Vegan iFokus

Vegan

Etiketterfrågortips
Läst 1063 ggr
Splish
1

Andra val/"livsstilar" efter veganism

Som Vegan så har man valt att inte bara leva  för sig själv men även för djur, människor, miljö, och hälsans skull osv.

Efter att ha blivit Vegan själv så har jag jobbat på att införa mer etiska beslut i min vardag och ingenting gör mig mer glad än att få veta att mina val i vardagen kan förbättra andra individers liv och flera goda aspekter som bl.a miljö.

Notera att dessa punkter inte är obligatoriskt att fullfölja som Vegan, men jag skulle gärna vilja punkta upp dem för att dela med mig och fråga er om ni har tagit an flera val, beslut och "livsstilar" efter eran övergång till veganism och samt ifrågasätta ifall vissa val är gynsamma eller ej!

Sen jag blev Vegan har jag även valt att

• Sluta shoppa i stora klädbutiker - eftersom jag inte vill riskera att stödja någon form av sweatshop produktion, ev. barnarbete och för miljön. 
  • Handlar då kläder enbart i second hand, eller fairtrade märkta ekologiska kläder - för mänskliga rättigheter, fattigdom och miljö. Köper även alltid faitrade bananer, choklad och andra produkter som har tendens att arbetarna far illa.
  • Bytt till menskopp - för miljön och hälsan. (fyi man kan även byta till tygbindor som ett alternativ till menskopp)
  • När jag flyttar ut, vill jag sträva till att vara så zero waste som möjligt och minska min plastkonsumption 

Inspirerades av Lauren Singer:

Hennes TED talk:  https://www.youtube.com/watch?v=pF72px2R3Hg           Intervju: https://www.youtube.com/watch?v=2BMWQZkBgsM

Och Gary Yourofsky:  https://www.youtube.com/watch?v=oK5v_c1lcFI

• Är påväg att utesluta palmolja helt, så det är något jag fortfarande jobbar på för de många aspekter som Bite size Vegan förklarar här nedan.

Av Bite size vegan: https://www.youtube.com/watch?v=d-VW0cuZcSk

• Blivit mer av en minimalist, för min egna mentala hälsa, miljö, och andra aspekter som videon där nedanför motiverar

Av Erin Janus: https://www.youtube.com/watch?v=Qk1i7UGBz1Q

• Om jag en dag skulle vilja skaffa barn, så vill jag gärna adoptera ett barn som är i ett behov av att hem.

Det kan även vara från de minsta förändringarna som att ha börjat ta cykeln istället för miljön för att minska CO2 utsläpp,  eller börjat äta allting man tagit på tallriken för att sluta bidra till det årliga matsvinnet, eller adoterat ett djur i nöd. Många veganer jag ser är även aktivister, i bl.a jämnställdhet och andra sociala aspekter. Eller något simplare som att börjat äta mer hälsosamt och börjat träna för hälsan.

Och kom ihåg att ha blivit Vegan är något att vara riktigt stolt över!

Dela gärna med er av vad ni gör, era tankar, åsikter, ev. kritik och sånt!

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Ominous
3

Jag brukar köpa mycket begagnat, både på blocket och secondhand-butiker, men främst möbler/decor. Saker jag inte vill ha längre brukar jag alltid skänka eller sälja i min tur. Undviker möbler från ikea och liknande, om jag inte råkar hitta begagnat som fortfarande håller ihop.  Jag brukar tendera att byta ut möbler lite för ofta, men har mycket berott på att jag flyttat för 1,5år sen och har försökt komma iordning och hitta min stil. 

Kläder försöker jag köpte lite dyrare i kvalité numera, både så jag kan ha det längre och det går lättare att sälja/skänka vidare. Har aldrig hittat något jag gillar på secondhand, och är inte mycket för begagnat tyvärr. 
Jag vet dock att det är populärt här att rensa garderoben och sälja alla kläder i ett paket. Man köper då det, sorterar ut vad man gillar och fyller på med sitt eget garderobs-rens och säljer vidare. Riktigt roligt, borde finnas överallt :)

Jag har ingen bil och åker kollektivt nu, men det beror mest på att jag inte är klar med körkortet än. Tyvärr krävs det bil för att kunna jobba 100% då tågen/bussarna går för dåligt på morgonen. Har ett mans-yrke och bussarna är anpassade för kontorsarbeten :)
(För lång att cykla alltså)

Jag använder preventivmedel som gör att jag bara får väldigt lite mens/flytningar ytterst sällan. När jag väl har det brukar jag köra utan skydd om det är inte är lite mycket. Så slipper göra åt något där som tur är :D

Återvinner gör jag väldigt mycket. (Säkert mest av alla jag känner). I sopskåpet har jag en papp-kasse för pappersåtervinning där jag slänger allt från mjölkpacket(ja, soja mjölk ofc ._.) till tomma dassrullar. En liten sopkorg för komposterbart där alla matrester slängs(tex potatiskal). En för bränbart som är "övrigt" då.

Även en väldigt stor papperskorg för plast. Jag har märkt nu efter att separerat plast och brännbart vad mycket av en sopor som faktiskt är plast. Jag tror faktiskt det är minst 50/50. Jag slänger ALL plast där, till minsta lilla kork och brödpåse. Jag läste att endast 15% av all plast återvinns, därför bytte jag till detta systemet, och jag kan verkligen tro dem!
(Btw så sorterar man hårdplast och mjukplast tillsammans numera)

Sen har jag såklart en back(på ett annat ställe, blev trångt ^^) för glas och metall.

Jag försöker att handla så ekologiskt som möjligt, men blir ibland att man får välja det billigare alternativet i slutet av månaden när det tryter. Jag väljer inte heller ekologiskt om det finns något oekologiskt jag tycker är mycket godare. Basvaror som mjöl och socker, och bananer är det främst som är ekologiskt. Men även sylt och såna småsaker.
Väljer inte heller ekologiskt framför veganskt.  

Jag brukar även ta skadade förpackningar i affären sålänge de inte läcker. Jag brukar även kolla datumen och ta det med kortast, så de inte riskerar att ligga kvar och bli dåligt. Handlar även en del på matsmart imellanåt, där de säljer ut varor med kort datum och liknande.

Mat brukar bli en hel del halvfabrikat då det inte hinns göras så mycket från grunden(jobbar heltid och bor själv), vilket  inte känns som det bästa för mijön. Men jag brukar göra storkok och frysa in, väldigt sällan mat slängs här.

Jag har alltid varit intresserad av andra debattämnen, men inte de typiska vegan-ämnena(rasism, sexism, osv). Jag är anti-religion och för manlig juridisk abort och legalisering, brukar vara såna ämnen det pratas om istället ^^
Kriminalisering är också ett form av förtryck :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2

Jag tror faktiskt inte att jag har ändrat så mycket i mitt dagliga liv efter att jag blev Vegan. Förut handlade jag typ allt på Body Shop men har för avsikt att endast handla såna saker på veganska affärer (typ Lush) eller använda kokosolja till sminkborttagning, deo, body lotion osv. 

Slänger inte mat (om det inte skulle krypa iväg av sig självt förstås 😃). Har inte mens längre. Handlar oftast ekologiskt - men vet inte om det gör någon skillnad? Det mesta är sånt jag gjorde förut också som att sopsortera, handla second hand, sy ihop kläder istället för att slänga osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1

Jag har samma livsstil i stort sett. Köper nästan alla kläder second hand, säljer eller skänker det jag inte använder, slänger ingen mat, handlar det jag kan på matsmart, använder bilen (köpt begagnad) bara när jag måste, jag får ärva mobiltelefon från barnen när de byter och datorerna har sett sina bästa dagar (men jag bör snart hitta en bättre begagnad att byta ut med, annars kanske jag måste köpa en ny)

Inget har förändrats😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
0

Köper mat i säsong och så närproducerat som möjligt, undviker palmolja (vilket dock går i perioder), undviker flyg och bil (dock även av ekonomiska och praktiska skäl) och brukar kika på second hand i första hand. Försöker också vara medveten i mina klädval när jag köper nytt, till exempel i form av ekologisk bomull. Sedan finns det ju fler matprodukter som jag undviker av miljöskäl, trots att de är veganska, exempelvis grönsaker som odlats i Nederländerna/Holland (växthusodlat i växthus som värmts upp av bland annat olja - inte sol) och ris. 🙂

Lustgas
1

Kan dock tillägga att det mesta av det gjorde jag faktiskt redan innan jag blev Vegan. Att bli Vegan var snarare ett steg på vägen av min i övrigt miljövänliga livsstil än tvärtom. 

PS. Såklart sorterar jag allt. Plockar till och med pantburkar som folk på gymmet och jobbet slängt i brännbart. Gör för ont i själen annars. 😊

vendelay
0

#5 Bra!! Jag blir helt knäckt på alla som slänger saker fel (eller ännu värre, på marken…)! Det är faktiskt bara att ta med sig en påse så går det att stoppa ner den uppätna yoghurtförpackningen eller den urdruckna flaskan eller cigarettpaketet när ciggen är slut, knyta ihop och stoppa ner i väskan. Klarade de av att bära den när den var full kan de bära den när den är tom, ta hem och sortera.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤