Hur mycket äter ni?
För känns som att jag äter jättemycket men blir ändå hungrig jättefort Har hittills idag ätit ca 2 dl sojayogurt med blåbär och chiafrön Quinoa gjord på ca 1 dl + blandade grönsaker Och äter en macka atm Och juste har druckit 2 glas osötad mandelmjölk och massa vatten
Det var varken mycket protein eller fett i det, vilka båda är livsnödvändiga och mättande.
Testa att lägga till tex bönor, linser, ärter, fröer, nötter eller liknande så ser du nog att du blir mättare.
Jag skulle vara vrålhungrig om jag bara år det lilla du skrivit ner (är en liten tjej som inte rör på mig så mycket så det är inte så att jag behöver mer för att jag är stor och stark)
l'm back
#1 jag äter relativt mycket bönor men tycker ej det är så mättande
#2 Hur mycket är relativt mycket? Själv äter jag mellan 100 och 200g / måltid. Beroende på vad jag gör då.
Men äter du mycket bönor så kan det tex vara mer fett som behövs, eller mer mat rent generellt (tex mellanmål om du inte klarar av att äta mer till huvudmålen)
l'm back
Om detta är vad du äter på 1 dag äter jag kanske 4 ggr så mkt.
idag har jag ätit:
Frukost: 1,5 dl havregrynsgröt+1,5 msk jordnötssmör
frukost nr2: 1 fralla med i skål soyghurt med flingor.
lunch: 4 knäckebröd med sylt+ost, 1 äpple, 3 dadlar med 2,5msk jordnötsmör.
Middag: 1 banan, halvt paket tofu, 0,5dl hirsflingor med kakao och 1 tsk jordnötssmör
mellis: 2dl soyghurt med 2 msk sylt
Sedan druckit ca 2l vatten.
Detta min vän är mycket haha. Dock är jag väldigt aktiv både på jobbet och utanför så detta är vad jag behöver och landar på 2200-2300kcal. Notera att jag inte ätit riktig mat idag och en jäkla massa jordnötssmör (något jag försöker hålla nere på men är beroende). Jag är inte mycket för mat utan mer en frukostmänniska. Vilket jag borde ändra på kanske?
Frukost: 2 bananer, 20g ärtprotein, 1,5 dl havregryn
Lunch: 20g ärtprotein, 3 dl rismjölk, 1,5 dl havregryn
Middag: 1 dl brunt ris, ½ dl röda linser, ½ potatis, savojkål, broccoli, sallad, ½ avokado, purjolök, halv paprika.
Och detta var en dag jag åt väldigt lite, och jag har normaltvikt på nedre gränsen.
'-Headlights on the highway-'
Frukost: En skål havregrynsgröt med linfrö, chiafrö, pumpafrö, lite nötter och agavesirap. Två koppar grönt te.
Mellis: Två medelstora bananer och två riskakor, grönt te.
Middag: Stor skål med spagetti och sås gjord av sojafärs, tomater, zuccini och en massa annat. Grönt te och en god kaka efter maten.
Kvällsmat (som jag inte har ätit ännu): Mackor med något gott (kanske avocado) och troligtvis någon typ av sallad med dressing och lite choklad eller annat gott 😉
Örtte till läggdags och kanske en banan om jag är utsvulten…😇
En normal dag för mig, ibland blir det mera, men oftast inte mindre.
Idag
Frukost: En skål vaniljyoghurt + en banan + 2 knäckebröd med pastej
Lunch: En stor skål med pasta (+pesto), tomat, tofu & bönor
Fika: Kladdkaka med klass
Middag: 1 pitabröd fyllt med oumph, creme fraiche, tomat & majs
Kvällsfika: 1 banan & 1 kiwi med glass
Är typ som jag normalt äter och är egentligen aldrig hungrig efter lunchen men fortsätter äta mm hur väger jag ens 35 kg det känns så orimligt
Frukost: 5dl havregryn, 4dl havremjölk, 1 banan och massa Kokossocker på det. Lunch: ca 150g okokt råris, 250g kidneybönor och broccoli. Mellanmål: några dadlar. Middag: 350g potatis, kikärtsbiffar gjorda på 240g kikärtor. Landar på cirka 2500 kalorier, och jag är inte heller särskilt aktiv och är liten i kroppsbyggnaden. Hade jag ätit som #0 hade jag aldrig klarat av dagen utan att vara bitter till allt och alla. Tycker absolut du ska äta mer! :) Att äta "för mycket" är struntprat så länge man inte är extremt överviktig. Är man hungrig så ÄT!
Oj det lät som väldigt lite mat. Jag äter när jag är hungrig helt enkelt :)
…och rätt så stora portioner :)
Idag har det blivit:
Frukost: 1 banan med jordnötssmör
Fika: En stor kopp grönt te
Sen lunch/tidig middag: En stor portion kitchari med tomatsalsasås plus ett par skivor vitt bröd med margarin. Och en sockerfri energidryck.
Ikväll ska jag eventuellt trycka i mig en ananas också.
Och någonstans där borde jag också dricka någon liter med vatten.
Har ätit lite för mycket den senaste tiden så jag jobbar på att dra ner lite på kaloriintaget. Borde väl ha hoppat över brödet kanske men det var ju så mjukt och fluffigt och gott! Och energidrycken var kanske också onödig men den är ju så god, och har stått i kylen och lurat på mig i en vecka.
Jag är i alla fall lite stolt över att jag inte gick och köpte kakor fastän jag var grymt sugen!
Vanlig dag för mig sedan jag blivit vegan:
Frukost: Glutenfri dubbelmacka med jordnötssmör
Lunch: Sötpotatis med grillkrydda och soya/kidneybönor + avokado
Middag: Jobbar oftast så blir en glutenfri dubbelmacka med jordnötssmör (ingen rast, och har aktivt jobb så hinner oftast inte)
Kvällssnack efter jobbet: Jordnötter oftast eller rawfood bar som jag kan ha i väskan.
Jag skulle vilja gå ner lite i vikt men äter nog för mycket fett .. min avsikt är att plocka bort jordnötter/jordnötssmöret helt och istället satsa på fett från kokos, naturella nötter, avokado och frön.
If Not You, Who? If Not Now, When?