Etiketterfrågortips
Läst 2096 ggr
Kasp
2017-08-31, 21:31

Små, nyttiga mellanmål lätta att ta med sig

Är det någon som kan ge mig massor av tips på små mellanmål som är lätta att ta med. Billigt, frukt och bär blir ganska dyrt tyvärr så gärna tips som inte är frukt och bär.

Namiko
2017-08-31, 21:43
#1

Gör hummus och skär upp lite grönsaker att äta den med.
Mackor med bönröra.
Havre- och banankakor har jag sett någon göra på Youtube genom att mosa ihop banan och havregryn och sen grädda i ugnen. Blir säkert gott med lite kanel i eller lite chokladbitar och mycket nyttigare än vanliga kakor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
2017-08-31, 22:03
#2

Nyttigt är jag inte speciellt bra på hehe men jag hoppas att det är okej att jag kommenterar ändå!

Först vill jag tipsa om sökfunktionen på Vegan iFokus, testa att söka på exempelvis "mellanmål" så kommer du få upp massor!

Nötter kan ju vara ganska dyrt men köp t.ex. stora påsar med jordnötter så blir det ganska billigt. Enkelt att göra jordnötssmör - jordnötter+olja+mixer - om du gillar det. Inte så snällt att äta ute bland folk eftersom det är en luftburen allergen men om du vet med dig att du inte kommer vara bland folk.

Bananer kastas i enorma mängder (egentligen all frukt, men speciellt mjuk frukt som mosas lätt). Fråga din lokala affär om du får ta bananen de ska slänga gratis eller åtminstone till extrapris. Är den helmosad och väldigt brun kan du frysa in den och göra nice cream, smoothies eller liknande grejer. Du kan också göra bananpannkakor.

Havregryn går att göra massa grejer med, gröt (både "vanlig" och i ugnen om du vill variera) och är billigt.

Jag gör pannkakor på vetemjöl, valfri växtbaserad mjölk jag har hemma (t.ex. Garant's havredryck tror jag det är, de brukar kosta typ 10 st för 100 kr eller något??) plus flytande margarin. I Flemingsberg, Stockholm, finns en superbra mataffär som ofta har grejer som är på väg att gå ut i datum och säljs billigt. Många gånger jag varit där har det funnits just veganskt flytande margarin (Carlshamns tror jag det brukar vara) och de kostar kanske 10 kr för en hel flaska så.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Lakritsstjärna
2017-09-01, 22:54
#3

Har en alltid en liten burk på jobbet med egen havregrynsgröt blandning med havregryn, solrosfrön, chiafrön, kardemumma och kanel. Det äter jag till frukost och ibland till mellanmål. Billigt och nyttigt. Nötter köper jag billigt på tex Lidl och blandar i en påse med eko russin. Då får jag en egen nötmix blandning. Lite dyrare soja eller havre yoghurt med müsli.

Kasp
2017-09-02, 00:47
#4

Hummus låter jättegott men äter redan så mycket bönor. Skulle nog behöva variera mer. Eller kan kosten bestå av mestadels bönor, gryn och lite grönsaker? Kolla gärna på alla de andra frågorna jag skrev i mitt inlägg, om näring bl.a. Havregryn äter jag redan mycket, oftast 2-3 portioner om dagen så det kanske inte är jättebra att äta mer av.. :/ men det är såå gott.

Smultronfia
2017-09-02, 13:46
#5

Nötsmör som redan rekommenderats i tråden men det känns som du får i dig för lite av det så det vore nog bra. Antingen har det på smörgås eller att göra bollar med havregryn och torkad frukt. Eller bara äta som de är. Torkad frukt innehåller både järn och vitaminer så det kan vara bra att få i sig med. Och det är lätt att ta med sig. Ett tips på att göra för att det inte ska bli så dyrt är att köpa lite av varje och sen dela upp det i olika påsar/burkar så får du i dig lite hela tiden och inte äter allt på en gång. Dryga ut det lite.

TicTac
2017-09-10, 18:45
#6

Jordnötter, om du tål det. De är näringsrika och du behöver inte så många för att hålla dig mätt en bra stund. Dessutom är de myket lätta att ha med sig.


You'll never walk alone

evelina.lm
2017-09-15, 23:19
#7

Jag brukar göra egna bananchokladbollar: 1-2 bananer (mogna!) 1-2 msk jordnötssmör (inte ett måste men gott) 1-2 msk kakao 1-2 msk kokosflingor (inte heller ett måste) Sen brukar jag lägga till: 1 msk linfrön 1/2 msk chiafrön Blanda allting med antingen en gaffel eller med en mixer/blender. De blir enligt mig väldigt goda, och så är de nyttiga också! Sen har jag ett till bra recept. Båda recepten har jag själv hittat på nätet, men kommer inte ihåg var! Kikärtor i ugnen, passar t.ex bra i sallad eller bara äta dem som de är: Kikärtor (om de inte är blötlagda innan så blötlägg kvällen innan) Några msk olja, jag använde olivolja Kryddor, jag använde paprikapulver, chilipeppar, spiskummin, vitlök. Använd precis vilka kryddor som helst, spelar ingen roll. Sätt ugnen på 200 grader, ta sedan fram en ugnsform med bakplåtspapper om det behövs, lägg på kikärtor och krydda dem. Sen in i ugnen i 10-15 min.

tlover
2017-09-16, 10:38
#8

Grönsaker speciellt rotsaker den här tiden på året är ofta billigare än frukt och kan ätas på samma sätt.

Nötter och frön är kanske inte superbilligt i inköp men du blir mätt fort. 2-3 matskedar av de billigare tex jordnötter, mandel, solrosfrön osv är ett bra mellanmål, särskilt om du kombinerar det med grönsaker.

Vi har köpt små burkar från laplandecostore som rymmer 2-3 matskedar som min man har sitt mellanmål i men såklart kan du använda andra burkar men på så sätt blir det enkelt att ta med också.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Kasp
2017-09-17, 00:02
#9

6 jordnötter äter jag nästan varje dag, men tycker inte att man blir mätt alls tyvärr :( 7 rostade kikärtor lät väldigt gott, hur länge håller de i rumstemp? Men linfrön ska man väl undvika? De säljer ju inte ens krossade i butik längre och hela är rätt värdelöst då de bara kommer ut i samma skick igen, dock lite mer oaptitliga ;). 8 mandel är dyrt som tusan men jordnötter och solroskärnor äter jag varje dag, ibland fler gånger. Men är det inte dåligt att kanske få i sig för mycket omega 6? (Tänker framförallt på solroskärnorna).

Smultronfia
2017-09-17, 08:48
#10

Linfrön är inte farligt om man tillagar dem först. Dvs har du dem i gröten eller i ett bröd m.m så försvinner ämnena i dem som kroppen kan omvandla till cyanid. Och är man vuxen så måste man äta mer än en msk okokta för att det ska vara farligt. Barn däremot ska inte få i sig det utan att man tillagat det först.

tlover
2017-09-17, 09:46
#11

#9 allt beror på portioner. Min man äter 6-8 mandlar och samma mängd cashewnötter varje dag delat upp på två mellanmål. Då räcker en påse på 10:- eller vad det nu kostar länge. Som sagt om du behöver bakfylla så kan du dryga ut med tex morötter

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Upp till toppen