Kall havregrynsgröt med chiafrön
Detta recept är skapat av Mattias Kristiansson som är chefsredaktör för den veganska tidningen VEGO. Receptet och bilden publicerades i hans fantastiska bok "Vegan på 21 dagar" som tyvärr inte kommer att tryckas upp mer. Jag har fått tillåtelse av Mattias att publicera recept och bilder. Texten under är kopierad ur boken.
Allt som går att förbereda dagen innan är smidigt och med den här gröten har du inget val.
KALL HAVREGRYNSGRÖT
1 dl havregryn
1 msk chiafrön
1 msk hela eller krossade linfrön
2 dl växtbaserad yoghurt, t.ex. soja- eller havreyoghurt
½ tsk mald kanel
TILL SERVERING
½ äpple, tärnat
1 msk hackade hasselnötter
lönnsirap
GÖR SÅ HÄR!
Blanda ihop samtliga ingredienser till gröten och låt stå i kylen över natten.
Servera med äpple, hasselnötter och lönnsirap.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
- Redigerat 2025-05-14 11:46 av Niklas
Det låter gott.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Alla hans recept låter, ser och smakar fantastiskt 😃 Berätta gärna om du testar!
#2 Har inte kommit i kontakt med så många av hans matrecept; bara hans bakrecept. 🙂
Har alldeles för dåligt minne för att komma ihåg att fixa frukosten på kvällen. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, han har många fantastiska bakrecept också. I VEGO-tidningen så är det blandat med både mat och godsaker.
Haha, jag med! Och för dålig aptit på morgonen för att kunna äta något sånt här - men det går ju att äta som mellanmål också om en hellre vill det 🙂
Overnight Oats (finns många recept på youtube med olika variationer) 🙂 Det är inte riktigt min grej eftersom jag inte gillar konsistensen, men jag kan ändå förstå varför folk äter det ^^

En fråga från en gröthatare (överdriver förstås), är kall/"overnight" havregrynsgröt mycket annorlunda från tillagad? Blir den mindre slemmig? Eller är den bara… kall?
#6 ja det är väldigt stor skillnad. Blir mer textur i den och den är ju inte kletig. Så om man inte gillar kokt gröt så tycker jag absolut att man ska testa overnight oats. Jag älskar dock båda.
Jag har gjort lite egna korrigeringar men då jag är supertrött på mornarna hjälper mig detta recept att få en bra start på dagen..
Tack för det!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8 Kul att höra! 👍