Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 321 ggr
johan
3

Veganskt charkuterie

I London har man nyligen öppnat ett charkuterie helt fritt från animaliska produkter.

Där du hitta klassiska köttprodukter, fast veganska. Bacon, skinka, patéer, blodpudding.

» London Welcomes UK's First Animal-Free Butcher Shop On World Vegan Day

Mvh // Johan

Magi-cat
2

Bläk! Jag har aldrig fattat vitsen med veganmat som ser ut som blodpudding, bacon osv. Det är ju inget man eftersträvar!😲

Men, men det är ju olika …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sp0ngeb0b
4

Gud vad kul! Jag hade lätt gått dit, om det var lite närmare, haha.

#1 Finns massa poänger. Alla är inte veganer för att de inte gillar kött. Det finns väldigt många som är veganer enbart av djurrättsliga skäl, som fortfarande gillar smaken av kött och andra animalier och därför vill hitta ersättningsprodukter som är lika. Även för andra som äter vegetarisk kost av miljö- eller hälsoskäl kan det vara intressant. :)

johan
1

#2: Ja, jag faller helt klart inom kategorin som försöker äta mer plantbaserat av miljöskäl och etiska skäl, men hade föredragit att äta mer kött än jag gör om det var utan konsekvenser.

Tyvärr tycker jag det är sällan som produkter som försöker härma kött lyckas särskilt bra. Men jag tycker också att det blir bättre och bättre med tiden.

Olika färsalternativ tycker jag nu är nära på lika bra för t ex köttfärssås, lasagne, tacos, med mera. Formbar färs inte lika bra.

Många hamburgaralternativ är idag minst lika bra och ibland bättre.

Något som lyckats bra att härma typ en biff har jag aldrig riktigt provat, men Impossible Food verkar lovande. Men det får ju vi inte ha i EU.

Jag hade också gått dit bara av ren nyfikenhet för att det är kul att prova åtminstone en gång.

Mvh // Johan

Magi-cat
0

#2 Alla kan tycka olika, så visst är det väl bra att det finns olika alternativ.🙂 Själv tycker jag det är läbbigt när det påminner …🙄🙂

sp0ngeb0b
1

#4 Det har du rätt i. Men det finns redan gott om livsmedel som inte liknar kött (rena grönsaker, bönor osv och grönsaksbiffar etc), det som saknas på marknaden är ju som #3 säger fejkkött som faktiskt liknar kött ordentligt. :)

#3 Har du provat alla sådana "blodiga" hamburgerbiffar? De har ju blivit populära på sistone. Jäkla saftiga priser dock… så det är ju lite synd. Själv har jag alltid gillat kött men det är inte så att jag måste ha något som är en kopia. Jag är nöjd om det är något sånär i samma stuk vad gäller utseende, smak och/eller konsistens. Jag tycker färs, bollar, vanliga standard hamburgerbiffar osv är tillräckligt lika kött haha! Det är liksom lite kött-aktigt men samtidigt tillräckligt olikt att man kan vara säker på att man inte råkat bli serverad kött. Men som #4 säger - smaken är som baken. :) En sak som jag dock saknat liiite är bacon då de vegetariska bacon-alternativen inte riktigt får samma känsla som köttbacon, men tycker faktiskt den nya från Tulip lyckas rätt bra med den känslan! Ett tips om du missat den :)

DesK
1

Spännande med dessa veganska charkuterier. Måste absolut testa Tulips bacon 😊 Jag har gjort bacon på morot, men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Får se om jag hittar receptet, god blev den, minns jag i alla fall 😋

/Désirée

johan
1

#5: Jag har provat Beyond Burgers. Den ska väl vara ungefär det du påstår. Helt ok. Märkligt nog tycker jag den är väldigt god i början, men blir sämre och sämre för varje tugga typ.

Skulle gärna prova Impossible Burger, men den finns inte i EU.

Mvh // Johan

Grodan
2

#1 Håller med.

Tycker butiken ser läbbig ut. Jag skulle aldrig uppfatta att det var ett Vegan slakteri. Alltså, ska man slakta en gurka lixom?

Dock har jag hittat en del veganpålägg som ska vara ditten eller datten, men som inte alls smakar eller ser ut som det, men däremot är väldigt rika på protein och god smak ändå.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

johan
1

#8: Slakteri är nog inte en korrekt översättning…

Mvh // Johan

Grodan
1

#9 ändå…

[Flyin'Bunny]
0

Butcher shop betyder ärligt talat slakteri, chark heter meat counter. Charkuterier betyder charkvaror - processade styckdelar av köttet av förslavade mördade kännande medvarelser på planeten.

Jag blev förvånad över hur äckligt det såg ut men så klart det mesta finner sina intressanter och sin marknad.

Magi-cat
1

Håller med Grodan där. Jag tycker det ser läbbigt ut när den veganska maten ska försöka efterlikna kött och allt vad det är …

Grodan
1

Nu när jag tittade igen på butiken uppfattar jag det som att det är Veganer som är slaktade… hahahahaha