Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 1320 ggr
wholefoods
0

Sockerberoende + vegan ?

Hej på er, Alldeles nykläckt här på forumet = säkert alldeles för långt inlägg! Presenterar mig såhär: Lamotrigin mot anad bipolär sjukdom. Tillfrisknande matmissbrukare sockerberoende (vitt socker kolhydrater) sen litet barn. Åt helvegetsriskt i ett par år av vuxenlivet och mådde fantastiskt tills jag föll i depression pga trauma och dödsfall osv. Låg nånstans under ytan och skvalpade i 1,5 år tills jag kontaktade en PT för hjälp. Hen satte mig på ett kött+mejeri matschema. Önskade mig soya, havre osv men det hade krävt för mkt mat för att komma upp i rätt proteinmängd (tydligen) så han avrådde mig. Jag prioriterade mitt välmående och min form framför alla djur jag bidragit till att plåga och äta. Förstårninte hur det gick till och mår såklart prutt av detta. Usch.. Åt enligt schema i 5 mån samt genomgick ett 12 stegsprogram för mat-/sockermissbruk vilket har förändrat hela mitt liv. Tränar 3 ggr/v och jobbar heltid. Är nu gravid i vecka 9 och är så otroligt trött och känslig för mat. Kan inte äta animaliskt utan att bli illamående, kräks av proteinshakes och klarar inte längre av nötter. Är sugen på papaya, grönsaker, linsröror, baljväxter, hummus, oatly, havreghurt (kräks sv kvarg). Fräscha egna juicer på citron, soenat, spelsin och ingefära. (Kör vitamix hemma) + Spenat, salt, ost och oliver. Nu vänder jag mig hit för hjälp av er. Känner någon igen sig i min situation? Är någon sockerbereoende på vegankost och klarar av detta? Hur gör ni det? Vad ska jag ducka? Vad är absolut förbjudet (förutom det uppenbara vita osv)? Har erfarenhet av år av LCHF (dock ej vegan) men blir illamående av bara tanken. Obs! Är abstinent sedan sept 2018 (godis, bröd, pasta, ris, potatis, vitt mjöl osv) Menar inte att någonsin börja äta detta, utan är alltså enorm sugen bara på enstaka frukter och fräsch helvego mat. Minns att det var samma med mina 2 andra graviditeter och blev tvungen att avsluta lchf pga kräkningar av den maten. Är såklart rädd för att ramla dit igen men vill följa kroppens signaler och få i mig det som den vill ha. Har försökt med extra folsyra, vitaminer och jätntabletter men inget tesultst än. Håller tummarna att det finns nån kompis där ute. 💚

Mooniq
0

Jag är inte Vegan men sockerberoende. Jag vet att för mig så slocknar sockersuget när jag kommer under 50-60 gram kolhydrater/dag. Men det är olika för olika personer. Om du drar på för mycket kolhydrater så vaknar nog sockersuget, men om du kollar kolhydratmängder så kan du nog äta lite av varje av det du önskar. Sen är det olika vilka triggers vi har - min största trigger är mejeriprodukter, så jag kör en hel del asiatisk-inspirerad mat och utesluter mejeri nästan till 100 %. Kanske inget superbra svar men om du vet vad som triggar igång, så lägg undan det- sen läs på om det du önskar äta och prova dig fram. Skriv lite matdagbok i början så du hittar medelvägen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Antev
0

Du vill alltså bli Vegan men samtidigt hantera ditt sockerberoende ? har jag förstått dig rätt då ?

Namiko
2

För att undvika att trigga sötsuget så skulle jag skippa juice och köra på smoothie istället. Juicar man så tar man bort alla fibrer och blodsockret skjuter i höjden, precis det du vill undvika. Fibrer behövs för att blodsockret ska hållas mer stabilt. Baljväxter och vinäger hjälper också till att hålla blodsockret stabilt, måltiden efter man ätit det, så äter du tex en bönsallad med en vinegrätt till middagen så hjälper det till att hålla blodsockret mer stabilt vid frukosten dagen efter.

Själv håller jag sötsuget borta genom att äta mycket näringsrika grönsaker, gärna gröna bladgrönsaker som kål och broccoli. Jag har haft ett enormt sötsug samt varit extremt sockerkänslig tidigare men har numera ett stabilt blodsocker tack vare en bra kost och inget sötsug alls så länge som jag äter tillräckligt mycket grönsaker. Fokusera på mycket näring och fibrer, men det viktigaste är att du får i dig mat medan du är gravid. 

Kanske kan du få lite inspiration eller tips från Youtube. Unnatural Vegan är inne på sin andra graviditet som Vegan och har en del videor om det, bland annat med vad hon äter.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
2

Thylakoider sägs ju minska sötsuget (finns bla i spenat, broccoli, ärter, sallad alltså i princip i allt grönt som växer ovan jord. Finns som pulver om man har svårt att få i sig rätt mängd grönsaker (100g spenat/dag är en rekommendation annars)).

Som Namiko säger är ju smoothies bättre än juice men bäst är ju såklart att äta frukten som den är (så man får med alla fibrer och grejer).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

wholefoods
0

Mooniq - tack för dina tips och för att du delar. Känner så mycket igen mig i det du skriver, är också väldigt känslig för mejeri. Dels gillar jag inte tanken på själva framställandet (vegantänket) och dels överäter jag lätt ost, salt smör. Det var en ren befrielse att byta ut detta och äta havrebaserat. Det är socker i det men det påverkade inte suget för mig jämfört med det mejerierna innehåller. Finns en väldigt intressant föreläsning på youtube från en tjej från Västerås, ”vegan i sverige” hette hon då men den finns garanterat kvar. Det var en rejäl aha-upplevelse för mig iaf. Antev - jag skulle så gärna vilja gå över till helvegetarisk kost igen, ja. Men pga mitt matmissbruk så behöver jag grunda med mycket information så att jag kan göra övergången så säker och trygg jag kan. Namiko - tack för dina tips!! Har aldrig tänkt på vinägern, testade på spenatsalladen nu på morgonen och det är en sån skillnad på mättnad nu i efterhand jämfört med att äta utan. När jag juicar kör jag allt i vitamixen som mixar så himla bra att allt blir en tunn smoothie/juice, inget slängs :) himla bra. Jag har aldrig kollat på hennes videos, ska börja med det! Maleficum - kanon ju, tack! Jag har ett sug efter just de grönsakerna så det passar ju perfekt. Märker stor skillnad i suget och mättnaden 👌 Har ett vetegräspulver och chlorella hemma 🤢 är det ett sånt pulver du tänker på?

sp0ngeb0b
0

För mig är det viktigt att alltid äta bra mat för att inte suget ska slå till för hårt. Bra mat enligt mig är alla grönsaker, frukter, baljväxter, nötter, frön osv. Försöker undvika bröd, halvfabrikat, för mycket fett etc. Jag äter väldigt mycket kolhydrater och det funkar bra för mig, så tycker inte man ska vara rädd för det, men man får naturligtvis prova sig fram och se vad som funkar för en själv. Jag försöker däremot begränsa intaget av söta frukter som t.ex. dadlar och banan. Egentligen har jag inget emot dem näringsmässigt då de båda är nyttiga, men då de är väldigt söta kan de öka sötsuget. Är jag sötsugen väljer jag dock hellre dadlar än godis, så klart.

Om du vill ha fräsch näringsrik mat kan jag rekommendera grön smoothie. Jag brukar göra mina av gröna blad (brukar ta fryst spenat och grönkål), avokado, äpple, ingefära, spirulina. Man kan ha i lite banan eller annan frukt också för att få den lite fruktigare. Ibland har jag i tofu för att få den mer mättande. Detta blir supergott enligt mig. Har ramlat lite ur fas nu men förr när jag gjorde denna regelbundet brukade jag ha den till frukost. Tycker det blir en bra start på dagen och påverkar inte blodsockret så mycket. 

Vet inte hur du är, men jag är i alla fall en sådan person som avskyr matlagning och helst vill att det ska ske så sällan som möjligt, och gå så snabbt som möjligt. Men vill ju ändå att det ska vara ordentlig, näringsrik, hemlagad mat. Så jag gör oftast storkok av linsgrytor med massa grönsaker. Men det händer ju att resterna är slut och jag måste ha matlåda till nästa dag eller något, då brukar jag slänga ihop antingen en bönsallad på bönor, lök, riven morot, olivolja, balsamico och örtsalt. Eller en grönsallad med massa gröna blad, blandade grönsaker, bönor, olivolja, balsamico, örtsalt och lite frön. Kan slänga ner lite hummus eller avokado om jag har det hemma. Använder bönor på tetra för att det är enklast. Det går snabbt och är supernyttigt och fräscht. Litet tips bara för dagar man inte orkar laga nåt :)

Maleficum
0

#5 Nåt av pulvren är spenatpulver men finns andra sorter också. Söker man på Thylakoider får man upp lite olika sorter. Men kan inte se nån anledning till att vetegräspulver och chlorella inte skulle funka också då Thylakoid sitter just i kloroplasterna så det finns ju i alla former av gröna blad (men det kanske finns mest av det i just spenat eftersom det används mycket).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu