Förslag sökes (hudvård/hygien)
Är ny på det här, är inte Vegan med mat, men tänkte att jag skulle försöka skärpa mig vad gäller skönhetsprodukter och tvål m.m. - Vad använder ni för tvål? Inte för dyrt. - Finns det Shampoo och balsam i vettiga priser? Tycker det är dyrt med över 100kr för en flaska…. - vad använder ni för solskydd? - bodylotion? - finns det nån foundation i vettigt pris?
Som schampoo använder jag Maria Åkerberg. En sådan flaska kostar visserligen över 100 kr, men å andra sidan är det ett så fruktansvärt bra schampoo att jag bara behöver tvätta mitt hår någon gång/vecka. Alltså håller en flaska väldigt länge, längre än t.ex. Urtekram (som är snäppet billigare).
Som balsam så fungerar Maria Åkerberg bäst, men ärligt talat så fungerar ca 1 msk äppelcidervinäger + ca 1,5 l kallt vatten lika bra. Definitivt budget, så pass mycket att jag skulle vilja hävda att det väger upp mot det dyrare schampoot. Det är bara att skölja igenom håret med blandningen och INTE skölja ur med mer vatten efteråt. Vissa upplever att det luktar lite illa, men jag tycker att den lukten försvinner så fort håret torkat.
Body Lotion använder jag Body Shops med kokos. Body Shop har ett flertal veganska produkter (dock inte alla), bland annat foundation (som jag dock inte har någon egen erfarenhet av). Du kan kika på dem här:
Som handtvål använder jag Urtekrams (den rosa, luktar gudomligt!). Något dyrare dock, men av lathet så blir det den eftersom det är den enda veganska (såvitt jag vet) som finns på mitt Ica. Gällande tvål till kroppen, så håller jag fortfarande på att göra slut på mitt lagrade förråd av ickeveganska märken…
Hoppas att det var till någon hjälp! 🙂
http://vegan.ifokus.se/articles/50c388a0d4ebea7721403582-veganska-hygienprodukter
En mer utförlig lista! Såg att även Eldorado har vegansk tvål 🙂 Det är ju budget om något!
#0 Vi pratar lite om det i den här tråden också där du kan få mera tips🙂
http://vegan.ifokus.se/discussions/57558a208e0e744dc5001d4d-era-har-hudkropps-rutiner?discussions-1
Har du något emot att köpa från nätbutiker? För iherb har ett riktigt bra sortiment på veganska produkter till ett bra pris. Ett tag var det superbilligt, nu är det bara billigt (det beror ju på hur dollarn ligger)😃
Handlar gärna via nätet faktiskt om det inte finns på tex willys, öob, Ica :) Ni ska ha ett stort tack för all hjälp, är så ny med detta. :)
Jo förresten, kom och tänka på tandkräm och sånt? Hur är det med det? Det måste ju vara bra för tänderna, liksom. Diskmedel?
#5 Min favorit i tandkräm är nog den här och diskmedel så kör jag med Methods också från iherb och min absoluta favorit är den med gurkdoft. Jag brukar också använda Methods all purpose rengöringsspray, just nu har jag den i gurkdoft till köket. Det finns massor av goda dofter dock och jag tycker de rengör väldigt bra helt utan kemikalier🙂
Ok tack :)
Veggie4every1, är allt på iherb veganskt? Ifall du har koll 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#10 Okej, tack så mycket! 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Hoppas det är okej att jag också frågar här. Jag har lite svårt att hitta en bra vegansk deo, de flesta är så dyra så jag har inte vågat köpa och testa för är rädd att slösa pengar. Något tips? Vad använder ni? Jag har spanat in lite på Weleda Wild Rose deodorant, är det någon som testat den? 🙂
//Flöffo
Funderar också på deo och även parfym…? Synd att mycket veganska produkter är så dyra att man undviker att köpa dom.
Tror att jag såg grumme diskmedel på öob idag faktiskt. Köpte dock inte. :(
#5 Tandkräm använder jag Apotekets gel-tandkräm. Har varit 2 för 3 jättelänge 😃 flera andra av deras tandkrämer ska också vara veganska, men minns dock inte vilka. Diskmedel använder jag Grummes. Finns både på Ica och Coop och är ju dessutom märkt med Bra Miljöval 😃
#12 Jag har provat Urtekrams, som funkar sådär (även om den rosa luktar jättegott), och Färg&Förändrings deo, som är dyr men åtminstone funkar. Enligt en ekologisk hår- och hudvårdsbutik med nästan allt veganskt som finns här i stan, så ska det vara den enda riktigt bra ekologiska deon. Dock vet jag inte hur det är med veganska, icke-ekologiska deos. I vilket fall så hittar du den här:
Läste i en grupp på fb att nån hade köpt en gel tandkräm och att den inte alls var Veg..? Urtekrams produkter törs jag inte köpa eftersom det är så mycket klagomål kring alla, i stort sett.
If Not You, Who? If Not Now, When?