Onyttiga Veganbakelser Recept!

Jag tycker det känns som att varje gång jag letar efter recept att följa så hittar jag en massa rawfood-dadel-sockerfri-sörja som låter skitäckligt. Jag är ingen "hälso"-vegan, eller speciellt intresserad av hälsa eller dieter hit och dit. Jag är husmanskost och kanelbullar!
Jag tycker det är brist på vanliga hederliga baksrecept som är veganiserade. Jag har fått ett ganska stort intresse för att baka nyligen. Tycker det är roligt att hitta recept och hitta på sätt att ersätta mjölk och ägg. Jag tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd för tips om bakning, vad man ska ersätta med osv.
Jag kan börja med att dela med mig av denna cupcake'n jag gjorde häromdagen
Jag använde receptet från vegania där man ersätter ägg med grädde(jag hade Imat, men blir lite bättre med riktig vispgrädde)
4.5 dl mjöl
2-2 ½ dl socker
0.5 dl kakao
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g mjölkfritt smör
1 dl sojagrädde
2-2 ½ dl sojamjölk
Ner i det blandade jag ca ett halv pkt oreo, resten använde jag till glasyren och uppe på! Glasyren är ca ett halv pakt påmackan, 50g smör, lite citronsaft och en massa floursocker tills det får en bra konsistens!
Andra tips att ha i muffins är kanelrullade äppelbitar man trycker ner i smeten! Frusna bär, citronskal och saft, hackad choklad,
Cheesecake är även väldigt lätt och uppskattat av hela släkten(jag nämner såklart inte det är veganskt från början!). En bra bas är ett packet vispad vispgrädde, 1 dl socker och 1-4pkt påmackan. Det beror lite på om du vill ta fram den direkt från kylskåpet eller frysen. I frysen räcker det med ett-två packet, i kylen helst tre!
Här är några mini cheesecakes jag gjorde förra veckan(de är slut nu 😕)
Gjort på pressad digestive som botten, vanlig bas och toppade med kolasås!

Kom med era tips, inspirera!
I wish I could write as mysterious as a cat
Jag är så dålig på att baka, det blir aldrig av. De få gånger jag bakar brukar jag göra äppelpaj, fast jag har i både äpplen och päron och tar bort allt socker (sirapen är tillräckligt söt, annars går det att ha i mer, det blir godare än socker). Smöret använder jag Carlshamn och mjölken byter jag mot Alpro soya lätt. Supergott!
Dina bakelser ser supersmarriga ut, bra tråd 👍
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag gör kladdkaka, hur gott och enkelt som helst! :) Använder kokosgrädde och istället för margarin rapsolja, och följer det här receptet. http://vegoteket.se/2014/03/kladdkaka/
"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten
/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️
Åh jag älskar äppelpaj(det gör min pojkvän också), men jag brukar alltid göra smulpaj. Måste prova att göra denna varianten, lät riktigt gott :D
Kladdkaka var typ det enda jag bakade själv innan jag blev Vegan, av någon anledning har jag aldrig provat veganisera det :D
Måste testa det någongång framöver, det är så himla gott med glass och körsbärssås!

Blev skitgott med kladdkakan. Jag hade dessutom en riktigt god choklad från Ecuador med "lemongrass", väldigt fancy pantsy. :D
:)
"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten
/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️
Jag följer facebooksidan Kakboken utan ägg och mjölk (https://www.facebook.com/Kakboken-utan-%C3%A4gg-och-mj%C3%B6lk-155807571118277/?fref=ts) och har hittills testat att baka kladdkaka och chokladmuffins. De blev jättegoda!