TW: Önskar gå upp i vikt
Hej! Du som blir triggad av mat- och ätsnack, vänd nu åter ❤️.
Jag behöver av olika anledningar äta mat utan socker (inkl. all tillsatt stärkelse) och allt slags mjöl (även t.ex sojamjöl och glutenfritt). Vill helst inte dricka rapsolja (som jag läst att vissa gör) eftersom det är så mycket vitamin B6 i det.
Jag behöver gå upp i vikt nu!
Tips på hur en gör det som Vegan med denna typ av kost? Jag har heller ingen koll på kalorier o.s.v och ska inte börja räkna.
Såhär äter jag:
På morgonen: en chiapudding på mycket chiafrön, kokosmjölk och mycket kokosolja, samt med frön i.
Lunch: mat som bovete, quinoa, bönor, linser, ärtor, massa kryddor, frön, groddar, grönsaker, krossad tomat, tofu, jackfruit, mycket kallpressad kokosolja och olivolja.
Mellanmål: Rester av lunch eller frukost.
Middag: Samma som lunch, oftast varmt.
Tacksam för alla typer av tips! ❤️❤️❤️
Innebär "utan socker" även fruktsocker? För en del är det ett effektivt (och för många oönskat) sätt att gå upp i vikt att äta mycket frukt.
Det andra jag undrar är om du äter någon form av kosttillskott? Det är svårt att få i sig alla näringsämnen på vegankost och man får läsa på om kosttillskott. Ett kosttillskott kan göra det lättare för kroppen att ta upp näringen i det du äter.
Ett annat sätt att gå upp i vikt är att styrketräna och bygga muskler. Muskler väger mer än fett.
- Redigerat 2022-03-12 15:57 av Sindri
#1: Hej! Tack f svar!
Jag är socker- och mjöl beroende så nej, jag äter just nu inte frukt iaf, ev lite grape ibland samt blåbär. Äter lime å citron.
Tar kosttillskott, främst järn, C, D, magnesium+kalcium, B-komplex, zink
Varför tycker du att du behöver gå upp i vikt? Är det utseendemässigt eller känner du dig svag?
Jag tror mest på styrketräning och att sova ordentligt. Det kan vara svårt att bygga muskler utan protein, men du får läsa på där också.
Om dina kosttillskott:
B-komplex är inte så effektivt, läs det här:
https://martinajohansson.se/varfor-du-ska-kasta-ditt-vitamin-b-komplextillskott/
C-vitamin är inte så bra som kosttillskott; Ät en bit ekologisk röd paprika istället, det triggar inte ditt sockerberoende och ger dig massor med naturligt C-vitamin som kroppen kan ta upp.
D-vitamin gärna i kombination med K2.
Rent allmänt; köp inte kosttillskott från apoteket, de är för svaga och gör inte mycket nytta. Vilka som är bäst kan variera, men du kan hitta många tester på nätet.
Du äter i princip LCHF, det är svårt som Vegan, men kanske kan du få lite tips på denna sajt:
https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/638834/ar-veganer-friskare
Har du konsulterat med läkare eller dietist? Tyvärr är många självutnämnda experter som det sprids mycket okunskap och hälsomyter som sprids som sanning och hänvisar till en enstaka artikel som andra inte kan reproducera för att bekräfta att den stämmer.
Tror du gått på hälsomyter också vilket kan vara farligt (finns många som gått på LCHF), speciellt när jag läser alla vitaminer du äter, vi människor behöver inte så mycket extra vitaminer, skulle vi behöva vitaminer så skulle vi dött ut som ras för länge sedan.
Så rekommendation numer ett är att du tar kontakt med läkare eller dietist, nummer två är att du lyssnar på [https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold](Agnes Wold) som finns på Sveriges Radio och slår hår på hälsomyter, hon tar även upp angående vitaminer, hur man ska äta m.m. i programmet är även Christer Lundberg som är **vegan **med.
Sedan tror jag som Agnes säger, att man inte ska sätta begränsningar och undvika massa saker, för det slutar med att man mår dåligt psykiskt. Bättre att äta gott och det man tycker om men i mindre doser istället för att undvika helt.
Vill tillägga att vi har överlevt på mjöl och kolhydrater under långa perioder i historien också, menar nu inte att man enbart ska äta det, men under fattigtider, krig, svält så har det varit enda lösningen.
#3: låter som propaganda och okunskap på den där sidan, folk yttrar sig enbart för den sidan som får de själva att verka bra eller stödjer deras syn. Vilket är helt missvisande. Sedan kan man få fram precis vad som helst genom att peka på en studie, man behöver gå igenom studie för studie och jämföra och få ihop en sammanfattning.
Sedan är det många studier som går på självuppskattnings-skala vilket också inte är pålitliga, då man skriver själv hur man uppfattar, då ljuger man oftast lite, kanske inte medvetet men ofta.
Det finns inget som heter nyttigt. Den tråden är till för att förtrycka för de inte kan hantera psykiskt att några andra äter på ett annat sätt än vad de själva tror. Lite sektlikt, "tycker du inte som jag tycker du fel".
Kan man vara beroende av mjöl? Aldrig hört talas om? Vad innebär det?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Alla människor är olika, våra kroppar fungerar olika, och därför mår vi bäst av olika saker. Jag "propagerar" inte för något, på sidan Kolhydrater i fokus finns de som äter som TS, som undviker mjöl och socker för att de mår bäst så, det kan ingen annan ha någon åsikt om. LCHF innebär för många mycket animalier, men det finns både veganer och vegetarianer som äter LCHF. TS kan säkert sila själv vad som passar bäst för henne/honom.
#6 Beroende och beroende, inte som en narkoman kanske, men mjölätande innebar för mig att jag bara ville ha mer och mer och efter det socker. Snabba kolhydrater innebär för många att man blir sugen på mer och mer, och det slutar alltid med socker - eller alkohol som är den allra renaste formen av socker.
Vad som är "hälsomyter" eller inte beror helt på vem du frågar. Alla "experter" har också sina olika erfarenheter beroende på hur deras kroppar fungerar, och vad de testat. Med forskning och studier kan man få fram de mest diametralt motsatta resultat. Agnes Wold är en frisk fläkt och har många roliga och bra vinklar på saker och ting, men hon är inget orakel.
Alla kan ha fel, forskning och erfarenheter ändras hela tiden. Jag vill alltid påminna om att TBC-sjuka för bara några decennier sedan ordinerades rökning för det skulle "rena" lungorna. Koppning, åderlåtning mm har också varit "vetenskapliga" metoder, och visst vet vi mer och mer, men inte allt - det finns inga gudar varken inom medicin eller medicinsk forskning. En forskare skall naturligtvis vara passionerad och övertygad, men att inte kunna erkänna att man kan ha fel stoppar effektivt framåtskridande.
- Redigerat 2022-03-14 11:54 av Sindri
#7: Syftade inte på att du spred propaganda, bara att de som är inköpta på diet-myten LCHF oftast sprider propaganda. De är oftast anti-veganer och sprider missinformation tyvärr, uppvuxen i ett land där man matats med propaganda så det är lätt att se när man kommit därifrån. Det kan vi iaf vara överens om. :)
Absolut är vi olika och behöver olika saker.
Kan du hänvisa till källa till att man blir sugen mer och mer på socker? (inte från kostdoktorn eller lchf-sidor utan riktiga studier) För jag har aldrig haft det problemet.
Sedan är det som du skriver LCHF-are är oftast så att de gör precis som hände med TBC-sjuka som ordinerades röka, de är övertygade utan medicins forskning och saknar grund. Vilket är så sjukt. Jag har dock sett en annan sida men de är precis som en sekt, har bekanta som varit inne på LCHF som fått flera problem, men de viftas bort av andra LCHF-are och tycker att de inte gör tillräckligt. Nästan lika illa som rawfoodare och sekter. (men det är min syn, för de ignorerar allt som inte passar in eller inte funkar, vilket visar på hur mycket ilska de bär på, och jag kan förstå ilskan när de tvingas äta så dåligt, det kan de inte må bra av psykiskt eller fysiskt.)
#8: Om du läser mitt inlägg igen under #6 så ser du att jag skriver att det "innebar för mig", och att det "innebär för många". Jag kan inte påminna mig ha sett någon forskning om det, tyvärr.
Människor med problem finns det gott om, oavsett vilken kost de äter. Nu tycker jag det är du som sprider propaganda. Det finns tusentals människor som äter LCHF som blivit så mycket friskare och mår så mycket bättre, jag är en av dem. Någon dålig kost är det absolut inte, och ingen "tvingas" väl äta en kost man inte mår bra på om man inte bor på institution.
#9: Sedan tror jag du vill provocera med tanke på vilken sida du länkade till på en sida som är anti-veganer skriver att veganer blir sjukare än de som äter kött! Men det är lätt att bevisa, majoriteten av jordens befolkning äter kött, och tittar man så kan man bara gå in och se vad folk har för sjukdomar, det beror inte på vad alla äter även om en del är matrelaterade sjukdomar. :)
Kan du visa mig källa på de här tusentals människorna i studie så vore det uppskattat. :) Sedan påstår du bara att du är friskare, från vad? Kan du berätta din sjukdomsbild före och efter LCHF så man kan jämföra, data är svårt att ljuga med! :D
#10: Jag vill verkligen inte provocera - jag tror att alla kan känna själv vad man mår bra av. Nu blir den här tråden kapad av en fånig diskussion. Jag tänker inte ta den här, tyvärr tycker jag du visa prov på den aggressivitet och sekt-tänkande som du skyller andra för. TS kan mycket väl vara Vegan och skippa socker och mjöl, det gäller bara att lära sig hur man mår bar av det och inte får näringsbrist.
#11: Klart TS kan vara Vegan och skippa socker och vetemjöl.
Jag blir ledsen när du skriver så. Kanske inte hanterar svenska så jättebra som man kan tro. Har bott här i många år nu men min grammatik är inte alltid den bästa. Skrev till en kompis som blev arg för jag inte kände igen en kändis, men det var för jag använde fel ord och lät som jag var fräck eller ironisk.
Det är inte min mening att vara aggressiv om det är så du upplever det, däremot är jag färgstark och skriver vad jag tycker, alla har rätt till sin egna syn. Det är av nyfikenhet men också kritik. För jag faktiskt vill se, forskar gärna och letar gärna i studier själv när jag är intresserad för att skapa en bättre bild. Därför vill jag veta mer om din sjukdomsbild om vad du var dålig i innan och efteråt som gjorde att du mådde bättre.
#3: Tack bästa du! Så bra tips. Jag har aldrig störts av min vikt utseendemässigt men gick ner 20kg för snabbt så ska till VC för att kolla så allt står rätt till också 🙏. Har också tid hos en dietist men tror de måste utgå från Livsmedelsverkets rekommendationer. Sockerberoende är inte så vedertaget begrepp i Sverige (I USA forskas det mer, så jag hopps att vården kan ta beroendet på allvar snart 👏).
Tack igen!
#4: Hej, tack för tips! Yes, läkartid och tid hos dietist är bokad 👍.
#8: angående sockerberoende så går det att lära sig om
på https://www.bittensaddiction.com/addiction/
på Stjärnorna på slottet med Marika Karlsson så berättar hon om sitt sånt
FAA är ett tolvstegsprogram för detta
Sockerskolan och Arteget är hjälpande hand med extremt mycket kunskap
Beroende sitter i hjärnan- alkohol, socker, spelande, you name it. Det tog ett tag innan spelberoende klassades som beroende så jag hoppas att folk får syn och tror på sockerberoende snart. Skulle hjälpa många. Agnes säger mycket klokt.