Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 593 ggr
DesK
1

Trerätters festmåltid?

På lördag ska jag bjuda på trerätters festmåltid och behöver tips och idéer.  Till huvudrätt vill jag göra något med Oumph, ge mig era idéer! Vad ska jag ha till förrätt och efterrrätt? Vi blir ca 10 personer. Jag räknar med dåligt väder, så grilla är inte något bra alternativ.

/Désirée

Sindri
2

Just nu är det högsäsong för squash och jag har bjudit vegetarianer (och andra också förstås) på svampfylld squash vilket varit väldigt uppskattat.

Det är så enkelt för man kan förbereda fram till gratinering och vara med gästerna medan den är i ugnen. Jag är inte bra på veganska alternativ till grädde och ost, men det kan du säkert få hjälp med här.

Dela en (eller fler) squash på längden, gröp ur mitten som brukar ha lite kärnor. (Det kan man mosa och använda senare i yoghurt eller soyghurtsås med lite vitlök och annat, kanske tillhuvudrätten, toppa med granatäpplekärnor).
Salta squashen lätt och låt stå ett par timmar, torka av vätskan som bildas. Ställ in squashen i ca 200 graders ugn till den blir mjuk.
Gör under tiden en svampstuvning. (Om du inte gillar svamp går det utmärkt med någon sorts tomatröra också. Jag gillar Muttis ekologiska tomater på burk.)
Hit kan du förbereda och låta stå tills innan du skall servera. Du kan t.o.m. göra det dagen före.

Sedan lägger man bara fyllningen i squashhalvorna, du kan ev. lägga på ost/eller vegansk ost och gratinera i ugn i 225 grader i ca 10-15 minuter.

vendelay
2

Rekommenderar verkligen Vegansk matlåda! Supersmarriga recept. Här är några med Oumph:

https://www.veganskmatlada.com/search?q=oumph

De har också mängder av förrätter och efterrätter!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det blev mat a la Food Pharmacy och Bärta chili/ limebitar plus rabarberkaka och kaffe. Kan varmt rekommenderas ifall ni inte har testat 🙂

/Désirée

vendelay
2

Låter och ser supergott ut. Ääääälskar Bärta!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
2

Jaa, det var så där riktigt supergott, så jag var bara glad att jag fick äta samma idag igen. Så himla gott, vilket bådfa mina döttrar tyckte igår och gästerna idag också 🙂

/Désirée