Etiketterfrågortips
Läst 861 ggr
tlover
2019-10-25, 21:22

Tips till kvällsfika och mellanmål

Något som min man har svårt med att gå över till helvegetariskt. Han vill nämligen inte ha Bröd, mat som liknar lunch/middag, gröt, för dyr mat, tofu, hummus, tahini, jordnötssmör, frön, nötter, mat som är avancerat och tar tid. Dessutom så ska det vara mättande och funka efter träning (innehålla protein och kolhydrater). Några idéer? Vi ska på affären och kolla på tex havreghurt men jag behöver bli kreativ tror jag

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


CFIT
2019-10-25, 23:25
#1

Mitt tips, om du vill behålla din man, är att låta honom äta vad han vill.

vendelay
2019-10-25, 23:47
#2

Kanske kan underlätta om vi vet vad han vill äta också? Vad han äter nu, så vi kan fundera utifrån det också.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

tlover
2019-10-26, 00:52
#3

#1 han får såklart äta vad han vill jag har även erbjudit mig att laga något åt honom #2 innan han blev Vegetarian var det kvarg som gällde så jag försöker hitta på ett sätt att göra ett substitut men jag har inte lyckats än

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


vendelay
2019-10-26, 21:46
#4

Jag googlade på #göra kvarg själv" och hittade detta:

https://www.matklubben.se/recept/hemgjord-kvarg-102045

Kanske går det att göra på havregurt eller liknande?

Finns flera liknande recept:

http://dalmatianmom.blogspot.com/2013/03/hemmagjord-kvarg.html

https://vegan.ifokus.se/discussions/51ebed118e0e7466e8000dda-vegansk-kvarg

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

yeahsica
2019-10-27, 16:03
#5

Tycker själv att det är väldigt svårt med både frukost och mellanmål när det kommer till helvegetariskt, men här är några alternativ:

  • Smoothie alternativ smoothiebowl med topping.
  • Overnight oats med valfri topping.
  • Chiapudding med valfri topping. 
  • Majskakor med t.ex. någon röra på. Det går att göra hummusliknande röror som inte smakar hummus, om det är just smaken han har svårt för.
  • Nån form av -ghurt med valfri topping.

Det går att variera ingredienserna och toppingen väldigt mycket för att få den fett/kolhydrat/protein-balansen och smaken man vill  ha. I flera av dessa går det också att ha i extra protein i form av proteinpulver. Annars finns även BCAA i vegansk version om han kan tänka sig att dricka sitt protein vid sidan av. 

Både overnight oats och chiapudding görs med fördel dagen innan. Det kräver såklart lite planering, men det brukar annars inte ta så lång tid att göra.

Upp till toppen