Etikettvegankost
Läst 422 ggr
Saaal
2019-08-29, 09:26

Klarar ej av baljväxter. Förslag på andra protein?

Hej!

Jag försöker övergå till en vegetarisk kost för att sen i förläggningen bli Vegan och dessvärre har det inte gått lika bra som jag hade hoppats på från början. 
Jag har testat att byta ut köttet mot sojafärs, tofu, linser och böner men eftersom jag blir så oerhört dålig i magen av de har jag valt att sluta äta dessa.

Har ni tips på andra proteinkällor som skulle kunna funka?

Tack!

Tant Grön
2019-08-29, 10:06
#1

Det kan ta tid innan magen ställt om sig. Kan rekommendera kimchi för att få en bra tarmflora.

sp0ngeb0b
2019-08-29, 17:45
#2

Hur längesedan började du med vegetariskt och hur åt du före det? Det kan, precis som Tant Grön sa, ta lång tid innan magen vänjer sig. Jag får uppfattningen att du inte åt sådant alls innan? I så fall skulle jag rekommendera att antingen bara köra på och låta det ta lite tid, eller om det blir för besvärligt - minska mängderna och öka sakta. Oavsett kommer magen vänja sig till slut. Jag upplever att linser, ärtor och jordnötter är lite lättare för magen att smälta så du kan ju börja där. Koka gärna dem länge, har även hört att kummin ska reducera ämnena som är gasbildande. En annan sak som ska hjälpa är, om du kokar dina egna bönor, att byta vatten efter ca 15 minuter av kokningen för då får man bort mycket av de ämnena som inte magen är så förtjust i.

Andra proteinkällor du kan äta så länge är t.ex. quinoa, bovete, nötter och frön, seitan (veteprotein). Seitan finns att köpa tror jag, eller så kan du köpa glutenmjöl och göra din egen vilket inte är speciellt svårt. Massvis med protein innehåller det.

Noctis
2019-09-08, 00:02
#3

Är man  ovan vid fibermängden kan omställningen ta lite tid. Jag som har ibs mår bäst av att äta enkla måltider och mkt whole food (råvaror i sin naturliga form, ej processerat).
Att dela upp dagens måltider smart kan vara en god idé. 

 Groddade linser och mungbönor gillar jag. 
 Små mängder naturell tofu tillsammans med stor mängd grönsaker och lite zucchini kan vara en god lunch. 

Kanske klarar du av allt i mindre mängder men i mer utspridd form?

Hampaproteinpulver i gröna smoothies? 
Naturella sojadrycker?
Nötter och frön i lagom mängd.

Upp till toppen