Vegan iFokus

Vegan

Etikett: frågor
Läst 266 ggr
Lona
4

Äta icke-veganskt hemma hos er?

Som vanligt, diverse funderingar (Jag får väl snart ha en egen etikett för Lona-frågor! 😄) :
Säkert något som diskuterats här tidigare men jag började fundera i samband med en helt annan tråd om "regler för besökare" eller vad man nu skall kalla det.
(Hemma hos mig får man tex acceptera att hundarna hoppar på en och sitter i soffan.)
Tycker ni att det är ok att en besökare äter icke-veganskt hemma hos er? Är det rentav ok att de äter kött? Skulle ni tom servera det om det var något gästen gillade?
(Är det förresten värre om en gäst äter en korvmacka som är uppenbart "fel" än något mer "neutralt" som inte är veganskt?)
Det känns väldigt fel och respektlöst om en gäst inte tar hänsyn till en sån sak?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
5

Här hemma så maccepterar jag om morsan har med sig en risifrutti och äter exempelvis.
Men om det är något som måste tillagas på spisen eller i ugn så ska det vara veganskt, inte bara för att jag inte vill diska upp efter den typen av mat, utan också för att jag vill inte laga iordning kötträtter (som jag för övrigt inte vet hur man tillagar för vad den saken anbelangar).
Tycker också att det är skillnad när det är jag som betalar allt.

Tycker dock det är värre med sådant som luktar, som exempelvis kyckling får mig att må illa.

DesK
4

Jag är inte Vegan, men äter mest veganskt. När jag bjuder veganer på mat, så finns det inga animalier på bordet, det är självklart för mig. Däremot kan det finnas animalier i kyl och frys. Vidare bjuder jag även allätare på vegansk mat. Bl a för att det är gott och bra och för att visa att man inte behöver sakna animalier i maten. När mina döttrar är här hemma, så är det alltid veganskt och då accepterar jag inga animalier på bordet. Jag gör skillnad på dom som av okunskap råkar ta med något animaliskt och dom som medvetet måste ha något animaliskt, när vi äter veganskt. Det senare anser jag är mycket respektlöst. Var och en får sätta sina regler och jag tycker att #1 resonerar sunt och bra 😊

/Désirée

vendelay
2

Min sambo är inte Vegan, men vi har egna stekpannor osv. Men eftersom min sambo kan äta veganskt och jag inte "kan" (pga moraliska anledningar) äta animalier, så tas det ju mer hänsyn till mig i det avseendet, eller hur jag ska uttrycka mig. När vi har folk över bjuder vi på vegansk mat exempelvis.
Så vår kyl innehåller ju kött och grejer, så kanske är jag inte lika strikt med det som andra veganer, jag vet inte. Däremot skulle jag inte köpa animalier åt någon (undantag är medicin såklart), eller tillaga animalier. Enda gången jag ger någon animalier är när katterna ska ha mat 😸
Jag vet inte hur jag skulle reagera om någon tog med sig en korvmacka (eller något icke-veganskt) och började äta hemma hos mig, jag skulle nog mest tycka att det kändes jättemärkligt att de tog med egen mat istället för att be mig om ett mellanmål hahaha. Kanske är en hint att de ogillar mina veganska mellanmål 🤣

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2

Det här är egentligen en helt annan grej men kom att tänka på det. Något som jag verkligen tycker är jäkligt respektlöst är om en gäst FÖRVÄNTAR sig att bli tillagad kött av en Vegan, eller gris av en muslim, eller något liknande där det så uppenbart går emot värdens värderingar (och tvärtom - att värden skulle förvänta sig att alla åt det hen lagade utan att bry sig om etik eller religion osv).

ELLER när jag, som Vegan, fyller år och vi kanske är ett gäng med folk som står mig nära som går ut och äter, då kan jag faktiskt tycka att det är taskigt om de inte äter veganskt haha. Kanske är töntigt, men tycker de kan göra den "uppoffringen" en enda måltid per år om de ändå ska fira mig och de vet att jag bryr mig. Brukar dock oftast välja helveganska restauranger för att slippa bli irriterad 😁

[Tismon]
3

Åh denna tråden var intressant men jag är inte Vegan men blev nyfiken på #3:

Om man inte tål majoriteten av vegetarisk/vegansk mat? Då kanske man tar med sig egen mat? 🙂

Tycker ni det är ok att köttätare tar med sig sin egna mat när de inte tål er mat?

Jag tål annars inte baljväxter, så bönor, kikärtor, jordnötter, linser, lupin osv kan jag inte äta. Tål heller inte nötter 😅

• Redigerat 2022-04-08 20:07 av [Tismon]
vendelay
2

#5 Först och främst frågar jag såklart alltid om personen jag ska bjuda på mat är allergisk eller av annan anledning inte kan äta något specifikt, och försöker anpassa mig efter det. Om det är HELT omöjligt så löser vi det på annat sätt, då kanske min sambo kan laga mat till dig 😁 men ibland går inte det heller. Jag hade en vän som på riktigt var allergisk eller överkänslig mot nästan allt. Hon kunde äta några få animalier och potatis, om jag minns rätt. Så hon hade ju alltid med egen mat, för hon tålde ingenting annat och det var väldigt noga med att inget fick ha kontaminerat något (t.ex. gluten, nötter osv). Men helst VILL jag ju bjuda dig på mat om jag bjuder dig på mat såklart. Om du inte vill det får du såklart ta med egen mat dock!!

En grej jag tänker på när jag läser din kommentar, och jag hoppas innerligt att ingen tar detta på fel sätt för jag menar det på snällaste möjliga vis, men om det exempelvis "bara" är baljväxter du inte tål - kan man inte bara skippa dem då? Jag har ätit bara kokt potatis på en massa middagar för det är det enda folk lyckas göra veganskt 🤣 Såklart tycker jag att värden ska kämpa för att göra mat till alla, men om det är för svårt kanske man klarar sig med att bara äta potatis under en enda måltid liksom. Inte kul men ja 😁

[Moon AppleGrey]
3

#5: tycker att man får samtala sinsemellan.
Exempelvis om du skulle bli bjuden på en bit mat här hos mig skulle det vara veganskt, men jag skulle givetvis se till att det var sådant du tål.

Innan pandemin så hade jag en liten anteckningsbok där jag skrev smånotiser om vänners allergier etc för att vara säker på att alla kunde äta sig mätta och belåtna utan några otrevliga "överraskningar".

[Tismon]
2

#6: Tack för svar! Ja alltså i många veganska och vegetarianska rätter är ju baljväxter "huvudingrediensen" och vissa är jag så känsliga mot så att jag inte kan äta något som rörts vid. Men serverar man allt i olika skålar så borde det vara fine 🙂

#7: Åh okej vad smart! :) Det låter rimligt.

En annan fråga jag undrar: en eller två måltider är helt ok 🙂, men om jag ska få i mig tillräckligt med näring under en längre tid så kan jag inte leva på potatis och de flesta proteinkällor som är veganska tål jag inte. Så säg att ni ska resa tillsammans med någon som inte tål baljväxter i kanske några månader, hur hade ni löst det då? Hade ni velat äta separat?

• Redigerat 2022-04-08 20:33 av [Tismon]
vendelay
3

#8 Vad menar du med att äta separat? Att vi äter i olika rum typ? I så fall är svaret nej. Som jag skrivit tidigare är min sambo inte Vegan, utan äter kött och allt annat, och vi äter såklart tillsammans ändå. MEN jag skulle inte handla animalier eller tillaga animalier åt någon (förutom t.ex. katter som ju är köttätare på riktigt så att säga). Jag har heller inte problem med att äta på restaurang och tbh - där vet man ju aldrig vad som händer i köket haha…

[Tismon]
1

#9: Jaha så ni äter tillsammans! Okej men då förstår jag, tack för svar! 😊

[Moon AppleGrey]
1

#8: ute på resande fot så kan man ju inte hjälpa det.
En del veganer vill inte äta i samma rum som allätare, men jag är inte en av dem.

Men är skillnad här i mitt hem då det bara är jag och katten. 😊

sp0ngeb0b
4

Jag skulle aldrig stå och laga animalier till någon annan. Är man gäst hos mig, då får man äta vegansk mat vare sig man vill det eller inte. Passar det inte behöver man inte vara gäst hos mig heller. :P Låter kanske hårt men jag tycker också att det är respektlöst att neka bara på grund av att det är veganskt. Är man kräsen eller allergisk får man ju förmedla det så fixar jag något som funkar. Att enbart gnälla över det faktum att maten är vegansk, det tål jag inte. Har hört så många gånger att folk klagar över det nämligen.

Däremot om jag t.ex. skulle köpa hämtmat eller färdigrätter tillsammans med vänner skulle jag låta dem äta animalier hemma hos mig. Mitt hem är inte animaliefritt då jag bor med en person som inte är Vegan. Jag älskar ju inte att se andra äta kött men ungefär där drar jag gränsen. Jag betalar heller inte för animalier så vill man ha det då, får man köpa med sig själv.

[Moon AppleGrey]
1

#12: "Jag betalar heller inte för animalier så vill man ha det då, får man köpa med sig själv."

Samma här.
Och håller med dig helt och fullo.

vendelay
2

#12 Håller helt med i allt 👍

Uppkatten
3

Jag är inte Vegan, men har varit Vegetarian mycket länge. Jag vill inte att folk äter kött/fisk och liknande hemma hos mig, och ffa vill jag inte att de använder mitt porslin etc till det.

Däremot är det förstås att katterna äter kött. De har dock eget porslin etc till det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2

#15 Helt rimligt. Det är ditt porslin, så självklart får du bestämma själv vad det ska användas till.