Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 8563 ggr
Anterrabae
2011-06-23 20:33

"Tofu" på stora vita bönor och gula ärter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde en tofuliknande grej idag Flört
Använde mig av "soya-tofu-recept" som metod.

Tog blötlagda stora vita bönor och gula ärtor, mixade med lite vatten till slät puré. Hällde över i en kastrull och tillsatte resten av vattnet så att det blev "mjölk-förhållanden" mellan bönpasta och vatten.

Gav mjölken två uppkok med 10 min emellan. Silade bort fibrerna och "böset" i silduk. Kokade upp mjölken igen och fick den att skära sig med vitvinsvinäger.

När den skurna mjölken vilat ett tag silade jag den genom silduk igen, kramade ur så mycket jag kunde med och hade tålamod till. Snurrade ihop siludken en stund och la under press ett par timmar.

Stjälpte upp i liten skål och in att vila i kylen.
Resultatet är en krämig liten ostliknande sak, som ska få vitlökssmak sen. Den är typ som creme cheese i konsistensen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-06-23 20:39
#1

Häftigt, vad smakar det? Jag har aldrig lyckats med elefantbönor/stora vita bönor tidigare. Skrattande

Anterrabae
2011-06-23 20:42
#2

Den smakade Jättemilt och krämigt! Lite syrligt, som färskost! Skrattande

Snart blir det vitlöksost Flört Tror dock inte att jag skulle lyckas få den "fast" eller obredbar.. det kändes inte så på "smeten".

Jo jag glömde att skriva i receptet att det var 2/3 stora vita bönor och 1/3 gula ärter…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-23 20:46
#3

Låter häftigt, kan tänka mig som färskost faktiskt. Man kan ta i nigari (eller vad det nu heter) så slipper man den syrliga smaken om man inte vill.

Kan tänka mig som ost att använda något av detta i blandningen som jag använder i hemmagjord bredbar ost:

- salt & peppar
- örtkryddor
- tacoskrydda
- paprikabitar
- pepparrot & ingefära

Anterrabae
2011-06-23 21:03
#4

Tack, för förslagen. De kommer testas efter hand! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-23 21:08
#5

Ska starta ett inlägg, med tofu version 1 och version 2, så kan folk skriva av sin erfarenhet på vilket som fungerar, klassiskt tofurecept eller som detta som är bara koka.

B-jäst så får man mer ostsmak också dessutom. Skrattande

Anterrabae
2011-06-23 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kryddad, bredd och klar. På kvällens nybakta surdegsbröd! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-06-23 22:34
#7

oj, suddigt! Så såg den inte ut på telefonen Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-24 09:40
#8

Ser ut som nån form av pastej. Skrattande

Anterrabae
2011-06-24 12:16
#9

Ja, och smakar som ett mellanting av färskost och örtpastej Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-24 22:27
#10

Testade precis på gröna ärter, det blev nästan som någon form av pudding, ljusgrön, dock inte så supergod. Tänkte, har du testat med endast vita bönor? Tror ärterna kunde gjort att den blev så krämig? Skrattande

Anterrabae
2011-06-24 22:46
#11

Nä inte testat än, har bara testat denna enda gång. Ska ta och göra en ny sats här om ett par dagar. Nu har vi gäster över natten..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-24 22:59
#12

Tycker det bara är kul att du testar, jag har varit lite för lat på den fronten och haft massor av andra projekt. Sökt runt, du blir nog den första som gör med vita bönor, startade ett inlägg med vilka som fungerar och inte "TOFU-listan" heter den. Så kan man skriva vad man testat och liknande. Gröna ärter fungerar inte kan jag då säga, testade det prec…oj nu upprepar jag mig såg jag.

Just nu framöver kommer jag baka med psyllium, tänkte även testa att göra maräng med det och se om det fungerar, verkar lovande faktiskt. Får jag tacka dig för som intrudeserade mig med den. Skrattande

Anterrabae
2011-06-28 19:49
#13

Vassego! Skrattande

Nu håller jag på att avslutar experiment nummer två, tofu-variant på röda linser. Har lyckats med mjölken till sist och nu ligger den blivande i press. Återkommer imorrn om resultatet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-06-28 21:20
#14

Ja gärna, ta bild också. Skrattande

Anterrabae
2011-06-28 21:27
#15

Japp japp, om det blir bra ska jag göra en med kort koktid, så den blir röd! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-28 21:38
#16

Testa, kan inte gå fel i alla fall. Skrattande

Jag är lite halvt i exstas här, vill ha min sojamjölksmaskin nu! Har handlat hem en massor av grejer som jag tänkte testa. Handlat idag i massor till maskinen. Skrattande

Anterrabae
2011-06-29 12:02
#17

Ja, jag tycker också den kan få komma nu! Ska storhandla i kväll, då kommer det bli massor till maskinen också.. och till yoghurt.

När du pressar tofu, gör du det i kylen eller i rumstemperatur?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-29 12:22
#18

Det beror faktiskt på det där med tofun, i rumstemperatur blir den oftast lättare smuligare och håller kortare tid. I kylen blir den hårdare och håller några dagar längre. Sedan kan man hacka upp och göra en vattenlag (speciellt för tofun, ska se om jag hittar recept) så man kan värma upp burkar fylla på med tofu och lagen och sedan låta det bli vaccum i ugnen eller liknande. Då håller de i många år samt att de blir riktigt goda efter en månad att steka. Skrattande

Anterrabae
2011-06-29 13:08
#19

Kan jag tänka mig, då blir de ju inkokta och konserverade.

Hade inte plats i kylen så denna har fått stå på bänken, men nu ska den delas och in i kylen.. Fotas först.. Skrattande

Ska bli spännande att se hur den håller ihop.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-29 15:04
#20

Ska bli kul att se. Skrattande

Annons:
[TrevorS]
2011-06-30 00:00
#21

Måste bara visa den här, kolla igenom hela, lite smått rolig och ändå så inspirerande.

[TrevorS]
2011-06-30 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Maskinen kom idag, DHL körde den fram till dörren vilken service. Skrattande

Anterrabae
2011-06-30 14:32
#23

OJ! Men jag har ju inte fått mitt!!!? Kanske kommer under eftermiddagen.. *hoppas*

Kul för dig! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-30 14:43
#24

Se till att vara hemma bara, lär komma idag eller imorgon till dig.

Jag har redan gjord havremjölk och håller just nu på med rismjölk. Instruktionsboken var lite krånglig så jag tänkte översätta den till svenska så man förstår lite bättre. Dock tog det ett tag att fatta hur man gör "raw milk". Lägger in ett nytt inlägg om hur man gör och lite fler recept också. Finns lite mer receptförslag som jag har sedan tidigare.

Dock sugen på silketsofu cuagulatior eller hur det stavas. Undrar bara vart man kan köpa det.

Anterrabae
2011-06-30 14:55
#25

Coolt, ja jag ska hålla mig hemma. Jag bor iofs nära utlämningsstället så de kanske kommit dit. Får kolla posten..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-30 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Gjorde havremjölk och den blev god.

Testade rismjölk och den blev inte alls bra! Blev bara klumpar och riset hade inte ens mixat, kanske hade för kladdigt ris i. Man ska kunna blanda ris och havre också.

Ser lite grumlig ut men den är faktiskt vit.

Anterrabae
2011-06-30 15:31
#27

Skrattande

*vill oxå, vill oxå* Flört
handlade hem grejer igår, så nu är det bara att vänta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-06-30 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Du jag blev lite chockad. Testade att göra rismjölk igen, väntade ett tag mellan som det stod i boken. Kolla vad som hände. Gråter Den rostade längst ner..

Anterrabae
2011-06-30 15:41
#29

What!? Förvånad Det får du ta och skriva till dom om! Så ska det ju verkligen inte vara. Måste vara ett fabrliksfel. Jag vet ju en här inne som säger att just rismjölken blir så bra.. (kommer inte ihåg vem nu bara..)

Fy va skumt, och besviket! Tyst

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-30 15:46
#30

Jo, jag öppnade ju sojabönspaket och la de i vattnet också. Typiskt.

[TrevorS]
2011-06-30 15:54
#31

Lär ju kosta att skicka tillbaka, de sista pengarna gick ju åt att köpa maskinen för så jag lär ju inte kunna skicka tillbaka inom 14 dagar.

[TrevorS]
2011-06-30 16:12
#32

Fick det här svaret:

"We have never seen anything like this before, so I don’t believe it is a faulty product. How did you clean the heating element after you had used it?"

Följde ju manualen noga, tvättade den även innan användning enligt manualen.

Anterrabae
2011-06-30 17:11
#33

Berätta att du följde manualen noga, och att du vill att de byter ut produkten. Du vill ha den, men en som är hel. Be om en retursedel så de får stå för frakten! (Du har ju redan betalat 300+ i frakt.)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-06-30 17:13
#34

Hur som helst ska den ju hålla mer än en dag! Det är ju inte så att du använt den som batteri eller nåt annat att leda ström med Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-06-30 17:14
#35

Jag fick för övrigt yoghurtkulturen med posten idag, men resten lyser med sin frånvaro.. Förvånad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-30 17:43
#36

Jasså, då kommer den nog imorgon, jag fick en lapp i brevlådan att de tackade för att jag handlat hos dem innan.

Hoppas din kommer snart.

Jo jag sköljde den med varmt vatten som det stod från början, sedan diskade jag med mjuka sidan på disksvampen och lite diskmedel och sköljde av och snabbt torkade med handuk precis som de gör i manualen.

Skrev att jag följde manualen nogrant och var så försiktig, svarade på det dem skrev så får vi se om de svarar igen.

Anterrabae
2011-07-05 11:26
#37

Nu har jag oxå fått mina grejer, ska ta mig an dem när jag fixat iordning i köket och berätt plats. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[VirreVojj]
2011-07-05 14:33
#38

Rostat på en dag? Det är inte brända rester från riset då?

Anterrabae
2011-07-05 14:39
#39

Visst var det konstigt!? Ska kolla hur min reagerar…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-07-05 16:11
#40

#38. Nej det är inte rester av riset utan det har försvunnit, inte uppböjt utan går innåt, precis som att det har "frätits" sönder legeringen.

Anterrabae
2011-07-05 17:26
#41

#40) Har du fått nåt mer svar?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[mymmeli]
2011-07-09 21:17
#42

Trevor: Du har kanske fått ordning på det där med maskinen. Misstänker att det kan vara så att du inte fick helt rent sen första försöket. Luktade det bränt när det hände? Gjorde så för mig i början. Funkar alldeles utmärkt att använda ändå. Fast som sagt, det är kanske inte samma som för dig.

Har du försökt med grötris för rismjölken förresten? Det brukar fungera bra för mig.

Sen har vi inte exakt samma maskin verkar det. Jag har tre olika program på min. Sojaprogrammet, mungböner och 'multigrain'. För mig brukar multigrain fungera på ris. Kanske ditt mixprogram? är det samma?

[TrevorS]
2011-07-09 21:31
#43

#41. Inget mer svar alls, de svarar inte på mina brev, skickat iväg ett till.

#42. Ser fortfarande inte så soperfräs ut. Jag tvättade den noga enligt anvisningarna med diskmedel och svamp och torka av den. Sedan sköljde jag riset noga, mätte upp rätt mängd (1 kopp) i behållaren, skruvade på den. Fyllde på med vatten till översta linjen (inte mer eller mindre), startade sojamjölksprogrammet. När jag lyfte upp den var det bitar och "rost" flytande och mjölken hade inte en härlig färg och luktade bränt, sedan hade det lossnat av yttersta laget på själva elementet och blivit "rostig", tvättade av det enligt anvisningarna. Men den fungerar och färgar inte av sig i alla fall och mjölken smakar okey nu. Men den ser inte så superfräsch ut dock.

Jag har inte försökt på det riset jag testade på från början, inte annat heller.

Fast när den "grainar" så mixar den väl utan att värma upp när man gör rawmilk? Sedan ska man kunna göra the också om man först kokar vattnet och sedan använder mixern (ska även fungera på den jag köpte, men inte vågat testa än).

Vi har Sojabönsmjölksprogrammet, rawmilksprogrammet (mixar endast) och uppvärmning (ska vara för soppor, men inte testat).

[moratjejen]
2018-11-24 13:30
#44

Ser att detta är en gammal tråd, fungerar det med små vita bönor och ärtor eller måste det vara stora vita bönor? Va roligt att man kan göra tofu på annat än soja för det hade jag ingen aning om.

[moratjejen]
2018-11-24 13:52
#45

Blir den lika fast som vanlig tofu? Ser att du gjorde en ost på den.

vendelay
2018-11-24 19:22
#46

Tyvärr har personen inte varit aktiv på över ett år, så du kommer nog inte få något svar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-11-26 00:11
#48

Awesome! 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: