade mig om denna bok! Tack så mycket igen! Skriv gärna fler om du kommer på 😉

För övrigt; testade precis dricka rismjölk för första gången och wow mums! Ha testat alla andra havre, mandel osv och blivit så besviken. Dragit mig i 2 veckor att smaka denna men nu är det gjort 😃

vendelay
0

Nej, jag förstår dig, då är det mycket lättare med en bok! Jag klarar inte heller av att läsa på mobiler och surfplattor 😃

Vad roligt! Jag gillar också rismjölk. Mandelmjölk går absolut inte att dricka 🤐 Min favorit är dock Alpros sojadryck lätt. Den är ganska söt vilket många kanske har svårt för men jag gillar det!

Kika på >denna< länk, det finns en rubrik som heter "Kokböcker", där kanske du hittar några fler tips. Annars tycker jag att mattidningar brukar vara väldigt bra. Den från Coop brukar innehålla en massa vego och så finns det andra tidningar som t.ex. Vegourmet med massa recept och fina bilder 😃

veggie4every1
1

Här är mina kokböcker🙂

http://www.bokus.com/bok/9789113061931/var-kokbok-vegan/

http://www.bokus.com/bok/9789187785603/vegetariska-kokboken/

http://www.bokus.com/bok/9789186887032/kakor-och-cookies-utan-agg-och-mjolk/

Nackdelen med den vegetariska kokboken är att man får göra om en del recept som har komjölk och ägg, men det är ofta en enkel match.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1

#6 Tackar! Mja jag ger upp soja, havre och mandel… Tycker inte alls om det, men ska snart till affären och köpa lite mer rismjölk 😃

#7 Ah tack. Perfekt! Få införskaffa när köket är klart absolut! 😉 Ja det går alltid ändra och fixa till i recept som tur är haha.

vendelay
0

Idag på biblioteket hittade jag en vegansk kokbok - Hjälp! Veganer på middag - som jag har kikat igenom nu. Jättefina bilder och en bra blandning mellan enkla och mer avancerade festliga recept. Några exempel är: minigrönsaksquiche, black pepper tofu, vildsvampspasta, kikärtsmarängtårta, hallonpannacotta, minicheesecake, vattenmelonshake, scrambled tofu… Recepten är indelade i 4 kategorier: förrätt, varmrätt, efterrätt, brunch. Rekommenderas starkt! 👍

Jaguar_
0

#9 Ååååååååh den låter bra! Den ska jag ha! Hmmmm 🤔 Känns som att jag inte kommer hålla mitt 3 kokböcker en av varje på något sätt 😃 Tackar Vendelay!

vendelay
0

#10 😃