Etikettvegankost
Läst 241 ggr
lahaie
2020-08-13, 11:09

Kosttillskott

Hej. Är ny på den här sidan. Vegan sedan ett år tillbaka och gymmar ganska hårt. Är det någon som har koll på vilka företag som gör de bästa kosttillskotten? Antioxidanter/omega 3 / aminosyror/ protein etc. Helst något som baseras på tester… istället för snygg reklam eller personliga omdömen. Undrar också om det finns några certifieringsstämplar jag skall hålla utkik efter när jag köper veganska (eller ekologiska) kosttillskott. Tack. .

sp0ngeb0b
2020-08-17, 12:29

Vet inte vad du menar med "baserat på tester", jag har ingen koll på vilka kosttillskott som testas eller inte. Däremot har jag koll på vad jag själv föredrar för produkter och tycker mig även ha ganska bra generell koll på vilka produkter veganer generellt brukar använda och tycka om så kan tipsa dig om det. Kan inflika att jag själv också kör tung styrketräning så vill påstå att jag vet något sånär vad jag pratar om 😉 utgår från de punkterna du själv skrivit upp.

Antioxidanter: har jag aldrig direkt hört talas om i kosttillskottsform faktiskt. Finns ju gott om det i exempelvis hallon och blåbär och massa annat. Varierad och färgglad mat (grönsaker och frukt) så är du hemma. Säkert inte det svar du ville ha men där har jag ingen koll på piller tyvärr.

Omega-3: finns massvis med olika sorter. Du kan exempelvis gå in på apotea, söka på omega-3 och kryssa i vegan-filtret. De vanligaste sorterna är nog baserade på chiafrön, linfrön eller algolja. Vad jag har hört ska algolja vara betydligt bättre för upptaget av omega-3. Det kan du säkert googla på och hitta tester/forskning som styrker. Ett vanligt företag som veganer brukar köpa piller från är Helhetshälsa, där köper jag de flesta av mina piller men vet inte om de gör omega-3 faktiskt.

Aminosyror: jag själv dricker färdigblandad BCAA från Gaam och Nocco. Dock inte för själva aminosyrorna främst utan för att det är gott, uppfriskande och för koffeinets skull. Som en PWO eller en afternoon pick me up, så har inte så bra koll på påverkan på träningen men vad jag hört ska det inte göra mer än marginell skillnad. Gaams drickor är veganmärkta och alla Nocco är veganska. Pulver finns också, har testat ett från Myprotein.se men tyckte inte det var så gott. Tror nog att det flesta aminosyror är veganska faktiskt.

Protein: proteinpulver är en hel djungel. Nu är jag inte helt uppdaterad på hur det är med "fullvärdigt" protein men man har ju fått höra att det är viktigt, men på senare tid har man också fått höra att det inte alls är så viktigt som man tidigare trott. Hur som helst, soja och hampa är i alla fall fullvärdigt vet jag och det är vanligt bland veganska proteinpulver. Ärt och ris är också vanligt men inte fullvärdigt. Finns också blandningar av olika proteinsorter som också brukar smaka bättre än de som är gjorda av bara en råvara. Det som forskningen säger ang protein är väl att veganska protein inte är lika tillgängligt för kroppen och därför kan det behövas lite extra. Generellt brukar smaksatta proteinpulver inte vara så goda men de som folk brukar gilla bäst är de från veganhey, sunwarrior, pranaon exempelvis. Naturella proteinpulver funkar också bra om man ska ha dem i smoothie och då spelar nog märke mindre roll men myprotein har de mest prisvärda jag har hittat i alla fall. Sedan om du gillar proteinbars finns det också en del goda på myprotein men även barebells nya veganska bars. Förutom dem är de flesta inte så goda (enligt gemene vegan).

Generellt finns väldigt mycket olika träningsrelaterade saker på myprotein - proteinpulver, bars, proteinkakor/snacks, piller, bcaa m.m. Gymgrossisten har också en hel del från olika märken. Sedan om du är intresserad av märket Gaam har de mycket veganskt och säljs på proteinbolaget.se. Deras candy series (pwo, kreatin, brun m.m.) ska vara vegansk, är inte heeeelt hundra på att alla produkter är veganska men jag har inte hittat något oveganskt i alla fall. De funkar super, hört många som är nöjda med det märket.

Ja… hoppas något av allt jag skrev var vettigt och intressant. Haha 😂 annars får du fråga mer. Har varit Vegan ganska länge och tränat ännu längre så har nog stött på det mesta.

lahaie
2020-08-19, 12:23

Oj! Utförligt inlägg! Stort tack! Skall kolla!

ps har hört att även Quinoa är fullvärdigt protein

pps ja algolja är nog bättre än de andra

sp0ngeb0b
2020-08-20, 20:56

#2 Ja det blev lite långt, har mycket att säga 😂 ja precis quinoa med! Men tror inte det finns proteinpulver av quinoa. Annars är det ett bra livsmedel, dock inte suuupermycket protein i men bra tillbehör i alla fall 😃

pbjorkbacka
2020-09-02, 11:00

Hej! 

Har du provat kosttillskott från HairLust

Dem är veganska, ekologiska och sockerfria! :D

Upp till toppen