Insektsprotein?
Dags för en ny korkad Lona-fråga!😚
Hur ser ni på att äta mat/protein baserat på insekter? Jag fattar ju att det inte är förenligt med vegan-tänk men är det liksom "mindre illa" än att äta tex en traditionell hamburgare?
Ni som har hund eller katt (om det går att utfodra katter med insektsprotein?), känns det mer ok att utfodra djuren med foder baserat på insekter? Hundar går iofs att utfodra vegetariskt i vilket fall men jag har rätt dålig koll på sånt.
Rent spontant så tänker jag att det etiskt sett är vettigare att äta insekter än kor, men så är jag inte Vegan så jag kanske tänker helt snett när det gäller det resonemanget. Miljö- och resursmässigt så borde det också ha fördelar med insekter gentemot kött?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Varför skulle det vara annorlunda dvs "mindre illa", med insekter än med andra djur?
Tycker att det är samma sak.
Jag tänker att detta kanske är en filosofisk fråga. Är det bättre att döda en (stor ko) än flera (små insekter)? Vad gör någon mer eller mindre värd att leva?
Jags säger som #1, död som död. Så vitt jag vet känner insekter smärta (men jag har inte läst på om detta, så rätta mig om jag har fel) och då tycker jag inte att det är försvarbart. Jag vet inte om det skulle kännas bättre om mina katter åt något annat djur eller insekt (förutsatt att de får i sig allt de behöver såklart), jag bidrar ju ändå till någons död.
När jag tänker på det kanske jag mer är en sån person som tycker att det är mer "rätt" att döda en än flera, och i så fall kanske det är "bättre" att döda EN ko än tusentals insekter (eller hur många insekter det kan tänkas gå på en ko). Det är en supersvår fråga och inte dum alls!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag vet inte hur det ser ut med klimatpåverkan och resursåtgång men jag antar också att insekter är bättre ur den aspekten, men jag vet inte om det gör det mer försvarbart att döda såna oerhörda mängder av liv bara för att planeten lever längre då.
En till grej jag kom att tänka på är ju att min upplevelse är att ju mindre lik någon är en människa, desto mindre relaterar vi till den. Exempelvis kan ju de flesta som träffat en ko förstå att de måste ha känslor och livslust, medan de flesta av oss kanske inte känner så angående fiskar eller myror. e är för olika oss, vi förstår inte deras reaktioner. Jag tänker att dessa stora djur som är mer lika oss, kor, grisar, hundar osv, de blir ju redan nu enormt misshandlade och på riktigt torterade innan de dödas på många ställen, om det handlade om djur / insekter som var ännu mindre lika oss - hur skulle deras liv se ut? Skulle någon bry sig om att gräshoppor aldrig fick känna gräs eller vind eller solljus, som många ändå gör med kor?
Jag är väldigt fundersam på vad de där insekterna kommer att få för liv. Om de ö.h.t. kommer att få ett gott liv för en insekt…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Exakt min tanke. Kommer de bara leva i en plastburk med mängder av andra insekter hela sina korta liv innan de dödas?
Jag tänker i lite liknande banor som föregående talare. Det blir ju fler liv som tas om man äter insekter. Samtidigt kan det ju vara olika illa beroende på hur de hålls. Men jag som Vegan känner mig inte mer okej med varken det ena eller det andra. Jag har en hamster som äter insekter, han är en omplacering så jag har ju inte bidragit till efterfrågan på hamstrar på så sätt, och därför inte heller direkt bidragit till efterfrågan på insekter. Men hamstrar är allätare och behöver animalisk mat som jag förstår det, och då köper jag hellre torkade insekter i små förpackningar som jag bara kan ge direkt, än att köpa t.ex. yoghurt, ägg, kött eller liknande mat som kommer i stora förpackningar som är lagom stora för människor, då hamstern är den enda i hushållet som äter animaliskt. Så, ur det perspektivet känns insekterna mer okej, dock handlar det ju snarare om portionsstorlek osv än att det faktiskt är insekter. Hade jag hittat torkade små köttbitar i små förpackningar hade jag kunnat köpa det till honom också.
#6: "Men jag som Vegan känner mig inte mer okej med varken det ena eller det andra."
Samma här.
Tack för alla era svar och tankar och TACK för att ni som alltid svarar trevligt på mina frågor! 💕
#6: Det går inte att på nåt sätt torka kött eller annat i ugnen och frysa in? Kanske använda andras "rester"? (Jag har dålig koll på vad hamstrar behöver, tänkte bara att till hundar kan man torka allt möjligt på låg värme i ugnen.)
Nu är jag inte Vegan längre, utan ovovegetarian, men tyvärr, hur gott än insekterna levt så skulle jag inte äta dem…
#9: det kan man säkert göra! Jag är dock inte bekväm med att tillaga kött… men kanske skulle kunna be någon annan göra det. Så länge det är okryddat och tillagat så ska det gå bra vad jag förstått, så det är ju egentligen perfekt om man kan få lite rester av någon som ändå ska slänga det. Så slipper jag köpa så mycket animalier! Jag ska ta och höra mig för!
Jag har svårt att tänka att insekter är bättre, såg lite klipp från Yle för några år sedan angående detta med falafel gjord på gräshoppor. Men när de berättade om hur mycket havre, vete och ärtor som krävdes för att föda upp, så vore det (enligt min uppfattning) bättre att göra falafel på ärtor istället för att de ska gå igenom en insekt och äta insekten sedan. Om jag förstod det rätt behövde den 3 gånger så mycket ärtor för samma mängd, men de poängterade hela tiden hur bra det är med animaliskt protein och allt handlade om protein.
Vi är en av de länder som har mest protein i maten, det finns protein i nästan allt.
Alltså vill förtydliga, för 100 g gräshoppor krävs 300 g havre/vete/ärtor + vatten.
#12 & #13 jag är ganska säker på att Lona bara sagt att det krävs mindre resurser för insekter jämfört med andra djur, exempelvis kor :)
#14: Jag vet inte vad Lona är för något, men här har du Yle i alla fall, hittar inte det tidigare jag syftade på, men ska leta lite.
Aha, Lona är trådens skapare. Trodde först det var någon form av tidning eller nyhetssida.
För jag hittade bara detta om Lona, Den lokala naturvårds-satsningens (LONA) bidrag till insatser kring naturvård och friluftsliv i Sverige. Vilket inte riktigt var samma sak, de vill ju gynna och inte äta insekterna.
https://www.naturvardsverket.se/contentassets/47e45f7193314e7696d130ba1e300f66/978-91-620-7018-2.pdf
#16: Inte lätt att hålla reda på! 😀😉
Fast den LONA lät ju som något väldigt bra! 👍
#17: Ja, :D