Kaloririk vegansk kost?
Hejsan, ny här, och skulle behöva lite tips. Jag äter i dagsläget kött och sånt, men har rätt dåligt samvete, pga miljö och djur. Så jag har börjat kika på veganska alternativ men märkt att det är ganska kalorisnålt? Jag använder vispgrädde och creme fraiche i nästan all mat jag lagar för att få i mig tillräckligt med energi, och om man jämför de produkterna med exempelvis oatlys imat fraiche och grädde så har de nästan hälften av alla kalorier, detsamma om man jämför sojafärs med köttfärs. Jag försöker få i mig runt 3500 kcal om dagen. Tips på bra kaloririka veganska alternativ? (Helst utan nötter för jag måste kunna äta maten i skolan) Tack på förhand!
Byt ut köttet mot nötter och frön till viss eller stor del
l'm back
#1 Som sagt, helst utan nötter!
#2 Missade det. Funkar frön då? Jag tål själv inte nötter men jag tål frön. Men då är ju mitt en korsallergi så jag förstår om det inte funkar. Jag ska försöka komma på något annat
l'm back
#3 Frön borde inte vara några problem. Tror aldrig jag lagat mat på frön förut. Något bra tips?
Då ska du nog satsa på att öka kalorierna i grönsaksdelen och ev även kolhydratsdelen mest.
Inga light vinegretter då du har sånt utan rikligt med olja osv. Rotsaker har mer kalorier än tex sallatsgrönsaker så det blir ju mer sånt. Gärna tillagat istället för rått då du kan äta större mängd utan att du känner dig mätt och på så sätt kan du få i dig mer kalorier.
Avokado och oljor är ju rika på fett och därför också kalorier.
Så ska du byta ut köttfärssås och spagetti med grönsallad till något så kan du ha spagetti och sojafärssås med kokta morötter till och gärna lite extra olja.
Det kanske inte blir mer men det kan väga upp lite
edit: skrev detta medan #4 skrevs så jag hann inte se det
l'm back
#4 Fröbollar, det går säkert att söka fram recept på sajten då jag säkert lagt ut det förr.
Men kort så mixar du frön (solrosfrön och pumpakärnor är favoriter) med lite lök, vitlök, kryddor och havregryn (kan uteslutas om man minskar på löken, jag har det för att det inte ska bli för kaloririkt). Rulla till bollar och stek.
Liknande har jag sett recept på fröfärslimpa, fröfärssås osv
l'm back
ja, det är skittråkigt att veganskt käk inte kan ha mer energi. Det är som att företagen tror att alla veganer vill äta kalorisnålt.Det företag som fattar att det finns veganer som vill ha kaloririka produkter komma att tjäna pengar tror jag. Men lägg till kokosfett eller annan olja i maten, olja har mycket kalorier i liten mängd.
Alltså… Jag har varit Vegan i drygt 2 år nu och är tjockare än någonsin, jag vet inte varför alla andra inte får i sig tillräckligt med kalorier när jag uppenbarligen får i mig för mycket 😂
Angående frön: gör färs! Sååå gott. T.ex. solrosfärs (googla så hittar du recept, ska även finnas här på iFokus, tror tråden heter typ "solrostacos"). Annars går det ju att göra bollar, burgare och färsen går ju att använda till enchiladas, chiligrytor, lasagne…
Funkar inga nötter? Typ valnöt eller mandel, det är väl inte någon luftburen allergi? Alla nötter kanske är förbjudna.
Bönor är väl kaloririka? Typ sojabönor? Potatis också, kanske? (jag har dålig koll, ja)
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#8 de flesta behöver inte 3500kcal/dag då blir det trixigt med maten oavsett kost. Då min man tränade så mycket levde han på godis mellan rejäla måltider och gick ändå ner i vikt
l'm back
#9 Ja, jag förstår det. Det är dock ett relativt vanligt problem för alla som blir veganer, att de inte får i sig tillräckligt med kalorier. Jag som älskar sötsaker har ju inte det problemet hehe.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤