Etiketterfrågortips
Läst 1054 ggr
Emptymoment
2018-10-04, 09:20

Råd/Hjälp/Tips

God morgon!

Jag har ingen erfarenhet av vegansk eller vegetarisk mat, men av sentimentala skäl är det något jag nu har börjat överväga på allvar. Jag har naturligtvis tänkt tanken att gå över till endast vegansk kost tidigare men det finns ett stort hinder. Jag har väldigt många allergier och ett par sjukdomar som(enligt mig) förhindrar mig att gå över till endast vegansk kost. Om någon skulle orka, eller besitter kunskapen att ge mig tips på mat som jag skulle kunna äta istället för animalisk kost.

Jag skulle gärna vilja äta mer än…gurka.

Mina (veganska) födoämnesallergier är:

Nötter(alla varianter)

Mandel

Jordnötter

Baljväxter(ärtor, bönor, groddar osv)

Mögel(som finns i viss vegansk mat, bland annat i form av konserveringsmedel)

Citrusfrukter(inte alla, men resterande påverkar mina sjukdomar)

Stenfrukter

Vissa rotfrukter

Svamp har jag blivit rekommenderad att inte äta.

En del bär och andra former av frukt(exempelvis blåbär och jordgubbar) har jag ingen allergi mot, men påverkar mina sjukdomar.

Viss överkänslighet(ej allergi) finns mot äpple och päron

Är lite känslig mot gluten, men inget allvarligt. Får mig att må dåligt, men inte mer än så.

Som ni ser är det en ganska diger lista, och jag känner mig lite vilsen. Är det någon som har förslag på flera former av mat som jag skulle kunna gå över till?

Och innan någon frågar…ja alla allergier är bekräftade flertalet gånger via pricktest och hur mitt blod reagerar med proteinet.

Önskar er alla en trevlig dag :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

vendelay
2018-10-04, 09:39
#1

Jag kan så lite om mat och vad det innehåller så jag kan inte svara men jag hoppas att du får något svar från någon annan. Lycka till ❤️

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Emptymoment
2018-10-04, 09:44
#2

#1 Tack ❤️

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

sp0ngeb0b
2018-10-09, 18:51
#3

Jag är inte allergisk mot några födoämnen men jag vill tro att jag är ganska kunnig när det gäller näringsinnehåll och sånt där, och jag undvek själv baljväxter under lång tid, så here we go.

Håller med om att det kan bli lite svårt. De typiska proteinkällorna jag känner till är ju soja, andra bönor & baljväxter, nötter, seitan (gluten) och quorn (svamp). Utöver det finns ju typ havre och andra spannmål, bovete, quinoa, frön m.m. som innehåller ganska mycket protein. Och det finns en produkt som heter pulled oats, vet inte vad den innehåller mer än havre men det kan vara värt att kolla in. Utöver det tänker jag att det bara är att fylla på med rotfrukter, grönsaker, frukt och annat som du tål. Glöm inte fettet bara, annars kommer du nog inte bli mätt. Avokado, oljor, frön m.m. Kanske grytor på kokosmjölk om du tål det? Är inte säker på om kokos räknas som en nöt. Testa laga några rätter, eller kanske testa en hel vecka och se hur det går - om du blir mätt och känner att du får i dig allt. 

Du kanske redan vet men det är värt att nämna att du inte alls behöver så mycket protein som många tror. Det är mer eller mindre omöjligt att få proteinbrist så länge du inte ligger på kaloriunderskott - oavsett vad du äter. Så om du försöker få i dig mycket av de stora proteinkällorna jag nämnde och sedan fyller på med så stor variation som möjligt av allt annat tror jag du kan klara dig fint. Kanske kan bli lite enformigt, men vad gör vi inte för djuren ❤️ Du får variera kryddor, smaksättning, form osv. Det går ju att göra både sallader, biffar/bollar, grytor, soppor och annat av proteinkällorna jag nämnde.

Sen får vi hoppas att det kommer fler allergivänliga produkter på marknaden snart. Det har ju kommit en hel del baserat på bönor vad jag har förstått men det hjälper ju tyvärr inte för din del - men det känns som att det går i rätt riktning.

Upp till toppen