Annons:
Etikettvegankost
Läst 1334 ggr
[zero]
1/18/18, 6:51 PM

Daily Dozen

Är det någon här som äter strikt (eller någorlunda) efter Dr Greger's daily dozen?

Jag vill hemskt gärna kunna göra det men min ekonomi är inte så toppen så jag har ätit relativt billigt varje månad men ändå har min kost sett ungefär detsamma ut bortsett från två saker varav mitt problem är: frukt.

Okej, så frukt är skitdyrt. Köper jag fryst frukt så bör jag enligt honom käka 7,2 dl om dagen eller 3 medium frukter  om dagen. Så min fundering är väl egentligen om man kan byta ut bär mot frukt majoriteten av tiden eftersom det finns gott om frysta budgetbär samt att det är enkelt att plocka en del där jag bor vid rätt säsong?

Dum fråga kanske,men en kvällsfundering iaf ;)

Annons:
Smultronfia
1/19/18, 1:18 PM
#1

Försöker så gott det går. Kör på fryst frukt och färsk samt frysta bär. Försök att köpa det som är i säsong på det färska. Man får jämföra priser. Sen får man försöka hitta sin nivå i det, har du inte råd att köpa lika mycket frukt balansera upp det med grönsaker istället. Rotfrukter och kål är relativt billigt och i säsong nu.

[zero]
1/19/18, 2:17 PM
#2

Tack för svar.

Japp jag ser på typ Ica's hemsida att de har budgetkorgar med päron och äpplen för rimliga summor,problemet är att jag aldrig ser det i butiken utan bara på deras sidor på nätet. Bladgrönsaker är jag också sjukt dålig på,för det är samma sak där,kostnad. Men det är oftare kampanjer på sådant där jag bor än just frukt.

Men tänker att det inte borde vara hela världen om man byter ut frukt mot bär vissa månader. Plockade så sjukt mycket bär i skogen förrförra året ,gratis och bra ;)

Smultronfia
1/19/18, 2:39 PM
#3

Bär är ju super bra. Så absolut kan du ta mer bär. Fråga någon i butiken om korgarna. Jag köper inte mycket färskt gröna bladgrönsaker. Utan köper fryst broccoli och spenat. Dock använder jag det mest i smoothies samt i soppa. Är ett enklare sätt att få i sig mycket tycker jag.

[zero]
1/19/18, 2:44 PM
#4

Broccoli och blomkål och sådant köper jag också fryst. Men mosvarar egentligen fryst spenat och fryst grönkål näringsvärdet i färskvaran? I broccoli och sådant gör det ju,men i just bladgrönsaker tänker jag?

Smultronfia
1/19/18, 3:40 PM
#5

Enligt vad jag har kunnat läst mig till så är faktiskt mer näring i de frysta då de fryses direkt vid skördningen medan färskt blir sämre desto längre tid går. Hittade artikel från Dr Greger om frukten iaf: https://nutritionfacts.org/questions/fresh-fruit-versus-frozen-fruit-which-is-better/ Dock så ska man enligt Dr Greger använda senap för att aktivera frusen broccoli igen då ett ämne (kommer ej ihåg vad det heter) inaktiveras vid frysningen.

[zero]
1/19/18, 4:01 PM
#6

Japp jag vet,men sa han inte i någon video där detta specifikt inte gällde just bladgrönsaker?

Annars hade jag också kört mer på fryst grönkål och fryst spenat. Alltid smidigare om man kan ha det i frysen.

Annons:
Smultronfia
1/19/18, 4:22 PM
#7

Inte lyckats hitta nåt om det när jag söker men är svårt då det kan vara inbäddad i nåt annat. Han har ju hur många videos som helst. Men jag lyckades hitta denna som tar upp en studie om spenat. https://www.livestrong.com/article/470441-how-to-roast-spinach/

[zero]
1/19/18, 5:05 PM
#8

Ja det var inbakat i något annat men minns inte riktigt vilken video det var. Men det borde liksom inte vara hela världen att konsumera fryst oavsett,bara att äta mer av något annat om man är nojig :)

Smultronfia
1/19/18, 5:59 PM
#9

Ja men precis. För det är bättre det än att inte få i sig något.

Gen
1/20/18, 9:02 AM
#10

#0 Hur gör du med linfrön?

Jag följer inte Greger och vet inte så mycket om honom, mer än att info brukar dyka upp i sådana här sammanhang.  Jag blev lite intresserad av Daily Dozen nu men jag höjde på ögonbrynet när jag såg att det ingår att äta 1 matsked krossade linfrön om dagen. I Sverige så rekommenderar ju livsmedelsverket att man inte alls äter krossade linfrön eftersom att det inte går att bestämma en säker gräns för den vätecyanid som bildas. 

Gregers argument för linfrön är vad jag förstår detta: 

https://nutritionfacts.org/topics/flax-seeds/

Alltså en interventionsstudie som visar att linfrön kan sänka högt blodtryck. 

Vad jag ser tar han inte upp problemet med vätecyanid, vilket då antingen beror på att han inte känner till det, eller att han medvetet låter bli - där båda är alternativ är varningsklockor för mig. 

Jag personligen har inga som helst problem med högt blodtryck så Gregers argument för att ha detta på listan verkar inte gälla för mig eller för folk i allmänhet.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/cyanogena-glykosider-och-vatecyanid

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/notter-och-froer/linfro

Men det kanske är något jag missar här? :)

[zero]
1/20/18, 12:55 PM
#11

Jag minns att han snabbt tog upp det i någon av hans "fråga Dr Greger avsnitt" om just sverige och linfrön och vad livsmedelsverket baserar det på.

Jag tar det inte själv och det är inget måste. Det är också en källa till omega 3.

Jag har bytat ut linfrön mot chia.

Gen
1/20/18, 1:04 PM
#12

Ok intressant! Kan du länka var han svarar på det?

Är det din uppfattning att livsmedelsverket har fel om att linfrön kan vara skadligt?

[zero]
1/20/18, 1:30 PM
#13

Jag försöker leta upp den nu men kan inte lova att jag hittar den,det är inklämt i någon av hans 30 minuters videor fyllda med diverse frågor haha (lat) men annars ,om jag inte minns fel ,så ska det också ha kommenterats i hans svenska översättning av boken  how not to die.

Jag är ingen näringsexpert men jag känner att ta det säkra före det osäkra och byta ut linfrön mot chia i det här fallet för just omega 3 (kommer ta tillskott utöver det av EPA och DHA) Vätecyanid finns i andra frukters kärnor också. Äpplen tex.

Det är fler läkare som rekommenderar just linfrön dagligen men tills livsmedelsverkets rekommendationer ändras så kommer jag personligen undvika att åtminstone krossa dom. Jag har linfrön hemma så att ta dom  hela för att få igång magen då och då är nog helt och håller lugnt.

Annons:
[zero]
1/20/18, 1:46 PM
#14

https://www.youtube.com/watch?v=32GbUuL1oe0

Kort kommentar från typ 19.14

Gen
1/20/18, 2:48 PM
#15

Jättetack! Väldigt imponerande att du hittade det så snabbt från minnet! :)

Sverige verkar vara det enda land som har den här rekommendationen att inte äta krossade linfrön. Jag visste inte att vi stack ut hakan på det sättet måste jag säga. 

Samtidigt är Greger lite väl raljerande i svaret. Ungefär: "det baseras på nån studie för 30 år sen som sedan dess har avfärdats" och "linfrön är inte farligare än äpplen". Det är rätt vilseledande att säga så dels eftersom att man vanligtvis inte äter äppelKÄRNOR, och dels eftersom att det som avgör om något är farligt är hur mycket det innehåller och hur mycket man får i sig av det.  

Jag är inte heller någon expert, men nu fick jag ju en anledning att nörda ner mig lite i det här :)

Här är en wikipedia artikel om det som finns i linfrön: https://en.wikipedia.org/wiki/Linamarin

Alltså samma som finns i Cassava-rötter, som ju om de inte förbereds på rätt sätt faktiskt orsakar förgiftning och har studerats bland annat av Hans Rosling. 

Aprikoskärnor (samma kategori av saker som Greger nämner som ofarliga exempel) kan man dö av*

Det handlar om hur mycket man får i sig, och det är ju livsmedelsverkets hela poäng att en säker långvarig konsumtion av krossade linfrön inte går att säkerställa. 

Eftersom Greger förespråkar en livslång konsumtion av 1 matsked krossade linfrön om dagen tycker jag han ska ha lite mer på fötterna än en liten studie på 6 månader om sänkt blodtryck. 

Det är heller ingen slump att svenska livsmedelsverket är först ut att ta det här steget eftersom Hans Rosling utöver cassava även om skrivit om linfrön och han är svensk. 

Livsmedelsverket listar 25 rapporter som underlag till den här bedömningen, varav den senaste är från 2015. Greger sjönk lite i anseende här måste jag säga med ett så raljant avfärdande. 

Men det var jätteintressant att gräva ned sig i så tack för att du hjälpte mig med det! :)

*https://www.intechopen.com/books/toxicology-new-aspects-to-this-scientific-conundrum/a-review-of-cyanogenic-glycosides-in-edible-plants

[zero]
1/20/18, 3:20 PM
#16

Jag hörde dock i en av hans videos när jag gick igenom för att leta om just linfrön så tror jag att frågan om aprikoskärnor(?) kom upp och han avrådde det.

Men han och andra läkare har alltid en del "cherry picking" så är det något som känns eller verkar uppenbart fel så får man extrakolla det. Det som får mig att vara skeptisk mot just krossade linfrön är också även att det nog finns en anledning till att de är nästintill omöjliga att krossa. Kanske naturens lilla sätt att säga "ät inte detta" ;)

Upp till toppen
Annons: