Annons:
Etikettvegankost
Läst 999 ggr
veggie4every1
1/31/17, 10:02 PM

Det stora proteinskiftet

Inte hade jag i alla fall hört talas om växtslaktare förrän nu😃

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/31/vaxtslakt-och-proteinskifte-sa-ater-vi-2017

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[PeterTM]
1/31/17, 10:41 PM
#1

Intressant. Det enda jag verkligen funderar över i artikeln och som jag har undrat över länge, är varför man ska byta ut det förhatliga kötträtterna mot veganska med samma namn?

Varför ha vegansk skinka, veganska hamburgare osv. Om det är veganska rätter ska de väl heta något som inte kan kopplas till det man vill ta avstånd ifrån?

Mono
2/1/17, 4:10 AM
#2

Nja, kan personligen tycka att det finns en poäng i att ta över och neutralisera begreppen. Kanske inte just skinka eftersom det är en kroppsdel, men hamburgare och korv exempelvis; det är ord som beskriver form eller serveringssätt snarare än innehåll så de tycker jag att veg*aner ska ta över och göra till sina. Gärna även peka på att korv och burgare av vegetabilier inte är det minsta mer konstigt än mat i liknande form gjorda på nermalt kött.

[Tänkpådet]
2/1/17, 7:33 AM
#3

#1 jag personligen tycker at det är jättebra med såna produkter… det är skönt att slippa behöva ändra sina matvanor… steget blir lixom inte så långt…. sen tycker jag att det låter som ett väldigt dogmatiskt sätt att tänka på vilket jag inte riktigt förstår mig på, (det är inte rätterna i sig som är förhatliga utan snarare hur dom producerats) men vi är ju alla olika 😜

Upp till toppen
Annons: