Annons:
Etikettveganprat
Läst 887 ggr
Vash
2/16/19, 10:06 PM

Vilka svårigheter finns det med att bli vegan?

Hej! Jag har alltid värnat om djurs rättigheter och jag känner inte att jag längre kan stå ut med att bidra till djurs lidande. I min värld är djur värda precis lika mycket som människor så att äta animaliskt eller använda produkter som inneburit lidande på något sätt för djur känns för mig helt omoraliskt. Jag har velat bli Vegan under flera års tid men till en början bodde jag hemma hos min familj som absolut inte kunde tänka sig att ens äta vegetariskt en gång om året så det blev alldeles för krångligt. Jag har bott ensam nu under 1 års tid men har haft problem med hälsan som inneburit att läkarna inte rekommenderat att helt och hållet byta kostvanor men nu mår jag bättre och känner mig redo att bli Vegan. Jag behöver dock råd och tips för hur omställningen bäst ska ske.

Vad tycker ni var det svåraste med att bli Vegan i början?  Är det dyrare med vegansk mat eller är det mer av en myt? Är det vanligt att man går ner/upp i vikt av omställningen? Rekommenderar ni att låta omställningen ske stegvis eller att helt ställa om till veganism över en natt?

Annons:
Smultronfia
2/17/19, 3:25 PM
#1

Det är jätte olika hur man gör. Vissa ändrar allt på en gång och vissa tar det lite längre tid. Det finns inga rätt eller fel i något av det. Men om du haft hälsoproblem innan så hade jag nog tagit det lite lugnare. För att vänja kroppen och se hur den reagerar. En vegansk kost innehåller väldigt mycket fibrer vilket kan ge besvär om man inte vänjer sig lite i taget. Men det är så individuellt att man endast själv kan avgöra det. Nä att det skulle vara dyrare med en vegansk kost är en myt. Precis som med en kost som involverar kött beror det helt på hur mycket halv, hel fabrikat man köper. Hur mycket man lagar själv, bakar m.m om man köper ekologiskt eller inte. Så det går att äta väldigt billigt men också väldigt dyrt. Det där med vikt är också väldigt individuellt beror ju på om man har en övervikt innan och om man väljer att äta mer hälsosam vegansk mat. Finns både snabbmat och friterad mat som är vegansk, så bara för att man äter veganskt så innebär det inte automatiskt att det är hälsosamt. Men en stor bonus är att man blir av med kolesterol m.m Jobbigaste är nog att behöva bli ifrågasatt. Men här gäller det att beväpna sig med mycket fakta. Läsa på ordentligt så man har bra svar när folk ställer massa frågor. Och att helt enkelt skita i allt negativt om det skulle komma. Rekommenderar att kolla in nutritionfacts.org Dr Greger har både massa artiklar, YouTube klipp och en podcast där han pratar om växtbaserad kost och hur det kan hjälpa oss att läka och må bättre. Lycka till!

Vash
2/17/19, 10:23 PM
#2

#1 Det har varit svårt att fastställa exakt vad för problematik jag har haft, men haft återkommande extrema magsmärtor och i samband med detta extremt illamående så kan kräkas 20-30 gånger på en dag och detta har varit varje vecka, oftast mer än en dag i veckan under flera månaders tid. Det har nu blivit bättre genom att så gott det skära bort fibrer ur min kosthållning. Min mage mår endast bra av vit pasta och vitt bröd, pasta och bröd gjort på fullkorn ger mig detta magsjukeliknade tillstånd. Har du tips på vegansk mat med lågt fiberinnehåll? Jag kanske borde försöka boka en tid med en dietist eller något för att se till att den nya kosten innehåller tillräckligt mycket näring för mig och inte innehåller så mycket fibrer eftersom jag inte klarar av fibrer med mitt tillstånd där symptomen liknar magsår. Det är mycket bättre nu och sker kanske 2 gånger i månaden nu istället för flera gånger i veckan men helt bra är det väl inte riktigt. Men som du säger kanske det med tanke på hälsan är värt att ta det lite i taget för att inte riskera hälsan för mycket. Jo, det är väl så jag har tänkt gällande matkostnaderna. Sedan tror jag man får kanske vara lite mer restriktiv kring vissa saker man köper, har sett att ex vegansk yoghurt är mycket dyrare än den vanliga. Jag lever på en budget på cirka 1000 kronor i månaden på mat nu och det klarar jag mig bra på, känner inte så ofta att det saknas mat hemma men då är jag bara 1 person för det mesta och student. Jag äter dock väldigt lite halvfabrikat utan lagar allting från grunden, äter rätt hälsosamt skulle jag säga. Ekologiskt köper jag om det är rimligt pris men ofta är det dubbla priset mot icke-ekologiskt så tyvärr får min studentekonomi då ta det mindre miljövänliga. Flesta veganer som jag känt förut hade väldigt dyra matkonton, inte ovanligt med 3000 i mån per person för dem men då var dem också väldigt noga med att allting ska vara ekologiskt, organiskt, närodlat, miljökravmärkt osv osv, då blir det lätt dyrt… Jag har väldigt svårt för mat som bönor, linser osv så det kommer nog ta tid lära mig äta sånt så i början kommer jag nog behöva ersättningskött för att klara av omställningen, men vad jag förstått behöver man inte köpa halvfabrikat utan det går göra dem från grunden själv billigare och hälsosammare. Det kan jag tänka mig är det jobbigaste, redan nu när jag berättat för pojkvän, vänner och familj att jag bestämt mig för att bli Vegan så har jag blivit rejält ifrågasatt, men jag har försökt förklara varför jag bestämt mig för detta men ska tänka på det att använda fakta också istället för bara känslomässiga argument. Det är dock fel att man ska behöva argumentera för sitt val av livsstil men det är väl så när det är en så liten minoritet som lever så. Hur gör du när du är bortbjuden på middag hos icke-veganer? Erbjuder du dig att ta med dig egen mat hemifrån? Jag äter i nuläget någon gång i månaden hos mina föräldrar men jag tror inte dem är beredda att göra veganska rätter för min skull så tänker att lösningen där för att ändå kunna umgås blir att ta med mig mat. Svåraste i mitt fall tror jag kommer vara när jag träffar min kille. Vi träffas väldigt ofta, och han är inte Vegan utan äter mycket kött, kyckling och allt sånt. Det blir att laga 2 rätter när vi ska äta men tänker att allt löser sig och med tiden kanske jag kan inspirera honom till att iaf pröva och kanske äta veganskt ibland iallafall. Jag har hört att vissa får problem med att dem tappar mer hår än vanligt, vilka tillskott rekommenderas för att förhindra det? Ska absolut kolla in länken du skickade och tack för tipsen. Det är ju lite av en helt ny värld så i början behöver man lite råd och tips känner jag.

Namiko
2/20/19, 10:40 AM
#3

Det blir helt klart svårare om du inte klarar av mycket fibrer, men det är inte omöjligt. Jag skulle rekommendera att höra av dig till en dietist som är påläst om vegansk kost för att hjälpa dig med den biten.

Vad gäller matkostnad så har jag en gång i tiden (2007) levt som Vegetarian (åt dock i princip bara bregott och fetaost som var animaliskt och resten veganskt) på 500:- i månaden. Inte att rekommendera, men det gick. Under flera år låg min matbudget på 300:- per vecka utan problem. Den är högre nu då jag är mer fokuserad på min hälsa och äter väldigt mycket frukt, grönt och bär. Det är så dyrt som man gör det.

Problemet för dig blir nog att hålla nere kostnaden och fibermängden samtidigt då det är lättare att äta fiberfattigt med halvfabrikat eftersom mycket som innehåller protein även innehåller en hel del fibrer, som baljväxter. Produkter gjorda på sojaprotein samt tofu kan kanske vara bra alternativ för dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultronfia
2/20/19, 12:30 PM
#4

Kolla gärna efter low fodmap Vegan. Finns en del recept på Youtube av happypear bland annat men sen är det som sagt väldigt olika vilka saker man reagerar på. Så börja sakta och introducera nya saker och se vad som faktiskt fungerar. När du hittar nya saker så kan du byta ut mot de gamla. Många som lider av magsjukdomar som crohn's och IBS blir bättre på en vegansk kost. Men det gäller att hitta vad som fungerar och vad som gör det värre. Börja skriva en dagbok vad du prövar och hur det fungerar så du lättare kan gå tillbaka och se vad som fungerade och inte. Och bli inte ledsen av att det tar tid. Är man sjuk så måste man också tänka på sig själv. Du är på rätt väg det är det viktigaste. Sen hur lång tid det tar är mindre viktigt.

Vash
2/23/19, 5:30 AM
#5

#3 och #4 Tack för alla råd, och tips. Jag har fått en tid bokad med en dietist om ett tag, så tänker att jag börjar med det och låter det ta sin tid så inte hälsan försämras mer på vägen.

Smultronfia
2/23/19, 7:49 AM
#6

Låter jätte bra. Lycka till och var inte rädd att ställa fler frågor längre fram om du behöver.

Annons:
Upp till toppen
Annons: