Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2501 ggr
vendelay
2017-10-19, 14:33

Kall havregrynsgröt med chiafrön

Detta recept är skapat av Mattias Kristiansson som är chefsredaktör för den veganska tidningen VEGO. Receptet och bilden publicerades i hans fantastiska bok "Vegan på 21 dagar" som tyvärr inte kommer att tryckas upp mer. Jag har fått tillåtelse av Mattias att publicera recept och bilder. Texten under är kopierad ur boken.

Allt som går att förbereda dagen innan är smidigt och med den här gröten har du inget val.

KALL HAVREGRYNSGRÖT
1 dl havregryn
1 msk chiafrön
1 msk hela eller krossade linfrön
2 dl växtbaserad yoghurt, t.ex. soja- eller havreyoghurt
½ tsk mald kanel

TILL SERVERING
½ äpple, tärnat
1 msk hackade hasselnötter
lönnsirap

GÖR SÅ HÄR!
Blanda ihop samtliga ingredienser till gröten och låt stå i kylen över natten.
Servera med äpple, hasselnötter och lönnsirap.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Carmarino
2017-10-19, 14:35

Det låter gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2017-10-19, 14:49

#1 Alla hans recept låter, ser och smakar fantastiskt 😃 Berätta gärna om du testar!

Vegan iFokus (svenska)

Carmarino
2017-10-19, 14:56

#2 Har inte kommit i kontakt med så många av hans matrecept; bara hans bakrecept. 🙂

Har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg att fixa frukosten på kvällen. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2017-10-19, 15:07

Ja, han har många fantastiska bakrecept också. I VEGO-tidningen så är det blandat med både mat och godsaker.

Haha, jag med! Och för dålig aptit på morgonen för att kunna äta något sånt här - men det går ju att äta som mellanmål också om en hellre vill det 🙂

Vegan iFokus (svenska)

Lia
Lia 
2017-10-19, 15:17

Overnight Oats (finns många recept på youtube med olika variationer) 🙂 Det är inte riktigt min grej eftersom jag inte gillar konsistensen, men jag kan ändå förstå varför folk äter det ^^

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap

synesthesia
2017-10-19, 18:10

En fråga från en gröthatare (överdriver förstås), är kall/"overnight" havregrynsgröt mycket annorlunda från tillagad? Blir den mindre slemmig? Eller är den bara… kall?

Smultronfia
2017-10-19, 19:19

#6 ja det är väldigt stor skillnad. Blir mer textur i den och den är ju inte kletig. Så om man inte gillar kokt gröt så tycker jag absolut att man ska testa overnight oats. Jag älskar dock båda.

Pyttelite
2017-10-25, 22:34

Jag har gjort lite egna korrigeringar men då jag är supertrött på mornarna hjälper mig detta recept att få en bra start på dagen..

Tack för det!

_Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
_

vendelay
2017-10-25, 22:38

#8 Kul att höra! 👍

Vegan iFokus (svenska)

Upp till toppen