Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 14430 ggr
vendelay
0

Alternativ till honung?

Min sambo älskar honung i sitt te men slutade med det för ett par månader sen. Vi har köpt hem agavesirap som är ett jättebra alternativ, både i te och i soygurt och en massa annat - men det är dyrt som bara den!

Finns det något billigare alternativ (eller större flaskor med agavesirap?) som funkar att ha i te? Han vill inte ha vanligt vitt strösocker.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
0

Sirap? Finns ju ljus, mörk, vit, osv. Testa er fram vad som är godast. 
Har aldrig provat i te, men det brukar man ersätta med i bakning iallafall.

Annars vet jag att man kan göra egen maskroshonung, ska tydligen var gott. Jag har aldrig provat däremot :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
1

#1 Vi har testat ljus men det var inte wow, vi får väl testa fler! Maskroshonung skulle vi göra men vi hann aldrig ut och plocka några maskrosor i år 😕

veggie4every1
0

#2 Vad synd vendelay, men nästa år får du göra dubbelt så mycket då🙂

Jag vet inte vad agave kostar i butiken? Men på  iherb finns det stora flaskor för drygt 100 kr (1,25 kilo). Så får du lägga till ca 34 kr i frakt förstås. Det är fin raw ekologisk agave, jättegod. Jag köper den i mindre storlek för jag använder inte så mycket.

Men jag vet inte om det är billigt jämförelsevis?

http://se.iherb.com/Wholesome-Sweeteners-Inc-Organic-Raw-Blue-Agave-44-oz-1-25-kg/30635

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
0

#3 Det kan inte bli några tullkostnader eller andra konstigheter när en beställer därifrån? Har aldrig beställt från annat land än Sverige!

Jag tror det är billigare, vi köper en ekologisk som är på 250g. Den kostar just 29-35kr beroende på vart vi köper det. Ungefär i alla fall. Vad blir det, typ 120kg/kg? Tusen tack för tipset!

veggie4every1
0

#4 Jaa, det blev ju inte så mycket billigare då kanske med frakten också. Men om dollarn sjunker så blir det bättre😉

Det brukar inte bli tull. Men även om det blir det så är det inte mycket det rör sig om, iofs beror det ju på vad man köper. Men jag skulle bli jätteförvånad om du fick tulla för agaven.

Väckarklocka

vendelay
0

#5 Jo, om jag beställer något mer än bara en flaska sirap så blir det ju ändå ganska mycket billigare 🙂

Dierpmis
1

Göra egen maskroshonung kanske? :)

Maskrosor, vatten, citron, socker

http://erjfoto.se/

Effie
4

Som icke-förstående icke-vegan tycker jag: sluta söta istället! Inte nyttigt för kropp och tänder, och man vänjer sig lätt.

Och så undrar jag: varför sirap hellre än socker? Vad är skillnaden? Jag har iofs aldrig förstått det där med honung I teet heller; varför?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

veggie4every1
0

#6 Ja, du kan ju passa på att beställa veganskt nagellackborttagningsmedel som jag såg att du efterfrågade i en annan tråd🙂Men om du tar den stora flaskan agave så finns det inte så mycket kvar tills du når maxvikten på 4lbs tyvärr. Du får klämma ned så mycket det går, kanske en lätt burk med billig B12😉

Säg till om du ska beställa så ska du få min rabattkod för extra rabatt.

Väckarklocka

vendelay
2

#8 Vad ska jag svara på detta? Jag har absolut inte utgett mig för att vara hälsosam - jag är tjock & Vegan & älskar onyttigt 🙂 Sirap är sötare = godare!

#9 Tack, det ska jag!

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
0

#11 Men alltså allvarligt? Om du läser sajtreglerna kan jag ju säga att ditt inlägg bryter mot dem, det är förbjudet att promota animalier här. Jag utnyttjar inte djur, får definitivt hellre hål i tänderna än låter någon annan lida för mitt sockerbehov. Gå och skäms i ett hörn med dig.

Effie
0

#12 "får definitivt hellre hål I tänderna än later någon annan lida för mitt sockerbehov" ??? Honung är väl précis lika skadligt för tänderna som annat socker?

vendelay
0

#13 Ingen aning, har aldrig ens smakat honung så jag vet inte. Tyckte det lät som hen (som fått kommentaren borttagen) menade att honung var bättre för tänderna.

Effie
0

#14 Jag uppfattade det som att hen tyckte att honung var nyttigt I största allmänhet. Och visst finns det en del nyttigheter I honung, men det förstörs vid upphettning - så i te blir det som vanligt socker.

Jag äter inte heller honung - men det är mer för att jag vant mig av från socker, och för att jag aldrig riktigt gillat smaken. Särskilt inte i te.