Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 1305 ggr
[rumelle]
2017-12-09 21:19

Deodorant

Tjohopp! Jag är på jakt efter en bra och effektiv deo. Självklart vegansk och jag vill gärna att den inte innehåller aluminium. Just nu har jag en kristalldeo både en flytande och en hård. Dock upplever jag att jag luktar svett i slutet av dagen. Jobbar nära människor så jag vill verkligen inte lukta svett då! 
Har aldrig upplevt att jag har svettats mycket tidigare, men så har jag också alltid använt deo med aluminiumklorid. Kan det vara så att jag svettas/luktar mer just nu i början när jag har slutat med sådan deo? Sen vet jag inte hur mycket svett jag faktiskt luktar för andra, eller om det bara är så att jag inte är van vid min egen lukt eftersom jag har använt deo sedan jag var 11-12 år. 
I alla fall. Tips på bra deo utan aluminium vore snällt! Har sett att det finns en del olika men vill gärna höra vad andra har provat och hur de har varit. 🙂🌺

Annons:
vendelay
2017-12-09 21:52
#1

Den jag använder innehåller aluminium så jag kan tyvärr inte tipsa om någon specifik produkt 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Odd
2017-12-09 22:04
#2

Jag tål inte deodorant och fick tipset att göra egen. Allt som behövs är 0.5 dl kokosolja, 0.5 dl bikarbonat och 0.5 dl potatismjöl + eventuellt några droppar eterisk olja för doftensskull. Smält oljan över vattenbad, blanda i resten av ingredienserna och rör om väl. Sen när det väl har stelnat är det bara att stryka på under armarna. Har ingen aning om det fungerar än, gjorde min första sats ikväll så jag tänkte testa den nästa gång jag har duschat!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[rumelle]
2017-12-09 22:06
#3

Låter intressant att göra egen! Kom gärna med en uppdatering när du har provat använda den. 🙂

Odd
2017-12-09 22:12
#4

#3 Kan offra mig och ta en dusch imorgonbitti sen komma med en dom på kvällen! 😁

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[rumelle]
2017-12-09 22:13
#5

#4 Vore jättesnällt! 😃

tlover
2017-12-09 23:33
#6

Jag gör deon i #2 och tycker att det oftast fungerar (jag är en sån som måste ha deo). Visst ibland fungerar det inte men ibland fungerar inte vanlig deo heller.

l'm back

Annons:
Odd
2017-12-10 09:20
#7

#5 Nu är man nyduschad och insmord, får vi se hur det håller sig under dagen, just nu doftar jag kokos och mint iaf haha.

#6 Roligt att höra det funkar! Jag stinker något fruktansvärt och har varit på jakt länge efter något som hjälper

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Maria-Gerbiler]
2017-12-10 10:59
#8

Jag använder en deo ifrån Life eftersom den är fri från aluminium, lätt att få tag på,  irriterar inte huden och jag har aldrig luktat svett när jag har använt den. Sedan antog jag att den var vegansk eftersom den är producerad i Sverige och vad jag kan se inte innehåller några djurprodukter. 

Men någon kunnig person kanske kan verifiera att den är vegansk? 

Länk till produkten: http://www.lifebutiken.se/produkter/hud-har/kropp/deodorant-parfymerad-60-ml

[Maria-Gerbiler]
2017-12-10 11:08
#9

Jag hade uppfattningen att djurförsök var förbjudet i Sverige gällande kosmetika men nu när jag läser vidare så verkar det mer komplext än så…så jag hoppas att den är vegansk för jag är väldigt nöjd med den x )

Smultronfia
2017-12-10 11:27
#10

Jag kan varmt rekommendera detta recept https://www.organicmakers.se/gor-din-egen-ekologiska-deodorant/ Jätte dryg och fungerar bra. Gjorde en sats i somras och har fortfarande kvar. Angående att byta från deo med aluminiumklorid till en utan är att ja det kommer en avvänjnings period där man svettas ut allt. Ge det lite tid. Det blir bättre. Varför man inte ska använda deo med aluminiumklorid i är för att det är cancer framkallande. Samt att om man rakar sig under armarna så tar man bort hudlager som gör det enklare för det att tränga in och gör det ännu värre. Man har sett att just bröst cancer som har ökat nu mera sätter sig mot armhållan i bröstet istället för mer i mitten tydligen som det var innan man började använda aluminiumklorid i deodoranter.

Smultronfia
2017-12-10 11:29
#11

Här har ni video om det samt källor från forskning https://nutritionfacts.org/video/antiperspirants-and-breast-cancer/

[rumelle]
2017-12-10 13:55
#12

Tack för alla tips! Lutar ju åt att jag ska prova att göra en egen deodorant. 🙂
Ja, det var just den videon i #11 som fick mig att vilja undvika aluminium, för jag vill nog gärna fortsätta raka mig under armarna.

Smultronfia
2017-12-10 15:02
#13

#12 haha ja men det vill man gärna kunna fortsätta med.

Annons:
Odd
2017-12-10 20:07
#14

Då kommer domen; Doftar fortfarande mycket kokos, tror att jag kommer använda mig av den naturella doftfria kokosoljan nästa gång, det blir lite för mycket för mig annars, men tycker man om kokos är det nog inga problem. Har en svag svettdoft i vänstra armhålan, men inget i den högra och definitivt inte så starkt som det brukar!

Ska använda den resten av veckan och se om det fortsätter hjälpa 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[rumelle]
2017-12-10 20:14
#15

Det låter som en ganska lovande dom tycker jag! Jag älskar kokosdoft, så jag kör nog på det isåfall.

[Outlawly]
2017-12-14 10:33
#16

Jag tycker att kokosdeon funkar jättebra, brukar göra så som Odd. Har i lite citronolja och kokosolja med doft. Då luktar man kaka :)
Men jag har efter en tids användande(över 1 år) fått utslag i armhålan. Antagligen för att det täpper till porerna med all olja, jag har inte varit bra på att tvätta av mig deon på kvällen.

C/O Gerd har en deo, kostar 169 kr (asdyr tycker jag) Men den har funkat på mig innan, så den ska jag köra med ett tag nu.  Vegansk och aluminiumfri och doftfri.

vendelay
2017-12-14 15:47
#17

#16 Den deon som du köpt, den täpper alltså inte till porerna då? Eller måste du tvätta av dig den varje kväll också?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Odd
2017-12-15 06:15
#18

#16 Det kan inte vara bakpulvret du reagerar på? När jag kollade på olika recept stod det oftast att man kunde vara känslig mot bakpulvret och få utslag, då kunde man testa att minska mängden för att få en snällare effekt (fast i mitt tycke är det nog bättre att testa något annat om man nu är överkänslig)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Outlawly]
2017-12-15 08:44
#19

#17 nej vad jag kan se är det ingen olja i den. Jag fick hem den och provade den på nytt igen. Jag tvättade inte av igår kväll och utslaget har inte blossat upp.

Lånade min pojkväns nivea ett par dagar , den gjorde inte utslagen bättre.

#18 Jag har funderat på det ett tag. Men det var att bikarbonaten var så grov att den rev i armhålan. Efter dess mortlade jag den så det blev jättefint-kornigt innan jag blandade ner den. Då kunde jag ha en mycket längre än vad jag kunnat innan. Men kroppen ändras och det kan vara bra med en kokosdeo-paus 🙂

Odd
2017-12-15 16:17
#20

#19 Sant!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Upp till toppen
Annons: