planti greek style - rinnig?
Hej.
Brukar aldrig köpa plantis greek style (typ créme fraiche), men blev att jag köpte två stycken för att jag tänkt att testa ett av recepten från det senaste numret av vegomagasinet.
Blev dock förvånad över att den var superrinnig (och då menar jag rinnig!) då bäst före var långt fram.
Smakade av och tror den var okej.
Hade i någon matsked med rismjöl för att få den fastare, så det löste sig ändå.
Men nu till frågan då, är detta något som är typiskt för den produkten?
Jag har aldrig upplevt att den varit rinnig och jag har köpt den många gånger, både den naturella och de smaksatta. De har alltid varit relativt fasta i konsistensen, typ som jag minns att creme fraiche var. Så det var nog ett måndagsexemplar du fick. Testa reklamera om du vill men om smaken var okej tror jag inte den var dålig :)
#1: Jag tror den smakade som den skulle.
Har gått ett dygn och jag har inte blivit dålig av den ännu. :)
Hade just den i brödet jag bakade igår. Märkte inte att den var rinnig.
Har bara köpt den några gånger men som jag minns det var den som typ Oatly iFraiche och liknande. Kan bli lite rinnig på toppen, men om en blandar runt så ska den vara fast. Konsistensen ska vara som crème fraîche!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Hmm, av era svar att döma så kan jag ha fått ett måndagsexemplar.
BF är slutet av december.
Har ytterligare en, och när jag skakar den lite försiktigt så "kluckar" den på samma sätt som den förra gjorde, så känns som att det finns risk för att den är likadan.
Att den hade eko märkning kan väl inte ha med saken att göra, väl?
Hade läst det på google, men tänker att det man läser där får man ta med en nypa salt.
Sedan funderar jag om det kanske kan bli bättre om man tar bort "metalllocket" först innan man skakar den för första gången.
Har iallafall hört att det kan hjälpa med deras soygurtar.
Tror inte metallocket har så stor betydelse i det här fallet. Med soygurten tror jag det är för att det är väldigt lite plats i förpackningen och det blir lite mer luft när man tar bort den, så är det lättare att skaka. Jag upplever i alla fall samma sak med havredryck osv, lättare att skaka om man tar bort den förslutningen under locket. På fraichen är där ju lite mer plats redan. Sen brukar jag inte skaka den alls, utan jag bara öppnar och rör om lite med en sked.
Men herre gud, inser nu att jag blandade ihop Alpro och Planti, eller snarare typ tänkte att alla var samma märke. Båda har varsin variant av "greek style" nämligen. Finns ingen smaksatt av Planti vad jag vet, haha, bara så att ingen blev förvirrad. Men mitt svar står fast ändå. De har varit fastare i konsistensen och absolut inte rinniga.
#6: okej, tack för svar.
Brukar annars bara köpa naturella soygurten, så det är inte utan att man känner sig lite vilsen vad gäller "veg. Fraiche". 😅😆
#7 Jo det är klart man blir vilsen om man inte köper det så ofta :) men testa någon mer gång, kanske lite längre in i framtiden så att det inte är samma batch liksom. Så förhoppningsvis är den normal då!
#8: Det ska jag göra. 😁