Vegan iFokus

Vegan

Läst 91 ggr
Kashii
0

Vegansk blåbärspannacotta

Hej alla!

Då är jag på g i igen med frågor. Jag är sugen på att testa att göra blåbärspanacotta till syrran (mjölkproteinallergiker). Jag har hittat ett recept som har få ingredienser. Men! Som vanligt vill jag ju att hennes ska vara så lik "vår" som möjligt. Vilket innebär att jag vill att den enda smaken som egentligen ska märkas är blåbär.

Jag har ju jämfört (läs: Smakat!) det jag gjort till henne och jämfört med det jag brukar göra till oss andra. En vanlig grej är att hennes oftast smakar av det jag använder istället för mjölk/grädde.

Vad kan jag använda för grädd-substitut till pannacotta? Receptet innehåller blåbär, gelatinblad, vaniljsstång/pulver, socker och grädde.

"Vanlig" grädde är ju ganska rinnig och har en len och (enligt mig då) neutral,smak. Aitos veganska grädde smakar ju inte bra, bara havre, Plantis är ju hård. Och kokosgrädde smakar ju j*vligt mycket kokos vilket ofta övertar smaken av själva receptet.

Tips mottages mer än gärna!

vendelay
3

Saker gjorda på havre eller soja kommer ju såklart inte smaka komjölk (vilket är vad grädde gjord på komjölk såklart smakar), så jag skulle gissa att det bästa är att använda det hon gillar. Om hon föredrar substitut av havre, använd havre, osv.

Om grädden ska vara lite rinnig skulle jag nog använda Alpros vidspgrädde, den är väldigt söt men blir inte superhård när man vispar den. Oatlys blir mycket hårdare (men det beror ju på hur mycket man vispar också).

Gelatinblad är ju inte heller veganskt (vet att det inte är din fråga, men det är ett veganskt forum så jag vill ändå förtydliga), istället kan man använda exempelvis agar. Läs mer här:
https://www.vegomagasinet.se/baka-utan-gelatin-alla-tipsen

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Du kan också njuta av delikata, dallrigadesserter utan gelatin! Det finns en rad olika gröna alternativ som alla ger den där perfekta gelén. Här reder vi ut allt!
Kashii
0

Vendelay: Hon verkar inte föredra det ena eller det andra faktiskt. Och älskar när jag kommer med nya "experiment" 😅 Har aldrig gjort pannacotta till henne förr, men eftersom man enligt receptet ska värma upp allt (och receptet är ett "vanligt" recept) så borde det ju vara bäst att använda något veganskt som är så likt som möjligt? Eller? 🤔

Mjo, jag vet fuller väl att gelatinblad inte är veganska, men känner att jag inte vill ändra för mycket på en gång i receptet. Har dock planer på att testa agar (algväxt om jag minns rätt) samt att testa agar agar som äggersättning (syster är allergisk mot det mesta tyvärr 😅)

sp0ngeb0b
3

Om hon är van vid att äta produkter baserade på havre och/eller soja är hon säkert van vid de smakerna! Och då märks de inte på samma sätt som de gör för dig. Förstår så klart att du också vill ha dem på ett visst sätt, men har hon inget emot de smakerna så tänker jag att det kanske inte gör så mycket? Jag själv har i alla fall märkt att jag nu, efter några år som Vegan, knappt ens märker havre- och sojabismaker (om de inte är extremt tydliga så klart). Komjölk har också en bismak och den märker man inte om man äter/dricker komjölk regelbundet, så det blir lite samma sak där :) Annars kanske du kan blanda havre och sojagrädde? Jag har fått för mig att blandningar är de som ger minst bismaker i alla fall. Vet inte var det kommer ifrån haha men känns rimligt!

vendelay
2

#2 Jag googlade på "vegansk pannacotta" och tog de första recepten. Alla verkar använda olika, antingen soja eller havre, så jag tror inte att det spelar någon roll alls faktiskt. Och som #3 skriver: komjölk har ju också en bismak, men är du van märker du inte det. Vi som konsumerar soja- eller havredryck istället märker ju sällan av den bismaken heller.

Lycka till, och berätta gärna hur det går!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤