Seitan
Ni som gör seitan, kör ni helt från grunden eller köper ni vetegluten? Jag vet inte om jag vågar mig på att göra helt från grunden nu första gången jag ska till att göra eget. Det dröjer dock några veckor innan jag kan göra själv, för jag ska flytta och vill inte stå mitt i fyttkaoset med seitanproduktion 😃 men eget ska jag göra för har totalt fallit för denna produkt, efter att jag äääntligen fått smaka efter flera års önskan om så!
Om ni köper eget vetegluten, vart får ni tag på det?
Jag har gjort det några gånger. Jag tänkte främst på priset och gjorde därför från grunden. Det blir bra varje gång, bara man är noggrann med att tvätta ur. Jag tycker inte att det extra steget gör det svårare i alla fall, och jag hatar allt som rör matlagning egentligen :-)
Jag försökte göra det från grunden en gång, men då använde jag mammas uråldriga bakmaskin (som hon ärvt av sin farmor), den klarade inte av det och gick sönder och degen förstödes. Haha! 😂 Verkade lite klurigt också så jag försöker nog inte igen. Är inte mycket för matlagning egentligen utan det var mest en kul grej jag ville testa. Sedan har min pojkvän gjort seitan på köpt vetegluten och jag var väl lite involverad, det verkade väldigt enkelt även om det var en relativt lång process.
Köpt gluten behöver inte vara så dyrt, jag köpte det till halva priset på en utförsäljning men har även hört att folk har köpt det för nästan inga pengar alls direkt från bagerier. Så är det priset som får dig att tveka, hör dig för på bagerier 🙂
Har gjort seitan och tyckte det var enkelt att göra. https://www.koket.se/nyhetsmorgon/cecilia-vikbladh/seitan-pa-vetemjol-special/