Klassisk julmat?
Äter ni vegetariska varianter av julmat, som t ex vegetarisk skinka och aubergine-sill? Eller äter ni någonting helt annat än dem klassiska rätterna till jul?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Själv så är jag Lakto-ovo-vegetarian som inte tål b la gluten och socker, men jag har aldrig varit särskilt förtjust i julmat. Eftersom att min mor äter som jag så brukar hon göra en gratäng, med b la potatis och aubergine. Skulle väl inte kalla den för klassisk julmat, men ändå inte helt olikt. Till detta så kan vi ta en bit bröd, men någon annan mat blir det inte.
Till efterrätt så brukar jag göra rawfood-bollar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag ogillar det mesta på julbordet och har alltid gjort. Därför var det så skönt när jag blev Vegan och kunde laga vad fasiken jag ville utan att någon kunde gnälla liksom. Innan fick jag ju äta vad som bjöds. Härom året var jag på julbord med jobbet som hade väldigt bra veganskt utbud faktiskt så jag fick ju smaka allt (vegansk sill flera olika sorter, sådan rökt lax, köttbullar, korv, gröt m.m) och fick bekräftat att nej, jag gillar fortfarande inte julmat, haha. Visst, vissa saker tycker jag om. Typ vörtbröd och vegobullar. Men känns lite tamt så då kan jag lika bra äta något annat tycker jag :)
Jag har alltid varit en stor julmatsälskare. Sedan ett antal år är mina döttrar veganer, så det blir alltid veganskt julbord 😋 Idag har jag förberett årets rödkål, dvs satt den på fermentering med julkryddor 😊
/Désirée
För några år sedan startade jag en ny tradition. Tacos (vego förstås, dock ej vegan) till jul! Min tyska mor, med sina hemska mat-traditioner, gick med på det utan problem.
#0: nepp till variant.
Ett år åt jag ärtsoppa. Ett annat tacopaj.
Förra året åt jag visserligen potatis, k*ttbullar och vegansk rödbetssallad men sådant äter jag ju även under andra årstider så tycker inte det räknas. 😋
- Redigerat 2020-11-20 18:23 av [Moon AppleGrey]
Jag firar inte jul men när jag var yngre och gjorde det åt jag typ bara köttbullar och potatis haha. Skulle jag göra ett julbord nu skulle jag nog vilja ha vegobullar, seitanskinka, mycket brysselkål, rödkål och grönkål, och någon variant på Janssons kanske!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤