Etikettvegankost
Läst 2678 ggr
Kasp
2017-05-27, 22:44

Fisar

Är det bara jag som har sprutt där bak? Det är väldigt pinsamt och besvärligt att känna att man behöver släppa väder jämt och ständigt, ibland kan de också bara smyga sig ut, låter inget men jag känner att det luktar. Genant. Är det någon annan som har samma problem? Äter en del bönor och linser men annars är det väl svårt att till exempel få i sig tillräckligt med protein.. tycker dessutom att det är väldigt gott. Blötlägger och kokar alltid bönor själv, ofta blötlägger jag längre än vad som krävs och byter vatten osv.

veggie4every1
2017-05-28, 00:30
#1

Jag har nog samma sprutt som alltid, märkte ingen skillnad när jag blev Vegan. Dock var jag redan van vid bönor och linser från min tidigare blandkost så det kanske hjälpte.

Men det finns lite bra tips i länken och det är nog vanligt att man får lite sådana här problem i början. Hur länge har du ätit vegankost?

http://www.benditraw.com/blog/2016/3/28/newly-plant-based-how-to-fix-stomach-bloating

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rheen
2017-05-28, 15:36
#2

Då du äter mat, dricker du mycket mellan tuggorna?

Förut drack jag upp allt dricksvatten medan jag åt, så jag fick i mig väldigt mycket luft. Efter att ha läst ett inlägg om någon som tipsade om att spara drickandet tills efter all mat var uppäten provade jag på det, och min mage blev genast mycket bättre. 👍

~ Rheen.

TicTac
2017-05-28, 21:17
#3

Hmm… Kan inte säga att jag upplever mina fisar som ett problem. 😃


You'll never walk alone

Kasp
2017-05-30, 16:14
#4

Har ätit liknande kost rätt länge. Brukar också dricka vatten när jag ätit klart och inte medan jag äter, äter o Skå ganska långsamt och tuggar. 3. Hehe nej alltså mig gör det inget egentligen men vill inte utsatta andra för mina vädersläpp 😳

sp0ngeb0b
2017-05-30, 19:11
#5

Har också en del mag/tarmproblem som yttrar sig på olika sätt, men jag har varit så i flera flera år och bara varit Vegan i lite drygt 6 mån så kan inte precis påstå att det har något med det att göra. Men jag kan tycka att vissa livsmedel gör det värre. Kanske kan du prova dig fram och se om något funkar bättre eller sämre?

Angående protein behöver man ju faktiskt inte lika mycket som många tror. Om du inte tränar jättemycket tror jag du klarar dig utmärkt utan baljväxter 🙂 Annars finns ju proteintillskott av hampa, havre eller ris om det skulle behövas.

Mirre395
2017-05-30, 20:59
#6

Alltså, jag har en väldigt känslig mage, så jag märkte ganska starkt av det när jag blev Vegan. Det höll i sig i drygt 2 månader men nu är det som vanligt. Det tar nog lite tid att vänja sig, jag vet inte annars vad det kan vara.

Kasp
2017-05-31, 13:53
#7

#5. Utan baljväxter blir det ju nästan inget protein alls.. :S Älskar bönor och linser också. Får dela ut klädnypor till alla i min omgivning. Mig stör det inte men skäms så mycket när jag känner att de slinker ut. Kan ibland inte knipa, alltså de låter då inte (oftast) men det luktar. :(

veggie4every1
2017-05-31, 14:29
#8

#7 Ät baljväxter om du älskar dom, det är ju fantastiskt bra mat 🙂

Dock finns det andra vegetabiliska proteinkällor om man nu skulle vilja undvika dom.

Tjaa, slinker de ut så är det väl bara då att se sig omkring, sniffa lite i luften och fråga oskyldigt vad det är som luktar…😇😃😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-05-31, 14:57
#9

#7 Nä, jag vet det blir ganska lite. Men det går absolut att få i sig tillräckligt, kolla i tråden jag skapade som heter "Hjälp med protein". Där finns massa tips på hur man kan få i sig protein utan baljväxter ifall du vill testa 👍 Jag älskar också bönor och linser, men jag kompromissar hellre bort dem om det innebär att min mage håller sig lugn. Tror det bara är att testa sig fram vad man tål och inte. Kan ju vara vad som helst.

Smultronfia
2017-05-31, 18:38
#10

Man kan ju alltid undvika de dagarna man vet att man ska vara väldigt social och inte kan gå undan och fisa. Och sen äta sånt som ger mer gaser de dagarna du är hemma i lugn och ro eller när man kanske har möjlighet att gå undan.

Niseeu
2017-06-01, 17:31
#11

Jag brukar fisa like there's no tomorow men inte bryr jag mig om det! Det är dock på grund av en kronisk magsjukdom men det spelar egentligen ingen roll det är mänskligt alla gör det mer eller mindre och det är inget att skämmas för 😃

Det verkliga tecknet på intelligens är inte kunskap utan fantasi. Citat av Albert Einstein.

Värd för ätstörningar och mag & tarmsjukdomar

erik_j
2017-06-17, 13:42
#12

Jag hittade två saker som verkade underskattade som orsaker till gas och förstoppning när jag letade för ett tag sen. Fermentering och felkombinatinerande.

Inte säker fortfarande, inte utbildad, men var intressant och känns som att jag haft mkt lättare att hjälpa magen komma närmre sin fulla funktion och styra hur lös/hård, gasig/gasfri jag vill vara? inbillad?

#1 Kolla in vad som händer med snabba eller halvsnabba lättfermenterade(?) kolhydrater om dom bromsas upp av en tidigare långsamt evakuerande måltid (tillagad mat? potatis? ris? etc?)

Söt frukt, söta drycker, söta smoothies, mkt sylt… etc etc. Fermenterar lättare? Men även halvsnabba kolhydrater så som fiber, stärkelse (oatly? rismjölk? även fast sådan mat?) efter en måltid som gärna skapar oreda (förstoppning?) i tjocktarmen? Exv hårt grillad/bränd/karamelliserad?/bbq:ad?/nåtannat? mat?

Ibland bara blir magen helt upprörd och det flyter inte på etc, kolhydrater fermenterar, det skapar gas.

#2 Läs på huruvida syror (exv citrus? vinäger? etc?) blockerar ensym för kolhydrater efter intag?

Kolla acidic foods, acids effekt på amylase, ptyalin (salivets ensym för sött).

Kan kanske orsaka nåt? Jag vet inte… kanske bara man försenare eller tappar kalorierna / energin från sina kolhydrater om man slänger i massa syrlig juice/frukt i mestadels söt fruktsmoothie eller har mkt vinäger på potatis eller bröd eller ris?

Så leder detta till mest fermentering också? eller mest energiförlust i mål? Eller båda?

Frågor:

Bör man äta söta eller high carb / high g.i. mål efter tröga/långsamma mål?

Bör man köra hyfsat till mkt high carb och samtidigt ha citron i ALLT sitt vatten / vätska?

En #3?: Vad händer med massor sött och fett samtidigt? (food combining).

Jag har inte kollat klart detta men att få lite ord och termer att googla kanske är intressant?

Upp till toppen