Naturfolk som är veganer?
Jag tror vi kan lära oss mycket om vårat ursprung när vi studerar olika naturfolk. Så finns det något naturfolk som är eller var veganer?
Jag ser detta som en ledande fråga.
Vad menar du egentligen? : )
#1:
Jag är lite on the fence när det gäller vegansk kost. Ni har absolut väldigt bra poänger, och FN har ju gått ut med att vi måste äta mindre kött för att klara de globala klimatmålen. Men när man studerat 229 olika naturfolk, så var 0 av dem veganer. Så det verkar ju tyda på att kött är en naturlig del av kosten hos människan. Men kom gärna med exempel på ett eller flera naturfolk som endast lever på vegansk kost om ni känner till några.
Men det är ju köttindustrin som har ställt till det så vi är i denna situation, och att folk stödjer den. Det var ju bättre på den tiden när människan levde i mer samklang med naturen.
#0: De kunde möjligen varit vegetarianer men knappast veganer eftersom veganism är en politisk yttring som startade i slutet på WWII.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3 Skulle nog snarare kalla det för ett etiskt ställningstagande, men du har en poäng. "På den tiden" som TS snackar om fanns troligtvis inte sådana tankar, då var det bara överleva som gällde. Klart man åt kött då, det förstår man ju. Men jag kan tänka mig att beroende på var folket levde åt de mer eller mindre grönt. Finns det mycket växter att äta, då behövde de ju inte jaga. Jaga känns rimligtvis jobbigare än att plocka växter, förutsatt att det finns gott om växter. Så de som bodde i norden åt troligtvis mer kött än de som bodde runt ekvatorn. Obs, detta är spekulationer från min sida, jag är inte speciellt insatt i sådant här.
#4: Veganismen baserar sig på ett ”etiskt tänkande” men för att det ska kunna ske fullt ut måste samhället och dess struktur ändras radikalt - därav den politiska kopplingen.
Inga husdjur, inga boskap, ingen skyddsjakt osv. För att uppfylla detta kommer samhället att förändras.
#5 Men veganism handlar ju egentligen inte om att alla i hela världen ska bli veganer. Visst, det är ju så klart en önskan man har, men först och främst handlar det om att man själv tar ett personligt ställningstagande. Sen kanske det utvecklar sig till något politiskt, men jag skulle inte säga att en persons egna val att bli Vegan handlar om politik i första hand. Så, i första hand etiskt ställningstagande, i andra hand eventuellt politik. Så anser jag i alla fall. :)
#6: Jag håller inte med dig veganism är i allra högsta grad politisk annars räcker det att man är Vegetarian.
Veganismens grundpelare handlar om att människan inte har rätt att utnyttja djuren för sin överlevnad eller till sitt nöje.
För att uppfylla det kravet ska all boskap bort - på sikt slaktas och alla husdjur som katt och hund ska inte finnas kvar som domesticerade arter.
Det får inte ske skyddsjakt om det blir obalans mellan vilda djur eller om djuren skadar grödor eller för den skull egendom.
Att inte äta kött och välja veganska kläder är bara en liten del av det hela.
- Redigerat 2021-04-15 11:37 av Pyttelite