Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: föreläsningvideo
Läst 1507 ggr
vendelay
5

Vargjakt & galna jägare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kommer antagligen inte som en chock att män i grupp är våldsamma (det finns det ju miljardtals bevis på redan), men att se det såhär är ändå otäckt.

Hunt Saboteurs Sweden och Jessica Thiel försöker rädda vargarnas liv genom aktioner utan våld. De kan t.ex. ta en promenad genom skogen eller stampa med fötterna (för att skrämma bort vargen) och liknande. Jessica försöker intervjua jägarna och resultatet är intressant.

HSS vittnar om hur de gått i skogen och fått ett gevär riktat mot sig med orden "det är okej [att ta konsekvenserna av att jag dödar er], får jag bara en av er så är det okej". Jessica går fram mot två män för att ställa en fråga varpå de ber henne att gå, hon vänder sig och börjar gå därifrån och en av männen fäller omkull henne på marken och drar henne i armen med huvudet i snön bort från platsen.

En annan person, en minderårig kvinna, försöker hjälpa Jessica och en riktigt stor man sätter sig på henne och tar struptag. Hon sprattlar för att komma loss och jägarna skriker att hon "försöker sparka honom i bröstet och i ansiktet", vilket väl ändå känns som en relativt rimlig reaktion när du är rädd för att dö.

Sedan skriker männen, jägarna, dessutom att aktivisterna "behöver lite kuk så det blir människor av er".

Det är ingen nyhet att det är främst män som jagar och dödar (både ickemänskliga och mänskliga djur!), så det säger sig självt att det är en mycket aggressiv rörelse med starkt tryck att vara "macho" och därmed våldsam, men det som chockerar mig är att någon kan försvara detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
3

Det hände nog efter Svensk Jakts pressläggning (Svenska Jägarförbundets medlemstidning), tror den kom i onsdags. Hade annars varit intressant att läsa vad de skrev om saken - många offerkoftor och skenheliga glorior på i jägarkåren… ;-(

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lakritsstjärna
0

Vad hände sen och vad gjorde polisen? Fick jägarna som höll stryptag och höll fast tjejerna några rättsliga földer, eller pågår det någon utredning?

[Tänkpådet]
2

#3 det är alltså ok att misshandla unga kvinnor bara för att det springer runt en ex-kriminell i skogen som vill rädda djur? Det var ju sjukt lägligt för jag har en riktig fjårtis till granne som har ett ansikte som irriterar skiten ur mig. Tack för rättfärdigandet! 👍👏🏼

vendelay
5

Jag tog bort kommentarerna från personen som raderat sitt konto pga

1. Ingen källhänvisning, och jag har aldrig hört talas om eller kunnat hitta några bevis på det hen skrev.
2. Bloggen personen länkade till innehåller många faktafel, bland annat har de en bild på en person som jag personligen känner och vet inte är med i HSS.

Kom gärna med argument men ta inte bort kontot innan någon hinner svara er!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤