Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2520 ggr
olleP
2017-12-15 16:40

Argument mot jakt

Annons:
Torparmor
2017-12-15 17:14
#1

 Bloggtexten visar bara ytterligare en sida av livet.  Inget är ju bara svart eller vitt.  Och vad skulle du vilja svara - att du inte tycker att djur som skadas i trafiken ska slippa lida eller att  du tycker det?  Nej jag tror inte du tycker skadade djur ska lida för du gillar ju djur. Men du har kanske inte tänkt ett steg till när du ogillar jägare och jakt

Varför behöver du svara? Är det svårt så låt bli


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lakritsstjärna
2017-12-15 19:17
#2

#1 De flesta djur som dödad av jägare är inte skadade djur utan friska djur i skogen som dödas för nöjes skull. Ofta (inte alltid) medelålders män som får någon typ av kick av att skjuta djur. Det är inte alltid som jägaren träffar rätt och djuret skadeskjuts och måste lida innan det dör. Det är även dåligt ur miljösynpunkt då bly från kulorna blir kvar i naturen.

Gen
2017-12-16 15:29
#3

Vad kul att de känner att de måste försvara sig!

Gen
2017-12-16 15:30
#4

Här är en översättning av inlägget:

1. Vi dödar urskiljningslöst över 1 miljon oskyldiga kännande individer varje år och skadeskjuter många fler. En tredjedel av alla oskyldiga kännande individer vi dödar slänger vi utan att ta vara på någonting eftersom det var deras själva existens som hotade vår hobby.

2. Vi använder hundar för att stressa och jaga oskyldiga kännande individer när vi ligger på lur för att döda dem. Ofta dödar vi istället hundarna, och de oskyldiga kännande individerna som stressas av hundarna har svårt att överleva den belastning denna påfrestning orsakar även när vi inte skadeskjuter dem eller dödar dem med våra vapen. 

3. Vi utrotar arter i naturen. Fjällgåsen utrotades till exempel på 90-talet på grund av jakt. 

4. Eftersom vi vill döda maximalt så hjälper vi till att inventera bestånden. Ju fler individer som vi hittar, desto fler kan vi döda. 

5. Vi tycker även om att döda oskyldiga kännande fåglar och dessa behöver våtmarker. Därför jobbar vi med att återställa våtmarker. Det är såklart ingenting vi gör gratis, utan landsbyggdsprogrammet ersätter oss för det arbetet och krav på markägarna hur arbetet ska göras för att säkerhetställa mångfalden är ett hot mot vår verksamhet och något vi lobbar emot. 

6. Vi kan inte nog understryka hur mycket vi tycker om att döda oskyldiga kännande individer och det gäller även de små fältlevande individerna. Därför har vi specifika program för hur vi kan döda olika typer av predatorer som inkräktar på våra intressen. På så sätt får vi döda dubbelt upp. 

7. Vi kanske inte har varit tillräckligt tydliga med precis hur mycket vi tycker om att döda oskyldiga kännande individer, men för att de inte ska råka dö innan vi fått döda dem (eller "beskatta stammen" som vi så charmigt tycker om att kalla det) så hjälper vi dem att överleva under vintern och föröka sig. Det bidrar såklart till en skev och skör fauna då vi bara hjälper individerna vi mest vill döda - men det viktigaste är att vi får döda. 

8. Vi sprider lögner om att vilda icke-mänskliga djur inte plågas av att vi systematiskt jagar och skadeskjuter dem år efter år, dag som natt, förutom de tider vi avsätter för att de ska kunna föröka sig - så att vi sedan kan fortsätta att jaga och döda dem i evighet. 

9. Nu börjar det bli lite tjatigt med hur mycket vi gillar att döda oskyldiga kännande individer så vi nämner lite om att vi också har hundar. De hundar vi har, har vi inte för att de är individer med värde i sig själva, nej de är redskap för vår hobby som vi avlar och tränar för att hjälpa oss att döda oskylidga kännande individer. 

10. Vi har verkligen inget mer att skriva nu. Vi vill nog inte nämna det där med hur vi lägger ut en massa fällor i skogen för att ytterligare förlänga lidandet i dagar för de oskyldiga kännande individerna. Vi nämner igen att vi har hundar vars enda syfte är att hjälpa oss att döda.

Och du, som ogillar att döda oskyldiga kännande individer? Vad gör du?

TicTac
2017-12-16 21:14
#5

#4 👍 Bra skrivet, som alltid.


You'll never walk alone

Lona
2017-12-19 21:39
#6

Lite OT men ändå inte; Jag är, för all del, inte helt emot jakt (och nej, jag är inte Vegan så jag hör inte riktigt hit heller) - OM man ska äta kött tycker jag att det ofta är ett bättre alternativ än att köpa kött som fötts upp i en fabrik - men jag har ruskigt svårt för det hycklande och den offerkofta som jägare ofta tar på sig.

Varför inte erkänna att de faktiskt tycker att jakt är roligt och att de gör det för att de vill?!
Men nej, den officiella inställningen är att det är någon slags självuppoffrande syssla som de tappert tar på sig för samhällets och djurens bästa…
Att de dessutom lägger "enorma summor" på att "ta hand om" djuren som de sedan ska skjuta är de heller inte sena att påpeka.
Den enda samhällsnyttan jag verkligen kan se är eftersök på trafikskadat eller på annat sätt skadat vilt, där är det givetvis viktigt att det finns välutbildade hundar som kan hjälpa till (och förvisso även en skytt som kan avsluta lidandet).

Vad gäller att låta hundarna göra det de älskar - köp inte jakthund då utan någon annan hundtyp vars behov går att tillfredsställa utan att andra djur kommer till skada.
En av de mest korkade anledningarna jag hört, faktiskt, i synnerhet som det inte är helt ovanligt att en hund som inte är tillräckligt duglig tas bakom knuten för ett skott i pannan… Jag är medveten om att långt ifrån alla jägare resonerar på det sättet om hunden inte räcker till, men många gör det!
Att jaga innebär dessutom en avsevärd skaderisk för hundarna, även om alla typer av jakt inte är lika farlig som tex vildsvinsjakt så är det MÅNGA hundar som skadas allvarligt eller dör (utan att ha blivit skadeskjutna eller påkörda) varje säsong.

(Med tanke på att jag själv har en jaktlabbe så kan jag säga att hon är omplacerad just för att hon inte passade som jakthund. Hennes uppfödare hade definitivt inte för avsikt att avliva henne utan hon fick komma till ett hem där hon får syssla med annat. Såväl hund som nuvarande matte och uppfödaren är nöjda med lösningen.
Jag är också medveten om att hundinnehav inte är riktigt veganskt men så är jag som sagt heller inte Vegan, bara irriterad på självgodheten hos många jägare.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: