Sociala situationer mat
Så, lite som det står i rubriken är jag i en sits som jag upplever jobbig och frustrerande. Önskar lite råd från andra som eventuellt varit i liknande situationer!
Jag har varit Vegan i 5 år och innan det Vegetarian. Jag träffade min sambo för 4 år sedan och vi har inte haft några problem i att han äter kött och jag veganskt.
Tills nyligen har jag inte upplevt jobbiga situationer med min sambos vänner och familj men just denna sommar har det varit flera gånger då jag liksom ”glöms bort”. Det blir en jättekonstig situation då jag varit med i bilden så pass länge att alla vet att jag är Vegan.
Exempelvis var vi iväg med sambons familj och alla fick olika ansvarsområden gällande mat. Några var frukostansvariga, någon middagsansvarig för 1 dag och vi var middagsansvariga för dag 2. När vi alla är på plats så visar det sig att det finns ingen vegansk frukost alls - anledningen ”Nejmen jag tycker det är så svårt att veta vad som är veganskt.” Så då fick jag äta bröd med gurka och kaffe.
Annat exempel som just inträffat är en större fest med kompisgänget, runt 20 personer. Vi alla ska bo borta och de som anordnat allt ska fixa mat och så till alla. Jag hör av mig och frågar en av de ansvariga killarna ifall jag ska köpa med något veganskt (då jag kände att jag ville undvika eventuellt jobbig känsla där jag känner mig som en outsider). Får svaret ”vi har glömt frukost så köp gärna med något sånt!” Jag fixar frukost såklart och tar med mig! Sen kommer middagen och buffé ställs fram, hur mycket mat som helst, vad kan jag äta? Jo pastasalladen ”är nog vegansk” och så fanns det en veganskt biff. När jag frågade om sås fick jag svaret ”nej det har vi inte tänkt på”. Kvällen fortsatte i lite samma tema, det fanns ingen vegansk nattamat, inget direkt vegansk snacks med mera.
Eftersom jag varit med i 4 år både i familjen och med vännerna har jag så svårt att veta hur jag ska göra nu. Hur säger jag på ett snällt sätt att jag känner så bortglömd i såna här situationer? Det är jag som liksom måste le snällt just då och säga ”oh okej, nejmen det är lugnt”. Men det känns inte alls lugnt.
#0: Tråkigt att läsa din upplevelse men har själv under många många år blivit en outsider och mobbad.
Jag bytte umgänge och partner. Min man äter kött och han är väl införstådd med min syn. Hemma hos oss förekommer ingen form av mobbning, däremot lagar min man alltid vegansk mat och äter gärna det och det smakar fantastisk. Han handlar vegansk mat och håller koll på nyheter i affären om vegansk mat. Äter vi ute är han mån om att det ska finnas till mig också.
Så byt ut det som påverkar dig negativt eller så tar du makten över det och tar med dig egen mat och även låter andra smaka.
Det umgänge du har är inte redo för din livsstil och kanske blir det bättre om dom slipper behöva tänka lite extra och bemöta dig med respekt och hänsyn.
🌼 Namaste
Usch, sådant där är jättejobbigt. Jag har själv varit i den situationen ett antal gånger, men jag brukar alltid fråga och påminna innan, även om personerna vet att jag är Vegan. Just eftersom jag inte vill komma dit och inte få något att äta, för det är en väldigt tråkig situation. Jag har flera gånger varit på tillställningar där det fullkomligt kryllat av mat, men där jag har fått så lite att äta att jag till slut fått akut magkramp av hunger och fått åka hem på grund av det.
Om jag hade dykt upp och det knappt funnits nån mat till mig, och värden sa "jag visste inte vad jag skulle köpa" hade jag sagt åt dem att de hade kunnat fråga mig. Om de säger att "det är så himla svårt med en vegan", då är det ju lätt att bara nicka och hålla med, men faktum är att det är JÄTTE lätt. Ärligt talat. Ska man köpa frukost till en Vegan? Gå till vego-hylla, leta efter produkter det tydligt står Vegan på. Eller fråga i affären om man mot förmodan inte skulle hitta. Det kryllar av veganska varianter av skinka, ost, färskost, skagen, hummus… och ofta står det Vegan klart och tydligt på framsidan. Så jäkla svårt är det inte. Och OM det nu skulle vara så förbannat svårt så får man väl ringa veganen och fråga vad hen vill ha för något, alternativt be hen ta med eget (inte så schysst om alla andra får serverat tycker jag, men bättre än inget). Jag tycker inte det finns några ursäkter alls faktiskt. Det är rent ut sagt respektlöst att inte lägga minsta ansträngning när man dessutom vetat sedan flera år att personen ifråga är Vegan!
Ursäkta om jag låter arg men jag är så trött på sådant här XD men som sagt, det händer ju ofta att folk beklagar sig över att det är så svårt och då tycker jag man kan markera genom att säga att "vet du vad, det är faktiskt väldigt enkelt". Och så kan man ju komma med tips eller be dem ringa en nästa gång det är så "svårt". Om det inte går fram hade jag nog bara sagt "vet du vad, skit i mig, jag tar med en matlåda". För sån surpuppa är jag ;) då markerar man ju ändå tydligt vad man tycker om saken.
Hej, tycker att det är otroligt att dom kör på det viset efter att känt dig och umgåtts med dig i flera år. Så märkligt faktiskt!
Visst, generellt sett har ju fortfarande rätt många kommentarer och motstånd till veganskt, men jag undrar ju vad din partner säger till sin släkt och vänner på plats när du står där med en macka med gurka?
Jag tycker också att det är så enkelt idag att hitta allt möjligt gott veganskt som alla gillar och äter. Både såser och annat läckert som snacks fika osv.
Scenariot känns absurt och jag tycker du har all rätt att vara tydligt med att det inte känns okej och som någon annan skrev, dom kunde ju ha frågat dig eller via din partner då vad du brukar gilla.
Skum situation du har. Jag hade sagt något. Visat att det är var okej. Speciellt om det var så att ni alla la ihop pengar när ni var på vistelsen. I så fall bekostade du andras mat och fick inget själv. Bara det säger ju att dom borde bjuda ut dig på brakmiddag!
Kram och d e ok att va negativ när man blir behandlad på ett så hänsynslöst vis.
#3: "Visat att det är var okej." = Visat att det ej var okej.
Jag upplever i princip alltid så jag me. Jag tar alltid med mig egen mat har märkt att det blir bäst, då får jag ju också något som jag gillar.