Fyllning i tårta?
Tänkte baka en tårta till min mamma som fyller snart men jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha i. Hon gillar det mesta, så inget problem där. Min första tanke var en typ citronsockerkaka som jag skär på längden som tårtbottnar, och sen kanske ha i något med citron och vit choklad. Kanske vit choklad-mousse mellan bottnarna och en morotskaksfrosting på toppen?
Smakkombinationer osv är verkligen inte min starka sida, någon som vill hjälpa till haha? Det ska helst inte vara alltför svårt, lemoncurd känns bara det lite övermäktigt så min nivå är inte jättehög.
Har du bakat någon tårta, vad hade du för smaker i den?
Obs, det BEHÖVER inte vara citron i bottnen. jag kan lika gärna göra en vanlig sockerkaka. Eller en med choklad. Eller vad det än finns för smaker haha.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Vit choklad och lime är annars en god kombination.
Vill du inte göra mousse kan du göra chokladtryffel med växtbaserad grädde. Det går också att använda en kombination av grädde och limejuice. Skulle tro att till 300 g choklad behövs 150-200 g (1,5-2 dl) vätska. Riv ner limeskal i tryffeln.
Hacka chokladen fint, eller använd chokladknappar. För att göra det lite enklare kan man smälta chokladen försiktigt antingen i mikro eller över vattenbad. Värm upp vätskan till strax under kokpunkten och häll den över chokladen. Rör tryffeln slät med t.ex. en slickepott. Det kan se ut som om tryffeln skär sig, men fortsätt röra tills den går ihop. Bre sedan tryffeln på bottnarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Tack för svar! Lime och vit choklad låter ju supergott. Det ska jag fundera på. Tycker du att jag ska ha en vanlig sockerkaka som botten eller en med citron i så fall?
#2: Det kan nog bli gott med citron i bottnarna också. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Okej, jag ska försöka komma ihåg att uppdatera med hur jag gör. Tårtan ska göras till helgen 😁
#4: Kul. Ser fram emot att få se bilder på tårtan också. 😊
#7: Den ser god ut. Inte konstigt att gästerna gillade den. 😋
#8 Dagen efter blev den RIKTIGT god. Borde ha gjort den en dag innan haha!
#9: Det brukar oftast vara så av någon anledning. 😊