Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 998 ggr
Tant Grön
11/29/18, 6:30 PM

Svärmors kristidskaka

Hittade detta receptet. Det borde väl gå att byta ut mjölken mot havremjölk.
https://www.kokaihop.se/recept/svarmors-kristidskaka

Annons:
vendelay
11/29/18, 7:20 PM
#1

Ja, mjölk brukar aldrig vara ett problem att byta ut. Havre, soja, hasselnöt, mandel, cashew eller vad en nu gillar för växtmjölk!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
11/29/18, 7:23 PM
#2

Har tänkt att utgå från det receptet och experimentera lite. Blir det bra så lägger jag in receptet här.

[moratjejen]
11/30/18, 11:01 AM
#3

Jag hade kristidskokboken, tyckte dock det brukade vara mindre socker i kakorna och en del djurfett istället för smör eller olja.

Tant Grön
11/30/18, 11:17 AM
#4

#3 Har aldrig hört talas om den, var den bra för övrigt?
Det brukar ju gå bra att byta ut smör mot olja. 50 gram smör motsvarar 1 dl olja, har jag för mig. Har gjort det i vanliga sockerkakor när jag inte haft smör eller margarin hemma och det blev bra. Det måste så klart vara en neutral olja och inte t.ex. olivolja.

[moratjejen]
11/30/18, 11:22 AM
#5

Ja faktiskt, köpte den på beredskapsmuseet, fanns recept på vispgrädde som man gjorde på mjölk, funkade super med sojagrädde till och med.

https://www.bokus.com/bok/9789163163098/beredskapsmuseets-kristidskokbok-recept-ransonering-och-vardag-under-andra-varldskriget/

tyvärr är den slut överallt men finns på beredskapsmuseet de kunde skicka hem om man betalar till deras konto, skulle beställa men så tog de bort shoppen på sin webbsida men de ska ha kvar den. Borde finnas på bibliotek i värsta fall tycker man.

[moratjejen]
11/30/18, 11:24 AM
#6

Det fanns recept på pepparkakor och "falska" saker som kräm med morot och citron som smakar som något helt annat, minns inte vad bara, som sagt har inte kvar boken då den försvann för flera år sedan. Testat flera recept och mycket är gott.

Annons:
Tant Grön
11/30/18, 11:31 AM
#7

Skall se om den finns på biblioteket, tack för tipset. 🙂

Upp till toppen
Annons: