Etiketterföreläsningvideo
Läst 970 ggr
vendelay
2018-02-24, 21:59

Om världen blir vegansk imorgon?

"Men vad skulle hända om alla blev veganer imorgon?"

Det är en otroligt vanlig fråga till ett otroligt osannolikt scenario. MEN! Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar, så här har ni en video. Varning för extrem pinsamhet i början - det är så jag skulle reagera också dock 😂

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Pyttelite
2018-02-25, 13:40

Det här inlägget visar ganska tydligt att veganism inte har en klar väg utstakad för sin ism.

Veganism är också en mycket uteslutande ism eftersom den faktiskt vänder ryggen åt den delen av världen som inte har det så bra.

Inlägget innehåller direkta faktafel också och då avser jag bland annat det avsnitt där man säger att fler skulle få mat om alla vore veganer, så är det inte.

Det produceras inte för lite mat i världen däremot är fördelningen orättvis. Det är vi i den "rika" delen som roffar åt oss på bekostnad av den fattiga världen.

När det gäller rena hungerkatastrofer beror de på många saker från ett politiskt spel, via krig eller rena naturkatastrofer. I dom fallen spelar det ingen roll om man är blandätare eller Vegan det finns inte möjlighet att odla överhuvudtaget.

Om jag blir Vegan finns det inget som säger att någon annan får det bättre avseende mer mat. Det är heller inte så att det per definition innebär att alla djur får det bättre.

Det är till och med så att en hel del tamboskap livnär sig på sådant som vi människor aldrig skulle äta t ex sly, tistlar, gräs å då tänker jag inte på timotej.

Tamboskapen omvandlar och förädlar växtdelar till bättre mat för t ex människor och andra djur i näringskedjan.

Det finns också en hel del sk penninggrödor som vi alla tar del av i den rika delen av världen och då tänker jag inte på animalisk produktion utan bomull, kakao, te, bananer, socker, jute, diverse exotiska frukter osv.

Istället för att vi själva är självförsörjande och använder för vår region traditionella växtsorter lägger vi ut produktionen i andra länder.

Det finnas andra aspekter som problem med vattentillgång och gödsel. På vissa ställen är det geografiskt och klimatmässigt svårt att odla utan att skövla t ex regnskog.

All skövlad regnskog går inte åt till animalieproduktion. Det är inte så enkelt att säga att allt skulle bli så mycket bättre om alla vore veganer.

Däremot välkomnar jag att det finns en större  valfrihet och att man tänker i vegetariska termer.

Att vegetarisk mat är väl så god och näringsrik som animaliska rätter - däremot tror jag inte på veganism som just ism.

_Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
_

TicTac
2018-02-25, 14:21

Jag är ganska säker på att om alla blev veganer, så hade vi löst de här problemen också, då det  hade blivit så många fler och klokare människor som kunde tänka ut en bra plan. Det skulle ju ligga i allas intresse då. 🙂

You'll never walk alone

Pyttelite
2018-02-25, 14:32

Nej, det hade ni inte för det har inte med veganism att göra om utbildningsnivån är låg inom vissa länder eller att det förekommer krig. Du menar att veganer är en fredligare människosort än vi övriga och att ni står över naturkatastrofer? Hur är det med dom regioner som inte har råd med vare sig konstgödsel eller bilburna farmare. De får inte ta hjälp av vare sig dragdjur eller djur i åkerbruk eller för vattenupptagningen eller för att tröska eller för att mala säd eller …

_Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
_

vendelay
2018-02-25, 15:32

Jag ska vara fördomsfull och säga vad jag ärligt tror: JA! Veganer är generellt fredligare. Veganism förknippas ju ofta med feminism, antirasism, allas lika värda osv av en orsak. För att veganer generellt bryr sig om andra. Klart att det finns veganer som är för våld men utan att ha någon statistik bakom mitt påstående vågar jag ändå satsa ganska mycket på att majoriteten av veganer är EMOT våld i högre utsträckning än ickeveganer.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

TicTac
2018-02-25, 15:39

#3 Men om alla blir veganer, så kan du inte säga ni veganer, för du skulle också vara en. 👍

You'll never walk alone

Upp till toppen