Kombucha
Jag har försökt att göra en kombucha från början. Jag hittade en raw på flaska och hällde den i rumsvarmt svart te utan bergamottolja och socker, det stod att den skulle stå 3-4 veckor och man då skulle ha en några millimeter tjock scooby/ytkultur.
Men jag har bara fått en kanske ½ mm tjock och den har stått i snart 4 veckor. Ska jag låta den stå i en vecka till? Eller ska jag brygga nytt te och använda det som bildats?
Du måste ha socker i teet
/Désirée
#1. Det var lite yxskaft till svar. Skrev ju att jag har socker i. ;P
Det är ju sockret den lever på. Men det var inte frågan. :D
Undrade bara om jag ska jag låta den stå i en vecka till? :)
- Redigerat 2022-03-11 09:23 av [Vegggsan]
Förlåt men du skrev, utan bergamottolja och socker, det betyder att det är utan socker och bergamottolja 😊 men om du har socker i, så får du smaka på det, för att kolla hur mycket socker som finns kvar och därefter avgöra om du ska göra nytt te med socker.
/Désirée
#3. Haha, syftade på svart te var utan bergamottolja. :P Kanske skulle formulerat mig annorlunda. hehe. Men man ska bara smaka alltså? Så jag behöver inte vänta i 3-4 veckor som det stod i receptet under första fermeteringen? Det stod att det var viktigt att ytkulturen/scoobyn var några mm tjock.
- Redigerat 2022-03-11 09:32 av [Vegggsan]
Du kan hitta lite mer information om kombucha inne på te också 🙂 https://te.ifokus.se/discussion/1387036/kombucha
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har haft en kombucha i dryg 20 år men den överlevde tyvärr inte covid, den blev inte smittad men jag blev och låg sjuk länge och klarade inte av att ta hand om den, gjorde en ny sats och den ville bara inte komma igång och efter 5 veckor och fortfarande luktade sött så börjades det bildas mögel. (Fick en kultur av en granne och tagit hand om den så jag har aldrig gjort från flaska tidigare.)
Aldrig startat upp en från början, bara gjort nytt varje vecka, kört på 7 dagar och kört samma recept i åratal på te. Minns inte riktigt hur det var första gången heller det minns jag inte.