Vegansk glass
Jag tänkte göra glass till min syster som visserligen inte är Vegan, men är allergisk mot mjölkprotein BL.a. Fick lite soyamjölk av henne men nu till min fråga:
I receptet står det att man ska ha vispbar soyagrädde i, men den ska inte vispas innan (blandningen ska kokas, svalna helt och sen ska grädden blandas i) Men vilken grädde är bäst? Såg att Alpro hade en, men den innehåller palmolja… Vet att det finns en grädde som är vispbar, men då är den som en tjock massa innan man vispar den 🤔
Alla råd (som finns att köpa på Ica Maxi, Hemköp o.s.v) mottages tacksamt 👐
#0:
Vi brukar att använda Provamel sojagrädde, som inte innehåller palmolja och som är ekologisk.
Vi brukar göra glass utan att koka någonting. Vi värmer upp sojamjölk och smälter choklad (Lindt 70 %) i den. Sen vispar vi grädden och blandar den med sojamjölk/chokladblandningen, mosar en banan som också hamnar i blandningen. När blandningen har kallnat i kylskåpet är den fädig för glassmaskinen.
Lindt 70 % är utan mjölk, men eftersom den tillverkas med maskiner som också används för mjölkchoklad, står det på förpackningen att den kan innehålla spår av mjölk.

#1 Okej, kan den finnas i vanlig affär? Bor inte i en storstad så utbudet är inte stort. Finns Ica Maxi, Hemköp, Lidl och någon enstaka utländsk affär.
Låter som ett bra recept 👍🏻 Men kan inte använda något med kakao för hon tål inte det heller 😅 Sen har jag ingen glassmaskin heller utan får göra som förr i tiden 😊
#2:
Kan inte säga var i Sverige som den säljs, för jag bor inte i Sverige, men jag googlade och kom fram till att den i alla fall finns i Sverige. Vi bor heller inte i en storstad, utan i en liten by och brukar att köpa den i en liten butik i byn brevid som bara säljer ekologiska livsmedel.
Jag vet inte ens hur man gjorde glass förr i tiden. Vi har själva bara en billig glassmaskin som man måste ställa 24 timmar i frysen före användningen. Den duger bara till att göra mjukglass, men det duger för oss.
Du kanske kan använda kokosgrädde istället?
https://www.madeleinesvego.se/madeleines-vego/2017/07/24/basta-veganska-vispgradden
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag brukar smälta ner Ahlgrens bilar i grädden, blir supergod glass!

#5: Tror tyvärr inte att Ahlgrens funkar med ananas XD Men har funderat på det, men behöver ändå "grädde" liksom 🤷🏻
#0: Det skulle inte fungera med Oatlys iMat visp?
Sorry! Jag var så insatt i glassen så jag missade att det var veganforumet! 😆 Men i alla fall, det går att smälta ner det mesta i godisväg. Ni vet säkert bättre än mig vilka vegan-alternativ som finns. Syrran som är Vegetarian äter inget godis med gelatin, men hon brukar ändå hitta flera olika sorter. Kanske man kan koka ihop en god kolasås av vegangrädde, sirap och lite potatismjöl…
Bjussar på lite glasshacks istället, tycker glassen blir absolut bäst om man sätter in skålen i frysen och sen tar ut och vspar med elvisp var 20e minut tills glassen frusit. Jag tycker också glassen blir bra med en förpackning mascarpone-ost, kanske finns någon motsvarande vegansk färskost?
Har själv använt kokosgrädde för att koka vaniljsås åt en liten kille som var allergisk mot nästan allt. Det blev jättebra, så det kanske kunde vara ett alternativ. Passar smakmässigt ihop med ananas (eller choklad) .
Karolina Tegelaar är en av de mest kända inom sötsaker i "veganvärlden", och jag skulle 100% alltid välja hennes recept om jag var osäker. De kan verka krångliga ibland, men det är för att de är väldigt specifika. hon är kemist i grunden och allt är perfekt utmätt för att du inte ska kunna misslyckas.
http://www.kakboken.se/recept/vegansk-glass-med-frukt
Lycka till!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤