Vegan iFokus

Vegan

Läst 142 ggr
Anonym.456
1

Vad är era tankar?

Detta kanske är en dum fråga ja ber om ursäkt om det är det. Men det är en sak som jag länge undrat. Veganism är väl en livsstil som handlar om att inte utnyttja djur, och att döda djur är fel?

Borde int köttersättningar kännas fel symboliskt? Alltså kött är döda djur men varför imiterar man då dödade djur? Kan man inte bara äta grönsaker som dom är och laga mat utan att 'imitera' kött?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är bara nyfiken!

Uppkatten
2

Jo, det kan man absolut göra. Äta maten som den är och inte försöka efterlikna kött alltså.

Men en del tycker nog det är jobbigt att inte få vara med och grilla korv, och ha något som ser ut som en korv. Inte kul att alltid vara den som "är annorlunda" för att mamma och pappa har bestämt att man ska vara Vegan.

En del tycker nog också att det är lättare att tillaga vegefärs än olika bönor t.ex.

Det är väl bra att det finns alternativ, men själv föredrar jag "riktiga" råvaror, och får ofta magknip av fejk-kött.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johan
5

Jag tycker din fråga är märkligt ställd. Jag gör några liknande frågor så får du se hur du känner inför dom:

• Diamanter har ett mycket blodigt förflutet med riktigt vidriga arbetsvillkor och blodiga konflikter. Är det fel att tycka smycken som ser ut som diamanter är fina?
  • Läder är djurs hud, men det har många bra egenskaper. Är det dåligt att ha veganskt läder i bilar som har samma eller till och med bättre egenskaper än döda-djur-läder?
  • Klädindustrin utnyttjar arbetskraft från länder med dåligt skydd för arbetare och ibland även barnarbete. Klädindustrin är dessutom en mycket större bov i klimatkatastrofen än flyget. Ska jag inte använda eller tycka om kläder då?

Om jag skulle bli Vegan är det inte för att jag inte vill äta kött. Det är helt och hållet pga av att plantbaserad mat är bättre för klimatet och att det är moraliskt bättre än att döda djur.

Att kunna skapa plantbaserad mat som till stor del smakar och ser ut som köttprodukter, men utan dess nackdelar, är en enorm vinst och sannolikt enda sättet att få världen att övergå till plantbaserad kost.

Sedan tycker jag dock att många rätter med fejk-kött är rätt äckliga och jag skulle mycket hellre välja en köttfri kost där råvarorna var mer i sin ursprungliga form.

Men t ex Beyond Burger's veganska hamburgare väljer jag gärna.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-05-11 16:51 av johan
Anonym.456
2

#2: Som sagt, en fråga av nyfikenhet. Tkr själv att vissa kanske inte vill göra kött till ngt man utgår ifrån, skapa ist en egen o ny standard. Alltså om man har sin livsstil baserad på att inte uppmuntra utnyttjandet elr dödandet av djur, det var det som var frågan o inte veganism av miljöskäl. Man kan äta veganskt utan att behöva imitera kött. Man kan göra saker som har samma smak o känsla som kött utan att det måste se ut som kött, att det ska ersätta kött. Ist blir det en egen o ny grej

1.det finns gott om andra stenar som liknar diamanter utan att vara diamanter, man behöver inte utgå från aty diamanten är det man 'ersätter'

2.i bilar kan man ha tygsäten.

3.man kan betala dyrare för etiskt producerade kläder som knske tom är närproducerat. Elr så kan man köpa secondhand

• Redigerat 2022-05-11 17:21 av Anonym.456
Anonym.456
0

#1: tack för svar!

johan
3

#3: Man kan ha tygsäten, absolut, men då är du tillbaka på frågan om textilindustrin igen.

Och alla som har eller har haft barn, vet att man inte vill ha tygsäten i bilen. :)

Mvh // Johan

Anonym.456
1

#5: ja det är sant. Nu vet jag inte själv riktigt men är inte fejkskinn också en del av textilindustrin? Tror det är ganska svårt idag att undvika ngn 'bov' helt o hållet. Om man köper bilen begagnat så stöttar man iaf inte aktivt textilindustrin 🙂

Har inga barn men har djur o tygsäten! Själv har jag ett sätesskydd. Kanske finns såna för barn

• Redigerat 2022-05-11 17:30 av Anonym.456
vendelay
5

Tycker johan svarade bra. Om jag ska lägga till lite egna tankar så skulle jag säga att: JA, veganism handlar om att inte utnyttja och döda djur men det handlar ju inte om att inte gilla t.ex. korv. Plus - korv är ju en form, inte en maträtt. Smaker är ju ofta kryddor, inte djur. Osv.

Det finns vissa som blir veganer för att de ogillar smaken av kött, men jag tror inte att de är många. De allra flesta är uppvuxna med kött och animalier och tycker om det - men ogillar att någon måste dö för det. Då är det lättare att äta en korv på soja eller bära kläder av plastskinn, för att dra något exempel.

För övrigt - inte alls en dum fråga! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤