Nyfiken fråga
Hoppas detta hamnar rätt, och hoppas ingen tar illa upp. Jag är bara nyfiken, och även om jag inte är Vegan själv, tycker jag såklart det är viktigt att vara medveten om djur, var de kommer ifrån, hur de behandlas, etc.
Jag har nyligen sett en del Gordon Ramsay program (sen får man tycka vad man vill om honom som person, det har inte egentligen med saken att göra) och i ett av dem åker han runt och lär sig laga mat kring hur urbefolkningen gör det. T:ex hur de gör i små, små byar i Peru och liknande.
Om jag minns rätt är det på Hawaii, som han stöter på ett fenomen som fick mig att fungera lite kring veganism och vegetarianer. Där har de tydligen en hel del djurarter som inte kommer därifrån, men som under åren helt enkelt blivit introducerade till miljön. Och en del skadar rent ut sagt deras eget ekosystem, t:ex bergsgetter. De blir för många och förstör både för växter och andra djur. Då har de en viss kvot de måste jaga varje år för att bevara sitt ekosystem. Dessa djur äts naturligtvis också efter det.
Hur ser veganer på denna typen av jakt? Jag förstår ju absolut att ni generellt sett är emot all jakt, men jag tänker just utifrån frågan att denna specifika djurart skadar befintliga växtligheter och djur och nästan är som skadedjur om de blir för många. Är det mer accepterat att man rensar ut denna population eller är det ändå lika illa?
Jag menar återigen ingenting illa med frågan, jag respekterar alla svar jag får, och respekterar absolut en vegansk livsstil. Jag är bara nyfiken, och hoppas ni inte tar illa upp eller tror illa om mig som person. Jag är bara nyfiken.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Med tanke på alla korkade icke-veganfrågor som jag har ställt de senaste åren så är de rätt luttrade här på sajten. 😁 (Inte för att din fråga var korkad men mina är det nog.) Återigen en eloge till @Vendelay & Co för ert tålamod och informativa svar, det tror jag dessutom är största chansen att sprida era ställningstaganden och åsikter på. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja jag vill ju ha ärliga svar, och accepterar alla jag får, och tycker inget mindre om någon som svarar. Jag är nyfiken, och hoppas det är okej.
Så länge frågor är genuina och ställs med respekt, finns det inga dumma frågor! :)
Det är en svår fråga du ställer, och jag vet inte var jag själv står i det. Jag kan helt enkelt för lite om ämnet. Jag tänker att det bästa kanske vore att försöka fånga in djuren och antingen förflytta dem eller kastrera dem (som en gör med katter, TNR)? Förstår inte varför de ska ha kvar djuren om de förstör ekosystemet?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Det är lite samma sak som vanliga jaktfrågor, egentligen. Varje gång jag hamnar i den diskussionen säger den andra personen att "vi måste jaga XXX för annars förstör de naturen när de blir för många!" Då undrar man ju spontant, hur kan det komma sig? Hur kan en art som finns naturligt i skogen förstöra naturen av att bara leva sina liv? Jo det är ju för att människor har jagat slut på deras fiender eller utplånat dem på något annat sätt, eller på andra sätt påverkat livsmiljön för olika arter vilket leder till detta problem. (jag är verkligen inte speciellt insatt i detta så det kan låta lite knasigt men det är så det är, har hört det från lärare på universitetet där jag pluggar miljövetenskap)
Så… det är så svårt att säga vad jag tycker i frågan. Jag som Vegan tycker att ingen ska jaga överhuvudtaget eftersom det är totalt helfel att döda djur, enligt mig. Jag som miljövetare tycker att människor är dumma i huvudet som har förstört naturen på så många sätt och att det har lett till att vi måste döda helt oskyldiga individer. Vet inte hur man skulle kunna lösa det på annat sätt. Samla ihop och frakta tillbaka djuren till där de kommer ifrån? Förmodligen inte alls görbart eller hållbart, ursprungslandet lär få problem med för stora populationer och djuren kommer plågas väldigt mycket.
Jag förstår ju att det på något sätt är nödvändigt. Men det jag måste nog säga att jag fortfarande tycker att all jakt är totalt oetiskt. Precis som all annan form av dödande.
Fast poängen här är att dessa djur INTE tillhör det lokala ekosystemet naturligt. Om jag inte missförstått det helt, så är Hawaii egentligen en plats som består av många inflyttade arter, och en del av de skadar helt enkelt den naturliga miljön. Getterna var en gåva, för länge, länge sen, och sedan dess har de förökats och förökats och nu är läget som det är.
#5: Jo jag förstod det, men det är lite samma diskussion tycker jag, som det med de svenska arterna. På ett eller annat sätt har människan orsakat detta stora problem. Som sagt förstår jag varför folk anser det vara nödvändigt, men jag tycker ändå inte att människor ska ta sig rätten att döda oskyldiga djur. Kanske bättre att kastrera dem i stället så att de inte förökar sig, men det blir väl för dyrt.