Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 399 ggr
[tval]
7/17/20, 1:19 PM

bästa billigaste köttigaste produkterna?

Vilka är de bästa produkterna som smakar precis som kött som är riktigt goda. Helst utan soja och baljväxter. Lite orolig för östrogenen och andra hormoner som kan orsaka cancer och liknande. Testat animala, eller vad de heter. Tror det var nått svenskt märke som har mycket soja, vilket inte riktigt magen hållt med. Testat quorn ochså men de va torra och inte goda alls. Bombardera med goda produkter.

Annons:
sp0ngeb0b
7/28/20, 7:58 PM
#1

De som är väldigt köttiga är oftast väldigt dyra jämfört med de "vanliga" produkterna. Vet inte vad som är billigast eller bäst då jag inte brukar köpa dem men Garant ska ha "köttiga" hamburgerbiffar. Det finns även från lite andra olika märken. Den köttigaste jag provat är nog Oumphs hamburgare. Dock skulle jag tro att det är soja i alla dem men jag vet inte så du får kolla.

Vad gäller östrogen och cancer finns det absolut ingenting att oroa sig för när det kommer till soja. Östrogenet i soja är växt-östrogen och det krävs extrema mängder för att det ska ha någon som helst påverkan på kroppen. Om du väljer mellan soja och kött/mjölk är soja garanterat det minst cancerframkallande livsmedlet. Så välj inte bort det för den sakens skull utan smaska på om magen tillåter 🙂 kan behövas att vänja in magen en period om du är ovan vid mycket baljväxter.

vendelay
7/28/20, 11:08 PM
#2

https://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

"Normal sojakonsumtion för bröstcancerpatienter och friska individer är helt säkert och minskar troligen risken för bröstcancer och återfall av bröstcancer"

Har nog tyvärr inga tips på produkter utan soja eller baljväxter. Kanske kan du göra egna biffar av nötter, frön eller linser? Har inga recept tyvärr. Går ärtor också bort? Annars har Anamma (vita förpackningar i frysdisken) formbar färs av ärta bland annat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
8/3/20, 6:48 AM
#3

Vissa typer av seitan (gluten) är köttlika och dessutom billiga. Var det går att få tag på nuförtiden vet jag dock inte (äter glutenfritt)

l'm back

Tant Grön
8/4/20, 11:29 AM
#4

#3 Seitan är ganska lätt att göra själv.

tlover
8/4/20, 11:34 AM
#5

#4 japp men inte så likt kött som viss köpt seitan

l'm back

Tant Grön
8/4/20, 11:49 AM
#6

#5 Har bara ätit hemmagjord seitan. Kanske skulle det kunna finnas i asiatiska butiker?

Annons:
tlover
8/4/20, 12:46 PM
#7

#6 jag hittade på nätet men det var länge sedan

l'm back

Lavine
8/5/20, 8:53 PM
#8

Oumph! är väldigt likt, även om inget smakar exakt. Men, inget färdigt "köttsubstitut" är särskilt billigt, tycker jag.

[tval]
8/7/20, 8:02 PM
#9

Seitan testade jag i förrgår för första gången. Det var inte så gott. Testade tvätta och på färdig vetegluten, blev inte gott. Konsistensen som stövlar!

[tval]
8/7/20, 8:03 PM
#10

Alltså tvätta vetemjöl

tlover
8/7/20, 8:49 PM
#11

#9 viss köpt seitan är annorlunda. Konsistensen är olika beroende på hur man gör det. Smaken beror på bland annat buljong och annan smaksättning. Min favorit var "grilled ribs"

l'm back

Upp till toppen
Annons: