Etikettvegankost
Läst 1741 ggr
[tval]
2020-07-19, 13:01

är ägg inte veganskt?

På vilket sätt är inte ägg veganiskt? Tänker så här att ägg är ju något hönorna lägger när de trivs eller finns tupp i närheten. Vår kusin har hönor fritt på sin bakgård. Han äter inte hönorna alls utan de begravs när de dör, men äggen äter han och i för sig en massa annat som inte är veganiskt. Men har lite svårt att förstå.

Nina
2020-07-19, 13:03

Det kommer från djur och kan då självklart inte vara veganskt.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!
Relationer * Hundar * Bodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

[tval]
2020-07-19, 13:03

Tycker det är en fin tanke att inte äta de djuren man älskar och tar hand om. Blev ledsen härom veckan när jag fick vara med på slakt av ett jagat djur. Bestämde mig för att äta mer veganiskt. Måste lära mig mer. Förstå hur man ska äta.

Nina
2020-07-19, 13:07

Att vara Vegan är mycket mer än kosten. Man utnyttjar inte djur alls. Äter inget som kommer från djur, använder ingen som någonstans på vägen haft med djur att göra så som mycket kläder och skor. Smink. Möbler osv.

Uppkatten
2020-07-19, 13:14

Många djur far extremt illa för att vi människor ska få tillgång till ägg…

https://www.djurensratt.se/djur-i-livsmedelsindustrin/honor-och-tuppar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

RAotNB
2020-07-19, 13:50

Hur man ser på det när det gäller ägg från egna höns råder det delade meningar om, men de flesta av oss (däribland jag) anser inte att det är veganskt att äta dem.

Många som tar hand om räddade höns ger äggen tillbaka till hönsen istället.

Medarbetare på Hår.

Alea jacta est ~ Tärningen är kastad

/ Billy

[tval]
2020-07-19, 19:32

Det är mer komplicerat än vad jag tror. Men det är alltså delade meningar? Tror inte jag förstår riktigt ändå, får läsa lite om det på djurens rätt.

[tval]
2020-07-19, 19:32

Det är mer komplicerat än vad jag tror. Men det är alltså delade meningar? Tror inte jag förstår riktigt ändå, får läsa lite om det på djurens rätt.

Nina
2020-07-19, 20:04

#5 Nej ägg kan inte vara veganskt eftersom det är från djur. Äter man ägg är man inte Vegan. Då är man ovo Vegetarian möjligtvis.

Uppkatten
2020-07-19, 21:12

Äter man ägg så innebär ju det att man kommer att avla fram fler värphöns (som kan värpa fler ägg). Och i hälften av äggen som kläcks är alls inga höns utan tuppar. De dödar man. Dessutom hanteras väldigt många höns väldigt illa, under hela sitt liv. Och när de fortfarande är relativt unga så dödas de - för att de inte värper tillräckligt mycket och inte är tillräckligt lönsamma längre. Så bilden av fria och lyckliga hönor och tuppar som lever sina liv i godan ro, och som lägger ett eller annat ägg som vi kan smaka av - ja, den bilden stämmer helt enkelt sällan… Jag bodde själv på landet som barn, och det var ytterst sällan som en tuppkyckling fick leva… Vilken rätt har vi att ge djurs liv ett så lågt värde? Att kunna döda friska djur samma dag som de föds…? Att döda djur för att de inte längre förmår att lägga tillräckligt många ägg? Kollar man sedan även på slaktkycklingar så är det en industri som gör en både bedrövad och mörkrädd. Det är dags att konsumenterna talar om att det här inte är OK. Ett bra sätt att berätta det är att bli vegetarian/vegan.

[tval]
2020-07-19, 21:45

Förstår om att döda djur. Var just om äggen. Min kusin har aldrig dödat en av dem, de har fått självdö och de får alla en begravning. Tycker det är fint att de får leva ett fullt liv. Är det samma sak med husdjur också? Att det handlar om att föda upp? Jag har katt och skulle aldrig kunna lämna bort henne bara för att bli Vegan.

Nina
2020-07-19, 21:47

Det handlar om att inte utnyttja djuren och om att inte äta saker som kommer från djur!

Uppkatten
2020-07-19, 22:04

Problemet är att det blir inga ägg om man inte föder upp och dödar djur… I vart fall så blir det inte den mängd ägg som jordens befolkning konsumerar idag… Allt hänger ju ihop…

Att låta djur självdö är f ö heller inget bra alternativ tycker jag. När djuret inte kan ha ett gott djurliv längre så bör man be en veterinär om hjälp med att låta avliva djuret. Döden kan vara både utdragen, plågsam och mycket obehaglig för djuret om det ska självdö.

Jag tycker inte att det finns någon motsatts mellan att vara vegan/vegetarian och att ha katt. Dock ska man känna till - och respektera - att en katt är en köttätare. Katter behöver kött för att må bra, och det är ALDRIG okej att försöka göra sin katt till Vegan (risken är att katten ö h t inte överlever). Så katten måste få leva på sina villkor.

När det gäller kattavel finns dock andra problem. Som att det finns 150 000 hemlösa katter i vårt land, vilket utgör ett gigantiskt djurskyddsproblem. Därför ska man inte avla på sin huskatt, utan adoptera från ett seriöst katthem eller från en seriös katthjälpsorganisation (om man vill ha fler katter i familjen). D v s man avlar inte fram fler katter utan man tar hand om de som redan finns.

RAotNB
2020-07-19, 22:09

#8 tycker själv inte att det är veganskt att äta ägg (vilket jag skrev i min kommentar). Det är just därför jag inte äter ägg.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

[tval]
2020-07-20, 09:14

Uppkatten. Vadå? Finns det människor som ger veganiskt till katter? Måste man göra det som Vegan? Känns inte okej! Jag trodde det var finaste att låta ett djur leva hela livet ut. Men du menar att det är djurplågeri? Det är klart, minns förra året då en skadade benet och då åkte han iväg för att avliva hos veterinären. Samma om någon blir sjuk som inte kan återhämta sig. Jag vet inte, men människor avlivar man ju inte bara för att, man låter människor leva hela livet ut, om de inte själva gör något eller blir bragda livet av en förödare. Blir lite ledsen, vår katt är 15 år och vi adopterade från ett katthem där hon bott i flera år utan att bli adopterad. Trodde det var ett fint. Men man tycker alltså inte det som Vegan?

[tval]
2020-07-20, 09:17

Blir förvirrad. Måste man hålla med om allt som alla veganer tycker? Eller har man rätt att tycka annorlunda om något? Som ni nämnde om att det inte bara gäller mat. Vad ska man göra mer? Förstår mejeri. Gäller det kläder också? Köper allt second hand och har en del päls jag fått ärva av mormors mor. Har man rätt att behålla dem? De är det enda som vi har kvarfrån den generationen. Det fanns fotografier som förstördes när huset blev fuktskadat, men bara kläder som överlevde.

Nina
2020-07-20, 10:10

Är man Vegan vill man inte använda delar av djur i sina kläder! Förstår inte riktigt vad du tror att en Vegan är. Har du googlat på det? Läst här inne om det?

RAotNB
2020-07-20, 11:07

#15 när man övergår till veganism från att ha varit Vegetarian eller "allätare" är det en del som väljer att skänka klädesplagg o.dyl till secondhand istället för att kasta dem. Håller dock med #16 om att det inte låter som att du vet vad det innebär att vara Vegan. Det är inte som ett smörgåsbord där man plockar de bitar man vill ha, liksom.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

[tval]
2020-07-20, 12:51

Jag vet ingenting, försöker lära mig. Är bara i ett par dagar jag läst om det och har redan massor av frågor. Det är uppenbart att jag inte vet vad det innebär. Jag trodde det betydde att man åt nyttigt och bara mat från växtriket. Förstår att det handlar om kläder också. Har lite svårt att skänka en över 100 år gammal släktklenod. Måste tänka om där om jag vågar skänka den. Har funnits i generationer. Jag plockar inte heller bitar av plockbordet som ser goda ut, försöker faktiskt mitt bästa! Bara för ni är erfarna veganer betyder inte det att jag är det. :'(

RAotNB
2020-07-20, 13:13

#18 Det sista var ämnat som svar på din fråga "måste man hålla med om allt som veganer tycker." Var absolut inte min mening att göra dig ledsen, men inser att jag borde ha varit mer tydlig om hur jag menade angående etiska frågor. Kanske det skulle hjälpa att läsa om veganism, där det tas upp om etik med mera. Länkar därför till wiki, då jag inte vet hur jag ska formulera det på ett bra sätt. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Veganism

Medarbetare på Hår.

/ Billy

[tval]
2020-07-20, 13:58

Blir lätt missförstånd via text. Jag har varit inne och läst på Wikipedia men har inte riktigt förstått alla baktankar och varför ändå. Men det är bra början.

Lona
2020-07-20, 14:02

Med risk för att hoppa i galen tunna eftersom jag inte är Vegan själv så tänker jag att icke-veganer lätt klumpar ihop veganer som en stor, helt homogen grupp. Visst finns det en "filosofi" och en gemensam värdegrund men att man ändå har personliga tankar och åsikter om en del saker? Det går inte alltid att säga rakt av vad som är veganskt och inte, som till exempel med en ärvd päls eller med att ha katt. (Dock skulle jag tycka att det är synnerligen icke-veganskt att äta ägg, eller för den delen dricka mjölk, även om man hade ett par kor hemma som fick gå med sina kalvar?) TS, det är jättebra att du frågar och medlemmarna här inne på sajten brukar vara väldigt bussiga och snällt svara även på mina stundtals korkade frågor och funderingar, men jag tänker att det kanske egentligen är Vegetarian du är inne på? Där handlar det väl mer om vad man äter, inte hela ens livsstil. Sen tänker jag också att det behöver inte vara "all or nothing" med en gång. Ta det lite gradvis, du behöver inte lägga om ALLT i ditt liv på studs utan kanske börja med att utesluta kött och uppenbara animalier i kosten och så småningom börja "tänka veganskt" när det gäller kläder och andra saker som du använder och gör i vardagen. Då tror jag faktiskt att det är större chans att lyckas och att fortsätta vara Vegan än om man tvärvänder över en natt - men det finns det garanterat folk här på sajten som har koll på. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Om hästar, hundar och livet i största allmänhet🌺

Lona
2020-07-20, 14:07

Apropå avlivning av djur så är det definitivt inte veganskt att låta djur lida och livets slutskede innebär tyvärr ofta ett lidande. Det är faktiskt rätt sällan som vare sig djur eller människor somnar in stilla och fridfullt även om vi gärna vill tro det. Att ha möjlighet att låta djur slippa lidande i livets slutskede eller vid svåra sjukdomar och skador är snarare en ynnest och för att vara ärlig hade jag gärna sett liknande möjligheter när det gäller människor - men DET är en helt annan diskussion! Att ta hand om ett djur är ett stort ansvar vare sig man är Vegan eller inte.

Chinesecrestedlover
2020-07-20, 16:34

#0 Nej, ägg är inte och kan aldrig räknas som veganska, precis på samma sätt som att honung, E120 (krossade löss) m.m. inte heller är veganskt. Det kommer från djurriket = animaliskt. 

Även ex. ull som ju kan tas från ett får, utan att skada fåret (även om det förekommer skräckhistorier kring fårklippning) kommer ju från djur = animaliskt = inte veganskt. 

Som Vegan använder man inte heller läder, ull, bivax (inte enligt mig i alla fall), ull, dun m.m. samt så använder man inte ex. tvål, smink osv. som innehåller något från djur eller som testats på djur (i något led). 

Om du inte känner att det känns rätt att vara Vegan, som inte handlar om endast ett dietval/matval utan om en livsstil (och du är ju inte så insatt i vad det innebär som du själv säger) så kanske du ska börja med att bli Vegetarian (finns ex. lakto-ovo Vegetarian = äter mjölkprodukter och ägg och lakto - Vegetarian = äter mjölkprodukter, finns även en massa andra varianter) ? 

Att gå från "köttätare" till Vegan på nolltid är inte alltid varken det enklaste eller det mest hållbara. Många veganer är bara veganer en kort period för att de gör det på fel sätt, utesluter en massa utan att veta vad de ska ersätta med och får brister osv. så se till att veta vad du gör innan så att det blir rätt för dig. 

#18 Att vara Vegan kan absolut innebära att man äter nyttigt…men det kan lika gärna innebära att man äter galet onyttigt. Det finns inget likhetstecken mellan veganskt och nyttigt. Socker är veganskt 😉och det är en del chips osv. också. 

Vad jag försöker säga är att man (utan större problem) kan äta skräpmat som Vegan. Man kan t.ex. äta bullar, kakor, tårtor, godis, lakrits, chips och pommes frites och dricka saft och läsk osv. även som Vegan och det är ju inte precis mycket nyttigt med något av det jag räknade upp. 

#21 Tack! Måste bara säga att jag uppskattar det du skriver om att inte alla veganer tycker samma saker. Håller även med om det du skriver med att ta det lite i taget, det tror jag ger en betydligt större chans att lyckas/hålla i det i längden. 

Jag har varit Vegan i många år (firar faktiskt 20 år som Vegan i år 🥳och 23 år sedan jag blev Lakto-vegetarian = mitt första steg till vegan) och känner ofta att det finns mycket jag inte håller med andra veganer om. 

Alla människor är ju olika och har olika anledningar till att de blivit veganer från början. Personligen så blev jag Lakto-vegetarian och sedan Vegan för att jag älskar djur, för att jag alltid haft husdjur och inte kände mig ok med att äta mina vänner. 

Jag har dock till skillnad från många andra veganer (verkar det som när man läser inlägg på forumet i alla fall) en "lite" annan syn på husdjur. Jag ser inga fel med att ha husdjur, de är anledningen till att jag ens blev Vegan från början. Mina djur är mitt allt och i ärlighetens namn anledningen till att jag ens lever.  

Jag varken tror på eller vill ha en värld där vi inte längre har djur, som våra familjemedlemmar. I en sådan värld skulle jag inte ha någon anledning att fortsätta andas. Jag hoppas såklart att fler ska bli veganer i framtiden och att vi inte ska föda upp djur till mat/kläder m.m. men jag önskar inte att mina hundar inte ska existera eller att människor i framtiden inte ska ha husdjur hemma. Jag önskar dock helt klart att folk respekterade djur mer och att det inte fanns en lika stor "slit och släng" mentalitet  när folk skaffar husdjur som nu. Djur ska behandlas som de levande varelser de är, inte som saker som det är ok att tröttna på osv. 

Jag har alltid haft djur och har i nuläget många djur av alla möjliga olika arter. Jag har även vuxit upp med djur som ätit animaliskt så för mig  är det inget konstigt. Även nu har jag djur som äter ett köttbaserat foder (hundar), djur som äter en blandkost (ex. råttor) och jag har även djur som äter levande insekter (ex. ödlor). 

Jag odlar även (föder upp) insekter till föda åt mina djur och ser inget problem med något av detta…varför? Jo, som jag brukar säga jag är Vegan, mina djur är det inte. Jag som djurvän och som älskar djur mer än något annat anser att det är viktigt att ge djur den föda som de mår bäst av och som ger djuren ett bra hälsosamt liv…även om det innebär att de äter andra djur. 

Man kan inte tvinga på djur sin egen livsstil, en orm kan inte leva på morötter liksom. Jag vill förövrigt gärna skaffa orm/ormar och nej, jag skulle inte ha problem att mata en orm med möss/råttor etc. (naturligtvis frysta/tinade…skulle inte kunna döda de själv och att mata med levande är ju varken tillåtet eller ok). 

Jag anser inte att det är ok att ex. ge katter veganmat heller, oavsett att det finns sådan mat tillgänglig att köpa. Skaffar man ett rovdjur så bör det få mat anpassad för ett rovdjur. 

Jag skiljer mig från andra veganer (verkar det som utifrån kommentarer jag fått/sett på forumet) även genom min åsikt kring saker som innehåller "spår av…diverse animaliskt" (ex. spår av mjölk, ägg etc.).

Många veganer struntar i det och äter sådan mat ändå, jag anser dock inte att det är veganskt om det innehåller/kan innehålla spår av något från djurriket. 

Jag stör mig väldigt mycket på alla företag som veganmärker sina produkter trots att de kan innehålla spår av diverse saker…det brukar starta med en glad min (jag ser något tillsynes veganskt) och sedan snabbt sluta med besvikelse/irritation (det innehåller/kan innehålla spår av något animaliskt).  

Många här kanske inte tycker att jag är en "riktig" Vegan med mina åsikter kring husdjur och att djur SKA få äta kött om det är det som är det naturliga för arten. 

Jag är Vegan och kommer vara det livet ut, för mig finns inget annat alternativ. Att vara Vegan är naturligt för mig och jag skulle aldrig ens kunna tänka tanken att ex. dricka mjölk (det får mig bokstavligen att bli illamående och ångestfylld). När det kommer till mina djur så är det en annan fråga, jag bryr mig i första hand om MINA djur/MINA familjemedlemmar och sedan alla andra djur. 

Jag har valt att låta dessa djur bo under mitt tak, jag har tagit på mig att ta hand om, ansvara för och att ge dessa djur ett så bra liv som möjligt i fångenskap (det inkluderar rätt typ. av föda även om den råkar bestå av kött) och det står jag för. 

Jag har sett veganer skriva att deras katt hellre får leva ett kortare mindre hälsosamt liv än att de skulle ge katten kött och för mig låter det helt tvärtemot vad jag anser veganism är. För mig är djuren det viktiga och då ingår definitivt kattens välbefinnande i detta exemplet. Kan du inte med det…skaffa kaniner eller marsvin, dessa växtätande djur passar då betydligt bättre än att tvinga en katt att äta veganmat. 

Min enorma kärlek till djur är anledningen till att jag blev Vegan och den kärleken gör att de djur som mår bäst av att få delvis/helt animalisk föda också får det av mig. 

Jag har dock gränser (sånt jag inte skulle klara av psykiskt/personligen) och det är t.ex. att jag aldrig skulle kunna ge mina hundar (eller andra djur) kanin att äta, kaniner har alltid varit mitt "hjärtedjur" (det djur som står mig närmast hjärtat) och att jag (förmodligen) inte skulle klara av att "BARFa" (ge råa köttbitar, ben osv.) något djur. Jag har dock givit mina hundar märgben vid något tillfälle och jag har kokat kyckling till min hund flera gånger (som behövt skonkost för hans extremt känsliga mage) m.m. 

Vad gör man inte för sina djur som jag brukar säga…

/Chinesecrestedlover

[tval]
2020-07-20, 16:49

Lona, Det är i de tankarna jag är i. När man säger Vegetarian tänker jag främst på att man tar del av djuren som kor. Har sett en hel del dokumentärer om bin vilket har lett mig till att sluta med honung ochså fast för ett par månader sedan. Det är nog bra att ta det gradvis. Vi åkte över med all vår mat till mamsen och köpte massor av rotfrukter, mjöl, sojamjölk, den man har i kaffe, den är så god! Kanske borde börjat med små steg men det är så mycket som klickar och känns rätt. Just maten känns lite jobbigt för vi är egentligen en köttfamilj som knappt sett ety salladsblad ens. Chinesecrestedlover, det förstår jag. Kallar mig i för sig inte Vegan då allt är så nytt. Känner knappt till några produkter eller recept. Men hittade in hit. Känns lite som att vissa kanske är mer extrema o tankarna och att det kanske går ut över andra? Om jag förstår det rätt? Kan förstå frustration, jag blir själv galen när man vet något och andra personen visar okunskap eller inte ens vet vad den pratar om. Jag är ju den nu som inte vet riktigt allt.

Chinesecrestedlover
2020-07-20, 17:12

#24 Ja, vissa är säkert mer extrema…men jag kallar mig själv för väldigt strikt Vegan (i och med att jag inte äter "spår av…" osv.) men andra kanske anser att jag inte ens är Vegan, vad vet jag. 

Det började med att jag knappt vågade säga ordet Vegan när jag blev Vegan, för att på den tiden fanns det många (eller dessa var de veganer som syntes i alla fall) som brände scanbilar och släppte ut minkar. Jag ville inte "klumpas ihop" med dessa militanta veganer och brukade lite nervöst säga ett "…men jag är inte militant" efter jag berättat att jag är vegan😂. 

Nu (20 år senare) så är det mer en känsla av att jag när jag sagt ordet Vegan (som får mig att känna stolthet och som för mig verkligen beskriver vem jag, vilka värderingar jag har är osv.) måste förklara att mina hundar inte är veganer och att jag inte tvingar mina djur till samma livstid osv. Times change…lite…😉

Tips till dig du "nybakade" vegan 😃 Börja med att titta på maträtter/recept du ätit sedan innan och se om dessa går att "veganisera". Brukar inte vara så svårt…men så har jag gjort det i 20 år (alltid något lockande recept man hittar som bara behöver lite "veganisering" för att bli en ny favorit). Några otroligt enkla exempel: Pasta med köttfärssås (går att göra sås på sojafärs), Pizza (går att använda vegansk smältbar ost) etc. Inte de nyttigaste förslagen kanske…men du förstår vad jag menar. 

De som blir veganer idag har en hel del fördelar mot när jag blev Vegan och typ. alla ersättningsprodukter (typ. soygurt, ost osv.) smakade fullständigt vedervärdigt, haha. Det finns massor att välja på idag och som kan underlätta "övergången" från "köttätare" till Vegan

Lycka till och välkommen till det "icke köttätande" livet 🙂

/Chinesecrestedlover

[tval]
2020-07-20, 17:47

Havremjölk har vi druckit ett tag, den vi gillar mest är den som egentligen är till för kaffe från oatly. Den har vi i allt! Har lite svårt för anamma, smaken är så konstigt. Men man vänjer sig nog. Läste i en tråd här att man ska försöka äta lite tråkig mat ett tag och sedan börja introducera ny mat och krydda på som tidigare. Vår favorit krydda är vegansk ochså. Vi äter mycket korv och köttfärslimpa. Det fanns en anamma som heter formbar. Den verkar lite dyr men tror den fungerar till limpa. Man kanske kan ha i något annat också. Rivna morötter eller potatis kanske. Tacksam för alla tips. Ni är så snälla som har tålamod med mig.

RAotNB
2020-07-20, 18:01

#26 Har aldrig testat att göra limpa, men älskar att göra "hockeypuckar" (ungefär lika breda) av den formbara färsen. Tycker det är roligt att du vill veta mer och frågar. :)

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Uppkatten
2020-07-20, 19:06

#14 Ja, tyvärr finns det de som försöker göra sin katt till veganer, och då slutar det olyckligt - för katten. Katter är gjorda för att äta kött, medan vi människor kan välja vad vi äter. Men förhoppningsvis kanske man kan odla kött i framtiden, så att man slipper att slakta andra djur för att katterna ska få mat…

Att självdö kan definitivt vara djurplågeri. Många tror att det bara handlar om att "somna in", men tyvärr är så ofta inte fallet. Ofta föregås döden av skada, eller av långvarig sjukdom som kan gå hårt åt djuret. Du invänder och säger att "vi avlivar ju inte människor" och det stämmer. Men människor kan vi hålla nedsövda den sista tiden, ge lugnande/ångestdämpande samt smärtlindring mm. Så ser det ju inte ut för våra djur. Vi håller t ex inte obotligt sjuka hundar och katter nedsövda och ger dem tunga mediciner i väntan på att djuret ska dö.

När det gäller debatten Vegan - Vegetarian o s v, så har jag över åren kommit fram till att den största samlade effekten på djurs välbefinnande får vi om många/alla hjälps åt att dra sitt strå till stacken - inte genom att "några få" är "perfekta veganer".  Självklart ska alla som vill få leva som veganer, men det innebär inte att det är "värdelöst" att bara nå halvvägs, eller en mindre bit på vägen. Varje steg "i rätt riktning" är ett viktigt och bra steg. Och ju fler som tar steg "i rätt riktning" desto större blir den samlade effekten. 

Själv är jag Vegetarian, och när jag blev det så var jag ensam bland ca 500 elever på skolan om att vara Vegetarian, och det krävdes läkarintyg för att alls få äta vegetariskt i skolan (jag betraktades som jättekonstig…). Vegetariska färdigrätter gick knappt att få tag i, och att gå ut och äta vegetariskt var minst sagt svårt (det fanns vanligtvis inga vegetariska rätter att få). Det händer trots allt en del, men visst kunde det gå fortare, och tyvärr är det väldigt många djur som inte får ett gott djurliv så som det ser ut i världen idag. 

Djur ska få finnas för sin egen skull och med rätt till sitt eget liv. Det borde vara någon slags basal självklar utgångspunkt. 

Se det som en process att gå mot ett mer vegetariskt/veganskt sätt att leva. Ta ett eller ett par steg i taget. Läs på, fundera och ta ställning. Fråga och lär. Varje steg i rätt riktning är viktigt och räknas. 

Det är våra vardagshandlingar som avgör hur djuren har det.

Tant Grön
2020-07-20, 20:35

Här kan man läsa att det kan bli ett slut på dödandet av tuppkycklingar. Man har kommit på en metod att analysera äggen och inte kläcka dom som skulle bli tuppkycklingar. https://tidningensyre.se/2020/15-januari/snart-kan-dodandet-av-tuppkycklingar-fa-ett-slut/

Uppkatten
2020-07-20, 21:09

#29 Och då blir nästa etiska fråga: "när börjar livet". Har ett befruktat ägg med en tuppkyckling i ett lägre värde, och har tuppkycklingen således mindre rätt till sitt eget liv än fostren i de befruktade äggen som ska bli hönor…

Jag kan hålla med om att den metoden är bättre än den mest vanligt förekommande, men jag tycker inte att det känns tillräckligt bra.

RAotNB
2020-07-21, 01:33

#23 När det gäller "(kan finnas) spår av" så är det ju för att de framställts i samma lokaler, och en del människor är super allergiska.  Inte att det faktiskt är animalier i produkterna.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Chinesecrestedlover
2020-07-21, 18:09

#31 Ja, men det KAN finnas spår av animaliskt i produkterna, annars hade det ju knappast varit en eventuell fara för allergiker. Jag väljer som sagt bort detta då jag inte anser att det då är garanterat veganskt. Samma lokal, samma maskin men tvättad mellan eller whatever…oavsett så kan inte företaget garantera att det inte kan finnas spår av diverse i deras produkt och då köper inte jag produkten. Det är min syn på vad som är veganskt eller ej, svårare än så är det inte.

[tval]
2020-07-21, 19:35

Det är bra att ni gör lite annorlunda och att man inte behöver vara så hård mot sig själv. På jobbet är de inte riktigt glada och skämtar mycket om mig. Påpekar att man inte får c-vitamin och b12-vitamin. Har läst på om det, för det första är det d-vitamin inte c och det finns i ljus från solen. B12 finns i tabletter och sjögräs om jag förstod det rätt? Har läst att b12 finns i jord, betyder det att man ska låta skal vara kvar och bara skölja? Läste detta på en annan vegantråd och vegomagasinet.

RAotNB
2020-07-21, 20:56

#32 Vissa allergier är luftburna. #33 B12 är tillsatt i vissa produkter, växtbaserad dryck hör nog till den mest vanliga. Vad allätare kan glömma bort är att man ger b12 till djuren också. Nedan är en lista på vissa vitaminer och mineraler man behöver och hur man kan tillgodose behovet. https://www.valjvego.se/vitaminer-och-mineralamnen-dig-som-ater-veganskt

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Uppkatten
2020-07-21, 21:47

#33 Lita inte på att du kan få i dig tillräckligt med B12 genom sjögräs och/eller berikade produkter, utan se till att du regelbundet tar det som tillskott. B12-brist kan bli riktigt allvarligt så det är inte att leka med. Det handlar inte bara om hur mycket B12 vi får i oss, utan också om hur våra kroppar kan tillgodogöra sig vitamin B12. Man kan t ex ha ett sämre upptag av vitaminet när man blir äldre. Så det finns all anledning att se till att man får i sig ordentligt med vitamin B12.

En del vegetarianer/veganer har svårt att fylla på sina järndepåer, så det kan också vara bra att ha koll på.

Vitamin D får man i sig om man är ute mycket, men annars får man överväga tillskott. 

Vitamin C borde inte vegetarianer/veganer få problem med, om de inte har en mycket begränsad och dålig kosthållning (typ "bullvegetarianer").

Vill man sedan äta veganskt så får man kolla så att man verkligen får tag på ett vitamintillskott som är helt veganskt.

RAotNB
2020-07-21, 23:06

#35 Håller med.

Och det kan vara en bra idé att kolla upp sina värden på vårdcentralen, så att man får veta vilket/vilka tillskott man eventuellt behöver.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Chinesecrestedlover
2020-07-21, 23:55

#34 Ja, jag vet att vissa allergier är luftburna (har t.ex. en syster som är väldigt allergisk mot jordnötter), men det är ett fåtal som är det och tillhör inte det vanligaste (om vi pratar allergi mot födoämnen alltså). 

Förstår dock inte 1) vad det har med saken att göra (med tanke på att det inte är speciellt vanligt med ex. allergi mot luftburen mjölk) och 2) varför vi ens diskuterar detta.  Det är mitt val och jag anser inte att "spår av…ägg, mjölk, skaldjur osv." är veganskt och vill inte köpa sådana produkter. Provocerar det dig på något sätt att jag väljer bort sådana produkter eller varför fortsätter vi prata om det🤔? Jag beskrev bara "mitt sätt" att vara Vegan på. Alla veganer är inte stöpta i samma form och det var bara det jag ville visa. 

Alla har olika syn på vad det innebär att vara Vegan och för mig personligen så skulle jag aldrig kunna äta något sådant. Av samma anledning som jag t.ex. inte grillar mina grönsaker på samma grill som mina föräldrar grillar sitt kött osv. Jag är inte bekväm med det, det känns inte ok för MIG. 

/Chinesecrestedlover

RAotNB
2020-07-22, 01:17

#37 Förtydligade vad det var jag menade när jag skrev om allergi från första början. Ja, eftersom de är tvungna att ha varningstext angående eventuella spår utifall att någon skulle få reaktion. Därför anser jag att det hade med saken att göra. Precis, veganer är inte stöpta på samma sätt, men får intryck av dina kommentarer som att du anser att de veganer som väljer sådana produkter inte är "riktiga" veganer. I det fallet lånar jag engelskans "agree to disagree". Klart att du inte ska göra/äta något du inte känner dig bekväm med. God natt.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

[tval]
2020-07-22, 06:34

När det kommer till b12 så hade min pappa det, han fick nervskador och kunde inte röra sig knappt på slutet. Han fick injektioner. Bara för man äter kött får man inte i sig b12. Det har jag lärt mig av erfarenhet, utan att vara Vegan. Det skulle bli problem med just grill eftersom vi alla grillar ihop. Det är fint att när vi äter ihop att ingen i familjen har klagat eller ens kommenterat om att jag slutar äta kött. Kanske ägg som är ett mer känsligt ämne än att sluta äta kött. Tack för länken. Ska genast läsa mer om andra vitaminer.

RAotNB
2020-07-22, 11:24

#39 Trist att höra. Om din far, alltså, och problemen med motoriken. Nej, precis. Man kan få brist av b12 även om man äter kött så de som gör det borde egentligen kolla upp sina värden, de också. Problemet är väl det att det är få som känner till det och/eller inte förstår hur viktig b12 är. Det är skönt när familjen är stöttande. Mor min är så tjusig att hon anstränger sig att laga veganskt om jag skulle komma och hälsa på, vilket jag uppskattar mycket.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Uppkatten
2020-07-22, 11:59

#39 Nej, precis. Det gäller inte bara att man får i sig en viss mängd B12. Kroppen måste kunna tillgodogöra sig B12:et också, och med ökande ålder får man ofta svårare att ta upp det B12 som finns i maten. Då behöver man tillskott via tabletter eller injektioner (så att man ökar mängden B12 som kroppen kan ta upp).

[tval]
2020-07-23, 14:09

Tack för tankar på pappa. Det är viktigt med b12. Hela familjen började äta det efter händelsen. Står Vegan på mina tabletter så det känns bra. RAotNB, det är suveränt härligt att familjen är helt på. Mamma överraskade idag med någon form av nötbiff. Gjord av cashewnötter, solrosfrön, äggersättning på burk, aromat kycklingkrydda. Det var riktigt gott. Hon lade cashewnötter i blöt, kokade solrosfröna, grynade dem i matberedare och kryddade. Grillade i ugnen. Kände inte till äggersättning. Men den verkar vara till för bakning annars. Äter antidepressiva ibland, det är både gelatin och säkert något annat i dem. Finns det veganska alternativ man kan välja istället? Eller måste man fortsätta ta dem? Vet inte varför det blir sämre upptag när man blir äldre, men so du säger Uppkatten, det blir så.

[tval]
2020-07-23, 14:10

Menar om det finns alternativ, eller om det inte finns, för ta dem måste jag, skulle inte klara dagarna alls.

Chinesecrestedlover
2020-07-23, 14:37

#42 och #43 

Olika mediciner som ex. antidepressiva brukar finnas i olika former. Gissar att du har kapslar eftersom du skriver att de innehåller gelatin? 

Du kanske kan fråga om samma medicin finns i tablettform också (de innehåller mig veterligen inte gelatin). Att byta preparat hur som helst är ju ingen bra idé men det brukar gå att byta mellan kapsel/tablett (vad jag vet i alla fall).

Dock innehåller de flesta mediciner tyvärr laktos, men det är ju i alla fall mindre illa än gelatin…(svårt/omöjligt att hitta mediciner som är helt veganska tyvärr, mycket innehåller laktos och så testas det ju också oftast/alltid på djur). 

När det gäller mediciner så får man som Vegan tyvärr acceptera att det inte finns alternativ. Behöver man medicin så behöver man ju, oavsett innehåll/djurtest…tyvärr…men man kan försöka välja det alternativ som är det bästa av två dåliga alternativ. Pest eller kolera…

/Chinesecrestedlover

Uppkatten
2020-07-23, 17:50

Tyvärr kan även tabletter ha ett gelatinhölje, och som #44 skriver: ibland får man helt enkelt acceptera det. Blir man allvarligt sjuk eller avlider för att man inte tar sitt läkemedel så kan man ju definitivt inte göra något gott framöver varken för djuren, världen eller sig själv och sina nära.

Däremot kan man diskutera med sin läkare eller med en receptarie och fråga om det finns något bra alternativ. Jag har fått mycket bra hjälp för en del år sedan, innan det fanns kosttillskott som var veganmärkt, och därmed kunnat använda kosttillskott som känts OK för mig. Så det är absolut värt att fråga.

Men behöver man medicin så äter man sin medicin.

Lona
2020-07-23, 17:58

#42, Vilken medicin gäller det? (Du behöver givetvis inte svara om du inte vill.)

[tval]
2020-07-23, 19:58

De är på kapslar. Kan inte byta, tagit ett par år att hitta en som funkar. Hade en annan med samma verksamma ämnen men den tabletten funkade inte alls tyvärr, trots det skulle vara samma. Fick biverkningar av den. Verkar vara syntetisk mest. Får nog bita i det sura, klarar mig inte utan dem alls. Funkar inte i vardagen alls då. Ska fråga läkaren nästa gång. Kommer ta ett tag, de har skurit ner en del och tror det är på grund av pandemin. Men det är en annan historia. Vågar inte skriva ut medicinens namn. Men jag skulle kunna skriva det via dm.

CFIT
2020-07-24, 00:57

Det lustiga med dagens veganer är att de inte verkar ha fattat att hela deras existens är på bekostnad av animalier. Animaliskt lidande däremot, är något helt annat. Men att avstå animalier i tron om att det på nått sätt skulle minska det animaliska lidandet är bara rent ut sagt korkat!

Uppkatten
2020-07-24, 08:24

#48 Hur tänker du då? Du får nog vidareutveckla din åsikt om vi ska kunna bemöta det du skriver.

[tval]
2020-07-24, 10:15

När jag försökt läsa på mer och mer och även köpt en kokbok har jag fått uppfattningen om att alla drar sina linjer på olika nivåer. Har pratat i timmar igår med en Vegan om alla tankar. En del verkar inte äta om det tillverkats i samma butik som animaliskt en annan med kläder. Som jag förstår det och själv känner så är det att man gör sitt bästa, om man råkar göra fel kan man inte gå runt och tänka på det och må dåligt utan lära sig av misstaget och gå vidare med den kunskapen att man inte gör om det igen. Sedan tycker jag inte att man ska försöka peka ut andra CFIT, att försöka få andra att må dåligt. Det kallas härskartekniken. Om det är omedvetet kanske du ska tänka över lite extra.

vendelay
2020-07-24, 21:29

tval - det finns inga veganska mediciner men SJÄLVKLART ska veganer äta medicin om de behöver. Samhället är inte veganskt, och vissa saker går helt enkelt inte att lösa än. Mediciner måste enligt lag djurtestas och om du måste äta medicin, så måste du. Det behöver du inte ha dåligt samvete över.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

CFIT
2020-07-27, 00:07

#49, #50. Lyssna på #51. En helt korrekt analys av verkligheten vi tyvärr måste acceptera att vi lever i.

Uppkatten
2020-07-27, 00:18

#52 "Behöver man medicin så äter man sin medicin" skrev jag redan i #45. Så jag förstår inte riktigt vad du menar.

vendelay
2020-07-27, 19:52

Vill förtydliga att jag inte skrev som jag gjorde för att Uppkatten eller övriga hade skrivit något "dumt". Poängen var bara att tval inte ska ha tvivel på om hen ska äta medicin eller ej,

Vegan iFokus (svenska)

[Borttaget]
[Borttaget] 
2020-07-28, 01:02

Inlägget är borttaget

RAotNB
2020-07-28, 01:08

#55 Nämns dock i samma mening att "ibland får man helt enkelt acceptera det" som hänvisning till en tidigare kommentar, vilket iallafall fick mig att förstå vad Uppkatten menade.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Uppkatten
2020-07-28, 08:49

#55 Jag tycker att det blir allt mer uppenbart att du bara är här för att bråka. Ta och trolla dig ut i skogen istället.

[tval]
2020-07-28, 17:50

CFIT, du får nog tänka över lite vad du skriver. Jag kan förstå och tänka att du inte vill något illa men du yttrar dig på ett nonchalant sätt och nedtryckande. Det är inget vi andra ska behöva ta av dig. Det både ger upprörda, ledsna och arga inom irritation. Så tänk över en gång extra innan du postar.

vendelay
2020-07-28, 23:04

Jag håller med #58, CFIT du måste tänka på hur du uttrycker dig.

Vegan iFokus (svenska)

CFIT
2020-08-08, 23:17

Ok, förlåt. Målet var öppet och jag kunde inte låta bli att nyttja det. Nu är ju inlägg #55 raderat, men det jag försökte säga var att vara Vegan är en så mycket större utmaning än vad som generellt sett framställs i detta forum. Och det var det jag hoppades på att få en viss bekräftad förståelse för….

Chinesecrestedlover
2020-08-09, 00:48

#60 Utmaning? För mig är det en självklarhet, en del av min vardag och ingenting jag känner är en utmaning eller svårt. Att vara Vegan är en livsstil och med tiden blir det en del av vardagen. 

Världen är dock inte vegansk och man får därmed göra så mycket som man kan och ibland får man acceptera (som med mediciner t.ex) att det inte finns några andra alternativ (som det ser ut nu i alla fall). 

Vet inte riktigt vad det är du "far efter"… men så verkar du ofta skriva saker för att provocera, så det kanske bara är ännu ett sådant inlägg. 

Vad är det för "stor utmaning" du pratar om? För mig är det lika enkelt att vara Vegan som att (inte vet jag) andas, det är bara någonting jag gör (är)…inget jag måste tänka på konstant liksom. 

Visst det finns saker jag gör som Vegan som jag inte gjorde innan…som att läsa på matförpackningar t.ex. men det går av bara farten och är för mig en helt naturlig del av mitt liv (läser såklart inte precis varje gång jag handlar en exakt likadan vara). Att köpa kläder som inte innehåller ull eller läder osv. - samma sak där, det är en vana att ta reda på vilket material det rör sig om och inget som jag ser som ansträngande eller så. 

Att vara Vegan är en del av mig, en del av den jag är och för mig är den enda utmaningen (på ett positivt sätt) att komma på nya goda maträtter och nya sätt att "fejk it til you make it" (dvs. komma på diverse sätt att ersätta animaliska ingredienser i recept) osv…men så är ju jag "vegan for life" också. För mig var det ett val (eller det var knappt ett val ens, det var ett självklart steg för mig) jag gjorde för livet, inte för en kort period eller för att jag ville "testa en diet" och då kanske jag har en annan syn på veganism och "utmaningar".

RAotNB
2020-08-09, 05:35

#60 Har sett att du skrivit på liknande sätt i andra forum på den här sidan, vilket gör att det känns svårt att tro att syftet inte var att provocera/raljera. #61 Håller med.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Uppkatten
2020-08-09, 10:49

#60 Tycker inte alls att man behöver sträva efter att var och en ska vara "extremvegan" och behöva gå runt och "bevisa att man är perfekt i varje läge" för att "duga". Det viktiga är att det finns en medvetenhet kring hur vi hanterar t ex djuren och vår miljö, och att vi gör medvetna val i syfte att förbättra. 

Som jag har skrivit tidigare så var jag t ex ensam Vegetarian på min skola en gång i tiden. D v s 1 av ca 500-600 elever var vegetarianer. I dag har de flesta förskolor/skolor vegetariska dagar, samt erbjuder vegetarisk/vegankost dagligen. Jag kan lova att det senare ger en bra mycket bättre effekt för en ökad djurvälfärd etc, än min ensamma strävan mot köttkonsumtion, djurförsök, dålig djurhållning o s v…. (även om jag säkert fick många andra att tänka till).

"Ingen" kan göra allt, men alla kan göra sin del för att förbättra. Och gör vi det så kan vi få en gigantisk förbättring för de som inte är människor men som lever tillsammans med oss på den här planeten…

Självklart jättebra om man har kunskap, vilja etc att leva ett hel-veganskt liv. Men det finns ingen anledning att sitta och påtala för folk att det de gör inte "duger", att de "inte når upp till rätt nivå", att de "minsann missar det här" o s v. Ta vara på allt det positiva istället.

Även om man inte är helvegan så kan man dessutom göra mycket för djurs välbefinnande, status, rättigheter o s v. Istället för att gå runt och känna sig "misslyckad" för att man inte "räcker till".

Själv har jag märkt över livet hur mycket enklare det har blivit att leva som vegetarian/vegan. Och ofta gör jag idag veganska val - just därför att det är enkelt. Varför köpa vanlig glass t ex när den veganska glassen är så mycket godare och just inte dyrare? Härligt också att kunna äta veganskt gelégodis, efter att ha avstått från gelégodis i typ 35 år… 🙂(på tal om nyttigheter 😉).

CFIT
2020-08-12, 01:08

Ok, ingen större förståelse här alltså!? #61: Så att världen, vilket är en ganska betydande del mänskligheten, inte är vegansk ses alltså inte som någon större utmaning? #62: Du har rätt, och jag erkänner här och nu att jag provocerar och raljerar. Men mitt syfte är att upplysa. För det är nämligen så att där finns en hel industri där ute (livsmedel som läkemedel) som tjänar massor med pengar på oss. Och den stora frågan är då om de verkligen minskar djurens lidande eller inte? Min största skräck är nämligen att det jag väljer med mitt hjärta på nått sätt skulle kunna nyttjas av andra "utan".

Lona
2020-08-12, 01:19

#64, Nu talar jag bara för mig själv men risken är ju att du istället vänder folk emot dig - och i förlängningen även de värderingar du har. Liiite smidigare inlägg på forum etc har förmodligen bättre effekt, i synnerhet om du vill nå personer som inte är övertygade.

Chinesecrestedlover
2020-08-12, 01:28

#64 Världen är inte vegansk, nej. Det är ett konstaterande och ett faktum. Det är någonting man måste acceptera för att verkligheten ser ut så och för att det inte är speciellt troligt att världen kommer bli vegansk.

Som individ kan man dock göra vad man kan för att inte bidra till djurens lidande, vilket jag gör genom att vara Vegan och genom att behandla djur med respekt och kärlek. Däremot försöker jag inte förändra hela världen, det är inte möjligt…alla människor kommer inte bli veganer. 

Genom att välja varor som produceras med veganska ingredienser och som inte testas på djur osv. så kan man påverka företagen…tillgång och efterfrågan. Det kunderna vill ha producerar företagen…för annars får de ju inget sålt. 

Jag ser det inte som en utmaning, nej…för mig är det bara så det är och så det kommer vara. Det bästa man kan hoppas på är att fler blir veganer och att så få djur som möjligt tvingas lida. 

Jag lever i verkligheten och ser verkligheten som den är. Jag har inget behov av att dra allt till sin spets (som du verkar vilja göra med dina inlägg).

CFIT
2020-08-15, 02:32

Om man inte kan dra sin egen övertygelse till sin spets, så blir ju frågan hur övertygad man själv egentligen är.

Uppkatten
2020-08-15, 07:41

#67 Tänker du så kring religion, politik, din egen hälsa o s v också, eller bara när du vill provocera i en tråd på Vegan i fokus?

Ditt resonemang får mig osökt att tänka på religiösa fanatiker, Sverige demokrater och folks som tränar mer än vad som är bra och hälsosamt för deras kroppar… 

(Vill dock betona att jag är FÖR en vegansk livsstil (så att det inte kan missförstås), även om jag själv har "nöjt mig" med att leva vegetariskt). 

En fråga: CFIT - är du själv Vegan? Tycker fortfarande att du ska fundera på att dra dig tillbaka in i trollskogen…

CFIT
2020-08-18, 22:49

Nej. Jag tänker faktiskt alltid så. För det först när du dragit något till sin spets som det ibland kan bli uppenbart hur absurt något egentligen är. Och det gäller i första hand verkligen precis som du säger inom religion, politik och din egen hälsa. Jag förstår precis vilken stereotyp du åsyftar, men jag kan lova dig att jag inte tillhör den. ❤ (Jag bryr mig definitivt inte om religion och min egen hälsa. Politik.. Ja, men har fortfarande inte hittat något som passar mig, inkl. SD) Sen till frågan om jag själv är Vegan. Ja det beror väl helt enkelt på hur långt till sin spets man är beredd att dra det? Jag försöker, men ska i ärlighetens namn erkänna att jag äter ägg ibland och aldrig någonsin tidigare (innan Corona) tvekat till att ta ett vaccin. Om jag sen kvalificerar mig till "vegan"… ja det är just det som är problemet. För hur långt "till sin spets" måste jag dra det? Och därmed….är det ens längre eftersträvansvärt?

Chinesecrestedlover
2020-08-18, 23:10

#69 Då blir det ju enkelt att svara dig, man behöverinte dra något till sin spets, det är en enkel ja och nej fråga. Svaret är: NEJ, DU ÄR INTE VEGAN om du äter ägg (oavsett hur ofta/sällan du äter ägg). Ägg = kommer från djurriket/animaliskt dvs. INTE veganskt. Så med andra ord du är själv inte Vegan, men gillar att provocera.

RAotNB
2020-08-20, 15:17

#69 Inte Vegan, av den anledning #70 tar upp, men du är möjligtvis Vegetarian (vilken sort är sedan en annan fråga…)

Medarbetare på Hår.

/ Billy

CFIT
2020-08-22, 02:25

Ingen, verkligen ingen har frågat mig varför jag ibland "tvingas" till att äta ägg och andra mejeriprodukter vilket ingår i bl.a. bakelser och andra kakverk!? Och av just den anledningen så måste jag tyvärr också önska er lycka till i er strävan att att nå det mål som vi alla egentligen är överens om, men som jag själv nu är ganska övertygad om att vi aldrig kommer att uppnå med "er" strategi! Läs CFIT! Skulle inte kunna bli mer lycklig än om någon på detta forum kunde bemöta mig med en uns av förståelse eller sakliga motargument. För jag lovar er, jag är definitivt inte ensam om att leva i verkligheten. Och min strävan har bara varit att upplysa om den.

RAotNB
2020-08-22, 02:27

#72 Men lägg av. 🤦‍♂️

Medarbetare på Hår.

/ Billy

CFIT
2020-08-22, 02:47

#73: Du säger till mig och så många andra att lägga av. Och vad förväntar du dig att vi ska göra? Jo, vi lägger av!

CFIT
2020-08-22, 03:01

#73: Och sen får du gärna förklara för mig (och så många fler) på vilket sätt "att lägga av" skulle kunna minska det animaliska lidandet?

CFIT
2020-08-22, 03:09

Läs: "kontraproduktivitet"!

RAotNB
2020-08-22, 03:16

#74 Vilka "andra"? Är det fler än du som skriver? Ingen tvingar dig att äta ägg. Det finns gott om bak och kakverk utan några som helst animalier. Sedan så var det inte "animaliskt lidande" jag syftade på när jag bad dig (och inte några hypotetiska "andra") att lägga av, utan dina trollinlägg.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Chinesecrestedlover
2020-08-22, 06:26

#72 Tvingar dig att äta animaliskt!? Jo, för det är ju absolut så det fungerar….inte. 

För det första så måste man inte äta kakor och bakverk. Man överlever fint utan att äta kakor. Det handlar om att göra ett val, inget annat. 

För det andra så kan man utan problem baka (eller köpa) kakor, bullar, tårtor etc. utan att använda sig av ägg, mjölk osv. Tro mig (jag har varit Vegan i vad som ibland känns som en evighet) det går utmärkt att äta kakor och bakverk utan att för den skull äta djur. Jag älskar att baka och det går fint även utan ägg och mejeriprodukter.

Uppkatten
2020-08-22, 09:18

Hmmmm…. det är visst ett kakmonster och inte ett troll som dykt upp i tråden… 😉

Tant Grön
2020-08-22, 10:49

#79 😃

vendelay
2020-08-23, 21:44

Okej, sista varningen nu CFIT. Jag vill inte stänga av människor men om du inte ger dig snart kommer jag ge dig skrivförbud.

Vegan iFokus (svenska)

CFIT
2020-08-25, 20:13

Och, stäng av mig för att jobba inom äldreomsorg och där ibland "tvingas" äta både torra kanelbullar och stenhårda kakor. Inte för att de är goda utan av ren medmänsklighet till t.ex. en äldre dement dam som hela sitt liv fått höra att hon gör de godaste kanelbullarna som hon nu stolt vill bjuda mig på, fast hon sedan länge glömt hur man bakar över huvud taget. Jag är definitivt inte den enda "veganen" på mitt hem som äter, men kanske är jag den enda som vågar erkänna det på ett veganforum?

Chinesecrestedlover
2020-08-26, 00:32

#82 Det är fortfarande ett val du gör och det innebär fortfarande att du INTE är Vegan. Du kan vara Vegetarian ex. lakto-ovo-vegetarian…men du är inte vegan…oavsett hur mycket du försöker vrida och vända på det.

Nina
2020-08-26, 09:12

Förstår inte varför en del tvunget ska kalla sig veganer när dom helt uppenbart inte är det. Blir ju löjligt.

DesK
2020-08-26, 09:26

För mig känns det som att CFIT mest är ute för att provocera, det är dålig stil och respektlöst. Att dessutom påstå att man äter icke veganskt av humanitära skäl är dumt och löjligt. 

Ägg är inte veganskt, lika lite som bakverk som innehåller något animaliskt. Tack och lov, så finns det så många bra ersättningsprodukter, vilket gör det lätt att äta veganskt.

Désirée värd för Matlust, Matbröd, Kost, Husmorstips och Hörselskadade

Lona
2020-08-26, 10:34

CFIT, det är ju lite löjligt att raljera och ifrågasätta andras vegan-tänkande när du uppenbarligen inte lever som en Vegan själv. Istället för att ifrågasätta andras synsätt och dra allt till sin spets så kanske du borde fundera över hur du själv skulle kunna förändra dig? Folk här hjälper dig säkerligen gärna med lösningar för de svårigheter DU ser.

RAotNB
2020-08-26, 22:42

#82 En Vegan skulle aldrig resonera som du gör.

Medarbetare på Hår.

/ Billy

[Borttaget]
[Borttaget] 
2020-08-26, 22:45

Inlägget är borttaget

Chinesecrestedlover
2020-08-26, 23:17

#87 Nej, precis! Det finns inte på kartan att jag skulle kunna äta/dricka något som inte var veganskt, oavsett anledning! 

Med undantag för medicin som innehåller en liten % laktos vid behov (för medicin måste man ta om man behöver…dock vägrar jag ta medicin som innehåller animaliska produkter om det finns andra alternativ och skulle inte kunna ta något med ex. gelatin i). 

Då skulle i så fall den personen som skulle "vilja tvinga i mig något animaliskt" (varför någon nu skulle vilja det🤔) bokstavligen få hålla fast mig, bända upp min mun och trycka ner det i min hals…och sedan se till att jag inte omedelbart skulle spy upp det…så det lär inte hända (hoppas jag). Gud nåde den som försöker…för jag skulle inte förlåta något sådant. 

Att vara Vegan är en livsstil och ett val…inte något man gör när det "fungerar för en själv" eller kan strunta i när det "inte passar". Antingen är man Vegan eller så är man inte Vegan. Det går inte att vara "lite grann typ. nästan Vegan, men bara på söndagar" eller nåt. Då är man möjligtvis någon slags vegetarian…man är inte Vegan.

RAotNB
2020-08-27, 08:48

#89 Det har du helt rätt i. 👍

Medarbetare på Hår.

/ Billy

vendelay
2020-08-27, 22:05

#89 Vill lägga till att det alltid är okej att ta sin medicin som Vegan. Det är inget vi skammar varandra för på den här sajten. Alla har inte möjligheten att byta medicin till en som inte innehåller gelatin eller liknande, för det kanske bara är just den medicinen som funkar eller så kanske en inte vågar byta när en hittat något som funkar. Det är okej. Det går inte att vara en perfekt Vegan i ett ickeveganskt samhälle.

Vegan iFokus (svenska)

Chinesecrestedlover
2020-08-28, 10:05

#91 Jag sa aldrig något annat, bara vad jag gör/har gjort/var min personliga gräns går. Jag har alltid kunnat undvika mediciner med gelatin i…men inte de med laktos. Förstår att det kanske inte alltid är möjligt och säger som sagt att medicin är undantaget. Självklart måste man ta sin medicin. Jag är medveten om att det inte går att vara perfekt och att världen inte är vegansk (som jag sagt tidigare i ex. #61 och #66).

vendelay
2020-08-28, 22:44

#92 Förlåt, jag hoppade inte att tillrätta visa dig, jag ville bara förtydliga det för alla som kanske läser ❤️

Vegan iFokus (svenska)

Chinesecrestedlover
2020-08-29, 03:48

#93 Det trodde jag inte heller (alltså att du "hoppade på mig" eller så) men ville bara förtydliga det jag skrivit i fall det blev något missförstånd.

vendelay
2020-08-29, 23:20

#94 👍

Vegan iFokus (svenska)

johan
2020-09-05, 11:33

#3: Det är rätt omöjligt att inte äta mat som är helt fritt från djurs inblandning. Lycka till med allt som kräver pollinering t ex. Eller allt som gödslas.

Jag är helt för att man undviker animaliska produkter av etiska skäl och för miljön. Men att bestämma att t ex inte äta ett äpple för att det krävs pollinering eller inte äta ett ägg som en höna lägger av helt naturliga skäl som beskrivs ovan tycker jag är rätt märkligt.

Ska man ta ett sådant extremt ställningstagande till sin spets finns i princip ingenting kvar eftersom i princip allt i naturen är beroende av varandra.

Mvh // Johan

Appar för barn och pedagoger.
https://digitalthjarta.se

Uppkatten
2020-09-06, 08:14

#96: Fast hela äggindustrin är ju sådan att man bör undvika ägg av etiska skäl. Det kan inte jämföras med ett äpple… Det vanliga är ju att både hönsen far illa under sina liv som värphöns, och de anses relativt snart vara "för gamla" och därmed förbrukade (och dödas), samt att i stort sett samtliga tuppkycklingar som kläcks (när man vill få fram värphöns) dödas utan att få tillgång till sina liv ö h t… Så länge vi hanterar djur på det sättet så är det svårt att försvara användningen av ägg. För att inte tala om den inhumana hanteringen av de djur som sedan säljs som kycklingkött… Djur som växer så fort att deras ben inte orkar bära deras kroppar… Nej, vi människor behöver tänka om och tänka rätt.

RAotNB
2020-09-06, 08:22

#96: Förstår inte din jämförelse riktigt då ägg är en animalisk produkt, och äpplen et cetera inte är det. 🤔

Medarbetare på Hår.

/ Billy

johan
2020-09-06, 09:14

#98: Läs #3. Jag tycker inte att frukt är en animalisk produkt. Men det jag kommenterar är så strikt definierat att det blir omöjligt i praktiken.

Och hur ägg-industrin är stämmer säkert. Men att då ta tillvara ägg som en ”husdjurshöna” lägger oavsett är ju inte samma sak. Snarare slöseri att kasta mat.

Bara för att förtydliga igen. Jag är inte emot veganism på något sätt. Tvärtom tror jag speciellt vegetarianism på många sätt är vägen framåt.

Men man behöver ju inte bli ologiskt extrem för det.

Mvh // Johan

RAotNB
2020-09-06, 10:42

#99: Det inlägget har jag läst för länge sedan. Jag var den femte användaren som kommenterade i den här tråden, ser du, och har läst vartenda ett som publicerats. ^^

Vill man ta vara på äggen så kan man i och för sig ge dem tillbaka till hönan, för då får de tillbaka den näring de hade förlorat.
Hur är man ologiskt extrem för att man anser att ägg som består av ämnen som slutligen skulle ha blivit en levande varelse, inte lämpar sig som mänsklig föda?
Försöker bara förstå hur du menar, så att du inte tror att jag är ute efter bråk (sånt har jag inget som helst intresse för).

Medarbetare på Hår.

/ Billy

johan
2020-09-06, 11:12

#100: Inte heller ute efter bråk eller är emot veganism.

För att ägget ska bli en höna måste det väl ändå befruktas INNAN det läggs. Så om en höna man har på gården lägger ägg, så kan jag med min begränsade kunskap inte förstå hur det skulle kunnat bli en kyckling. Hur använder hönor sina lagda ägg?

Kanske helt missförstår dig, men det låter som att du säger att mens är abort. Men det tror jag ju inte du menar.

Mvh // Johan

Uppkatten
2020-09-06, 11:30

Det vanligaste är nog att man har en tupp till sina gårdshönor, och då är det svårt att veta om ägget är befruktat eller inte.

johan
2020-09-06, 12:04

#102: Ja det är ju omständighet som är lättare att förstå. :)

Mvh // Johan

RAotNB
2020-09-06, 21:05

#101: Nej, så menade jag inte.
Men vet inte hur jag annars ska uttrycka mig…

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Nina
2020-11-14, 05:06

#96: med djurs inblandning syftade jag på att vi har använt djur i framställningen. Löss som färg, hud som kläder, ben till klister osv.

Inte att naturen gör vad den ska.

Ägg innehåller väl proteiner från djurriket, och kan inte ses som vegansk enligt mig

vendelay
2020-11-14, 18:33

Hemskt dålig Sajtvärd men jag orkar inte läsa allt ni skrivit 😂 men om vi tänker att det är en höna som lagt ett obefruktat ägg, hon vill inte äta upp ägget och det finns ingen annan som kan äta det och enda alternativet är att slänga det - då skulle jag ändå slänga det, för det är inte mat. På samma sätt som jag inte skulle dricka min mens oavsett om det innehåller protein, för det är inte mat.

Vegan iFokus (svenska)

Pyttelite
2020-11-14, 18:37

Vad är då definitionen på mat?

_Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
_

Nina
2020-11-14, 19:03

#107: växtriket gissningsv8s för en Vegan

Pyttelite
2020-11-14, 19:28

#108: Förmodligen 🤓

_

Nina
2020-11-14, 20:01

😁

vendelay
2020-11-14, 23:08

#107 Ja, vad är definitionen av mat? Är mat allt som går att äta utan att dö av det? Är människor mat? Är bildäck mat? Måste mat vara näringsrikt? Det är en omöjlig fråga.
För mig är inte kroppsdelar, kroppsvätskor eller grejer som kommer ut ur någons kropp mat. Jag äter inte mina egna (väldigt små) ägg som jag blöder ut, varför skulle jag äta hönans bara för att jag kan?
Jag kan inte säga någon definition av mat, för svamp äter jag men det är väl inte en del av växtriket (eller har jag fel?)? Men jag vet att mat inte är kopplat till någon som vi VET känner lidande när det eller deras liv tas ifrån dem.

Vegan iFokus (svenska)

Nina
2020-11-15, 00:51

Vad mat är är absolut upp till var och en. För mig är mat allt som går att äta och vi kan få nån näring från.

Pyttelite
2020-11-15, 07:40

Här är definitionen i SAOB.

http://www.saob.se/artikel/?unik=M_0337-0267.p6Uw&pz=5

Födoämne avsett för människor vilket inberäknar även animaliska rätter sedan väljer man vad man vill äta.

Mat är inte en definition som växlar mellan människor.

_

Nina
2020-11-15, 07:46

#113: det kvittar ju vad det står där. Ser man tex inte djurliksdelar som mat så gör man inte.

Pyttelite
2020-11-15, 08:07

#114: Så människor som faktisk måste äta det som finns för att överleva äter inte mat om det är animalisk föda - vad heter det de äter då?

Oerhört uteslutande definition om mat inte definieras som födoämnen för människor.

Sedan väljer var och en av olika skäl att inte äta viss mat.

_

B
2020-11-15, 09:53

Det kommer från djurriket så är därför inte veganskt. Själv som Vegan finner jag anledningarna att inte äta ägg o annat sånt för att jag inte måste. Eftersom jag klarar mig utan animaliska produkter tycker jag att det är respektlöst av mig o dumt att fortfarande äta det. Jag hatar bara tanken av att vi äger djur. Ingen ska behöva vara ägd av någon annan. Det avgörande för mig att bli Vegan var att inse att inte ranka livs betydelse på intelligens, man ska respektera att alla djur har känslor och känner likadant för fysisk smärta. Det är även bättre för hälsan att vara Vegan. Nu när folk frågar mig om jag saknar mjölk, kött osv, säger jag alltid nej. För mig är det inte ätbart. jag skulle aldrig göra något för att utsätta ett annat djur för skada.

• Redigerat av belize 2020-11-15, 09:54
Nina
2020-11-15, 15:47

#115: människor får kalla vad dom vill för mat. Är det verkligen något att tjöta om?

Likdelar är inte födoämnen för veganer. Således inte mat. De som svälter sitter inte och är veganer, de äter det som finns. Och kallar garanterat inte allt de äter gör mat heller.

Det påverkar ingen mer än en själv vad man kallar mat och inte. Så löjligt att försöka göra något av det. Jag lovar att du inte påverkas av våra var. Du kommer lugnt ha kvar din mat.

vendelay
2020-11-15, 21:36

SJÄLVKLART är mat olika för alla. Jag borde såklart ha skrivit att ägg inte är mat för mig. Om jag tänker på "mat" dyker inte ägg upp i huvudet liksom. Men jag skulle ju aldrig lägga mig i vad en hemlös äter när den får tag i mat eller vad en kroniskt sjuk person som bara kan äta ett fåtal livsmedel äter eller whatever.

Vegan iFokus (svenska)

Upp till toppen