Funkar "eget kikärtsspad" lika bra som köpt?
jag såg på ett matlagningsprogram om hur en kille gjorde maränger på kikärtsspad istället för äggvita och då det känns mycket mer ekonomiskt och mindre "slit och släng" blev jag nyfiken.
Men jag köper sällan kikärter på burk. Går det och använda det som blir då man kokar kikärter? Går spadet att frysa?
l'm back
Ja det ska fungera utmärkt. Det man kan få göra är dock att när kikärtorna är kokta så får man sila av dem och sen kan man behöva koka ner vätskan. Det kan vara bra att köpa en färdig burk för att se hur tjock vätskan ska vara. Så vet du hur länge du måste koka ner den. Lycka till hoppas det blir bra :)
#1 Ok tack, vet du om det funkar att frysa?
Vad motsvarar ett ägg i bakning?
l'm back
Hittade det här på Mitt Köks hemsida:
_Förhållandet mellan ägg och kikärtsspad är 1:1 vilket gör bakningen jättesmidig. Ett ägg är ca 3 msk, så du kan enkelt ersätta varje ägg med 3 msk spad.
_
Där finns även lite tips på vad man mer kan använda kikärtsspadet till.
Även på ICA Buffés hemsida finns lite recept.
På vegoparadiset.se finns en beskrivning hur man gör egen "aquafaba" (som kikärtsspadet heter som ingrediens).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här är förretsen receptet på marängerna
l'm back
#3 tack där fanns bland annat svaret om frysen
l'm back
Senast jag öppnade en paket kikärtor så tyckte jag att spadet både såg äckligt ut och luktade äckligt, så jag undrade om det verkligen kunde stämma att man kunde använda det till maränger. Kände mig inte precis inspirerad att använda det i alla fall.
Kanske det känns bättre att använda eget spad. Vad jag minns så luktade det inte så konstigt som det konserverade, och såg inte lika "slemmigt" ut heller. Har ju en rätt stor påse torra kikärtor i skafferiet, så jag kanske skulle koka en omgång och se hur spadet blir. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Min erfarenhet är att det alltid ser och luktar illa?! Men det spelar ingen roll. Mamma gjorde maränger och de smakar verkligen som de gjorda på ägg.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤