Vegan iFokus

Vegan

Läst 217 ggr
Dagnykatt
1

Raw food

Hejsan! Finns det någon här inne som har något bra recept på raw food mat? Tänker typ lunch/middag. Tänkte även höra om någon har ett bra barnvänligt raw food eller vego recept?

TatsuOni
1

Rengbågsrullar är en utav mina favoriter. Finns olika recept för detta.

Du behöver rispapper, grönsaker och gärna ingefära + sås (t ex hemmagjord jordnötssås eller någon citronsås.)

Jag tycker om att ha i ärtskott, lite kimchi, rivna morötter, strimlad kål och lite hackade nötter. Men du kan ha i, i princip vad som helst 😋

Blöt upp rispapper enligt instruktion.

Fyll med valfritt innehåll.

Rulla ihop.

Ha på lite riven ingefära och sås.

3-4 rullar brukar jag få i mig.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
1

Inte 100 % raw food, men går förvånansvärt snabbt att göra, beroende på vad man har i.

Koka svarta risnudlar, glasnudlar eller valfria nudlar.

Hacka sallad, kål och valfria grönsaker, som t ex paprika, tomater och sockerärtor. Riv lite morötter.

Mosa tofu med en gaffel och stek lätt med lite soja, salt, chili och peppar på låg temperatur.

Blanda grönsaker, nudlar och tofu.

Häll över kallpressad olja (t ex rapsolja).

Ha i lite soja.

Pressa ner ca 1/4-1/2 citron eller lime.

Krydda med t ex svartpeppar, chili, cayennepeppar, gurkmeja och paprikakrydda. Färska kryddor som t ex basilika, timjan, citronmeliss och rosmarin passar också.

Krydda med malen- eller riv i färsk ingefära.

Blanda ordentligt.

Man kan även ha i t ex jordnötssås eller annan sås.

Man kan variera receptet hur mycket man vill och göra maten stark eller mild. Men jag tycker att det blir bäst med hyfsat mycket ingefära för en frisk smak 😝 Jag gör en stor sats åt gången som räcker för flera måltider åt mig. Den håller sig någon dag i kylen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/