Vegan iFokus

Vegan

Läst 247 ggr
[sigridmasterbard]
1

Får inte bli vegan

Halloj! Jag är en 13-årig tjej som är Vegetarian. Det tog flera år för mig att bli Vegetarian, då det tog lång tid innan mina föräldrar gav med sig. Jag vill väldigt gärna bli Vegan också. (Köper inga djurtestade produkter elr kläder med päls osv, bara maten som saknas). Jag tycker det är vidrigt att äta ägg och dricka mjölk när jag tänker på alla djur osv :( Men varenda gång jag tar upp det skrattar de bara och låter mig inte, och när jag säger att jag ska bli Vegan när jag blir vuxen så säger de typ: "Snälla bli inte Vegan, ät mat från glada djur istället." Jag försöker förklara allt med alla industrier osv men de svarar alltid likadant: "Sådär är det väl inte i Sverige?" Har verkligen försökt berätta hur det är och lära dem, utan att verka tjatig. Men de går verkligen inte med på det. Jag tänker att jag borde få äta vad jag vill så länge det inte är onyttigt eller farligt? Jag har verkligen läst på länge och jag har koll på hur jag ska få i mig all näring från en vegansk kost. Men vet inte hur jag ska övertala dem :( Vill verkligen inte fortsätta äta animaliska produkter då det är vidrigt, jag mår verkligen illa.

Har någon tips eller har något varit med om samma? Om ni är veganska barn, hur gjorde ni? Tacksam för svar! :)

DesK
3

Tyvärr finns det mycket okunskap om just veganism. Dina föräldrar verkar vara både okunniga och ignoranta. Det är alltid svårt att övertyga sådana människor. Tycker också att det är respektlöst att skratta åt dig. Nej, all djurhållning i Sverige är verkligen inte bra och något att vara stolt över. Du kanske kan söka lite på just djurhållning och visa dina föräldrar hur illa ställt det är på vissa håll. Jag håller med dig om att så länge du äter bra och varierat, så ska dina föräldrar vara glada. Båda mina döttrar är veganer och jag ser inga som helst problem med det, tvärtom! Jag är stolt över dem och deras kloka val 😊 Tyvärr inte så mycket tips på vad du kan göra, men i alla fall ett svar med lite andra tankar.

/Désirée

vendelay
1

Usch, vad trist det är med föräldrar som inte respekterar sina barn. Tyvärr är det nog så att du inte kan tvinga dem att låta dig vara Vegan, och du behöver äta för att växa ordentligt och för att hjärnan ska få tillräckligt med energi så att låta bli att äta är inget alternativ som funkar.

Har du kanske någon annan vuxen i din närhet som du kan tala med, som kan hjälpa dig att tala med dina föräldrar? Du har ju rättigheter som barn, t.ex. till privatliv och bestämmanderätt över din kropp, och kanske går det att applicera på vilken mat du vill äta. Precis som du skriver, så länge du äter bra så är det ju inga konstigheter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
1

Men oj, jag hade gått i taket. Vad tråkigt att de beter sig så. Du har ju fått bra tips från vendelay, men om det absolut inte går att övertala dem kanske ett annat alternativ kan vara att helt enkelt bara börja laga vegansk mat i stället för vegetarisk? Jag antar att du äter annan man än dina föräldrar, då kanske du kan laga den själv (om du inte redan gör det) och bara laga sådant som "råkar" vara veganskt. På så sätt kan du i alla fall slippa animaliska produkter vid de tillfällena där det går. T.ex. är ju böngrytor, soppor, sallader, bönbiffar m.m. oftast veganska från början, det tror jag att du kan laga utan att det blir så uppenbart liksom. Å andra sidan är det ju inte så bra att "gå bakom ryggen" på dina föräldrar, men tycker knappast du gör något fel i att laga mat själv. Och lagar du själv får du ju bestämma själv vad du lagar.

Hoppas det löser sig i alla fall. Annars får du försöka stå ut tills du får lov att bestämma själv! Även om jag förstår att det måste kännas riktigt pissigt. :(