Annons:
Etikettveganprat
Läst 860 ggr
Bobbelito58
2/14/19, 10:13 AM

Vill bli vegan, vågar inte

Hej! Jag är ny på detta forumet men söker mig hit för att jag på senare tider börjat intressera mig av den veganska kosten.  Jag känner verkligen att jag vill bli Vegan, delvis för miljö men primärt utav etiska skäl. Det är däremot så att jag möts av ett grupptryck från familj, vänner osv, så att en vegansk kost verkar omöjlig. När jag en gång nämnde till min pojkvän att jag ville bli Vegan (lite skämtsamt eftersom att jag skämdes över det), sa han att jag inte skulle bli det. Alla mina vänner är dessutom köttätare och hela min familj äter kött. Min mammas bonde föder till och med upp tjurar, som sedan går till slakt, så vi har alltid mycket kött hemma. Min mamma hade länge innan det varit Vegetarian och nu ursäktar hon att hon äter kött genom att "djuren har det bra", vilket jag inte anser är en rimlig ursäkt, djuret dör fortfarande i en köttindustri vi inte behöver.  Aja, poängen är att jag inte vågar bli Vegan, äta en vegansk kost, för att jag vet att det inte skulle gå bra hem i varken familjen, med pojkvännen, eller vänner. Vet inte vad jag ska göra. Känns mest som att jag kommer att lägga press på familjen om jag blir Vegan. Hjälp! (Jag är minderårig och bor hemma, min pojkvän är hos mig majoriteten av alla dagar)

Annons:
Namiko
2/14/19, 11:12 AM
#1

Skulle du kunna gå över gradvis till vegankost? Äta veganskt i skolan och laga mat till dig själv eller hela familjen då och då för att visa att det går utmärkt att äta gott och nyttigt som Vegan. Varje litet steg är ju ett steg i rätt riktning och då får du samtidigt tid att läsa på och lära dig så mycket som möjligt innan du en dag är Vegan på heltid. Du kanske kan göra egna bönbiffar eller grytor som du kan frysa in och sen byta ut köttet mot på din egen tallrik och äta resten av maten som lagas. Man behöver inte bli 100% Vegan direkt men det finns oftast nån förbättring man kan göra även om omgivningen är emot det.

Du kan också göra det klart för din familj att du inte gör det här för att kritisera deras val att äta kött/animalier och att dom får fortsätta med det om dom vill. Det här är ditt personliga beslut och det gäller enbart dig och ingen annan. Det kan få dom att bli lite mindre motstridiga till ditt val. Om du kan laga din egen mat så försvinner även problemet att föräldrarna måste laga dubbla måltider för att du ska kunna äta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
2/15/19, 11:26 AM
#2

Hur absurt är det att en inte ska VÅGA leva utan att döda andra? Jag förstår dig så jäkla väl. Jag blev Vegan som vuxen men jag vågade inte ens berätta för min släkt, mamma fick ringa och berätta för dem… Haha.

Kan du försöka hitta vänner som är veganer? T.ex via fb-grupper eller liknande? Kan vara lättare att stå på sig om en har någon som stöttar.

Vill också påpeka att det är inte dig det är "fel" på, det är inte du som "lägger press på familjen"! Du vill bara bestämma vad du ska äta själv, det tycker jag låter helt rimligt. Det är din familj och din pojkvän som är orimligt töntiga om de inte kan respektera att du vill bli Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2/15/19, 6:45 PM
#3

Jag förstår dig också, nästan alla jag känner reagerade negativt när jag berättade att jag blivit Vegan. Jäkligt tråkigt, men jag lät inte det stoppa mig. Jag bara sa till dem att nu är jag Vegan och så är det. Så får de leva med det och ställa frågor om de vill. Jag kan leva med att ta med matlådor till släktmiddagar om jag måste, svara på uttjatade dryga frågor och vara hela släktens svarta får men det är SÅ värt det! Hemma lagar jag all min mat själv och åker även och köper den själv, även om jag bor hemma och föräldrarna betalar. 

Ett tips är att läsa på en massa innan du börjar berätta för folk. För de flesta kommer ställa frågor, säga saker som att du inte kommer få i dig all näring och så vidare. Då är det skönt att vara lite påläst så att man enkelt kan svara på det mesta.

Följ ditt hjärta, djuren kommer tacka dig ❤️ Och lycka till!!

Upp till toppen
Annons: