2 snabba, enkla smakrika rätter
2 snabba, enkla smakrika veganska rätter som jag vill dela med mig av 😊
Bild 1 Färdigkokta kikärtor, lök, färsk spenat och färska tomater. Stekte lök och kikärtor med örtsalt, rökt paprika och svartpeppar, blandade ned spenaten, la upp på tallriken och la på några tomater och till det blev det lite grönkålstabouleh.
Bild 2 Havrerisotto kokad med lite lök, smaksatt med champagnevinäger istället för vin, på med lite bjäst, misopasta och så fyllde jag på med kokhett vatten samtidigt som jag rörde hela tiden. När det var nästan klart tillsatte jag lite frysta ärtor och majs, några varv med svartpepparkvarnen avslutade det hela.
Trots enkelheten blev båda rätterna oväntat goda 😊
/Désirée
Vad gott! 😋
Testa! Glömde skriva att jag pressade lime över den första 😋 Grönkålstaboulehn är också jättegod och kan varmt rekommenderas 😊
/Désirée
#2: tror nog faktiskt att jag ska göra det någon gång. 😊
Går det bra med limekoncentrat, eller måste det vara färsk lime?
Det går säkert bra med limekoncentrat, jag har alltid både lime- och citronconcentrat hemma och använder det rätt ofta 😊
/Désirée
#4: jag har också båda hemma, men det är just limen som går åt. Citronen har inte ens blivit öppnad ännu. 😅
Mums, det ser jättegott ut! Är havrerisotto en produkt, som risottoris fast havre?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Tack för bild! 😀
#11: praktiskt. 👌
#12 Jag kokar alltid ett kilo bönor och fryser in i lagom påsar, som motsvarar dem som finns i tetrapack i butikerna. Så det tar ca 20 minuter att få till en sån här chili 😊
/Désirée
#13: toppen. Egentligen så borde jag själv bli bättre på att koka upp bönor och så, istället för att nöja mig med tetrorna. 😅
Det blir faktiskt både billigare och bättre. Jag köpte en Crock Pot Express för något år sedan, den är super till bl a sånt 😊
/Désirée
#15: vad är det för något? En särskild kastrull?
Det är en kombinerad slow cooker och tryckkokare 😊
/Désirée
#17: ah. Får läsa på lite om det, känner jag. 😅
Det är en sådan här som jag har, men det finns andra märken också. Det finns också en grupp på Fb på svenska med recept och tips 😊 (jag är lite av prylnörd i köket 😇, just den här används mycket av oss alla fyra)
https://crockpot.se/produkter/crock-pot-express-57-l-multicooker/
/Désirée
#19: okej, tack för länken. får kika på det lite senare. 😊
Farmors surkålsgryta i min tappning. Farmor serverade den oftast precis så här 😋 Det är fräst lök och surkål med morot och potatis, kryddad med vitlök, sri racha, salt och risvinäger. Smaken blir lite som ktyddiga salt&vinägerchips. Jag älskar det syrliga och kryddiga, men om man vill ha den mildare, så kan man hoppa över vinäger och sri racha. (Farmor hade svartpeppar och vanlig ättika i)
/Désirée
Din mat ser sååå god ut!
Tack, bästa Vendelay, jag vill ju bara inspireran😊
/Désirée