Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 789 ggr
[tval]
2020-07-20 12:57

vad ska jag ha istället för ull?

Vad ska jag ha för kläder nu när man inte får ha något med ull? Klarar inte av akryl. Bomull, funkar det? Vart hittar man sådana kläder? Är det inte ofta små detaljer som kan vara skinn, bivax? Hur vet man det?

Annons:
Moon AppleGrey
2020-07-20 13:47
#1

Bomull är okej. Känner inte till alla veganska alternativ, men vet att bland annat viskos, linne och nylon är okej. Om ett plagg innehåller skinn eller andra icke-veganska material så bör det stå på tvättråden. Vid osäkerhet i affärer så brukar jag googla via telefonen på det material jag vill kolla upp för att se om det är veganskt eller ej.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

MonicaLagerquist
2020-07-20 13:56
#2

Bambu är ett underbart material.

Stolt ägare till fem La permer

[tval]
2020-07-20 13:58
#3

Tack för alla tips.

Moon AppleGrey
2020-07-20 13:59
#4

#2 Ja, just det! Bambu hade jag alldeles glömt bort.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

MonicaLagerquist
2020-07-20 14:02
#5

Rekoshoppen.se
har mycket kläder i bambu

Stolt ägare till fem La permer

[tval]
2020-07-20 16:51
#6

Är allt på reko veganskt? Håller på att bli tokig. Läste nu ochså att tvål inte alltid är veganskt. (Tack, blev påpekade att jag skrev veganiskt som är fel)

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-07-20 17:21
#7

#6 Nej, allt är inte vegansk hos Rekoshoppen. 

Som Vegan får man lära sig att kolla upp alla ämnen (E nummer osv.) i mat, läsa tvättråd och se vilka material som finns etc. Söka företag som inte testar på djur osv. Det tar en stund att vänja sig vid och få koll på, men för mig så går det "per automatik" (så det blir en del av ens vardag). 

Hygienprodukter, smink, kläder, skor, väskor, sminkborstar, tatueringsfärg m.m. det är mycket som kan innehålla animaliska ämnen. Men det blir lättare och lättare att hitta veganska alternativ…det är lite "på modet" med veganska saker numera så. 

/Chinesecrestedlover

Moon AppleGrey
2020-07-20 17:31
#8

Hej, igen. Glömde nämna polyester i min första kommentar. På jordklok.se finns det många veganska produkter. Det är främst där jag handlar sådant jag behöver till hemmet vad gäller städprylar, hårvård och hudvårdsartiklar med mera.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[tval]
2020-07-20 17:51
#9

Vilken tur vi inte sminkar oss här hemma alls. Akryl och polyester funkar inte här. Får irritation eller små sår på bröstvårtorna. Även svamp nedtill om man vågar erkänna. Tror det blir för varmt. Köpte ett par strumpor, får värmeutslag på fötterna av dem. Vi klipper alltid tvättlappen för den brukar också irritera, så vet inte vad alla mina kläder är gjorda av. Köper också mycket secondhand. Inte unterkläder men tröjor och byxor.

Moon AppleGrey
2020-07-20 17:53
#10

#0 Har du Facebook? Det finns flera grupper riktade för veganer (och vegetarianer) på den hemsidan/appen. Det finns också en del veganer på Youtube man kan följa.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[tval]
2020-07-21 06:19
#11

Ingen Facebook men Youtube har jag. Är väldigt sällan där, blir så lätt uttråkad av det. Men visst händer det att jag ser något där ibland. Ska söka.

Upp till toppen
Annons: