Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: vegankostfrågormatprodukterbaka
Läst 72 ggr
Chinesecrestedlover
0

Livsmedelsfärg/gelfärg (vegan)

Hej!

Har planer på att baka en tårta…men jag skulle vilja ha riktigt klara färger (har tidigare använt mig av naturliga färger ex. rödbeta osv. vilket fungerar till vissa färger/vissa saker) men för att få de färger (och den klarhet) jag vill ha så lär det behövas "köpesfärger".

Färger jag vill ha:

Starkt rosa
Lila (lite mörkare)
Blå (riktigt blå)

Har i första hand tänkt färga tårtbottnarna men även sockerpasta/marsipan (för några dekorationer) vore kul. Locket har jag tänkt ha i en neutral färg (vit antagligen).

De krav jag har är att det ska bli riktigt klara färger (inte lite sådär halvdassiga som det kan bli ibland). Självklart 100% veganskt (och det innebär för mig även att det inte ska finnas spår av mjölk, ägg, laktos osv.). Inga jordnötter (varför det nu skulle vara det i).

Trodde jag hittat toppen färger…men sen hittade jag en sida där det stod att det kan innehålla spår (av…diverse animaliska produkter)…så nu behöver jag hitta något som fungerar.

Tips? Gärna som kan beställas online. Länka gärna.

Mvh/Chinesecrestedlover

vendelay
1

Jag har ingen erfarenhet av detta tyvärr, men jag ville bara säga en grej - "spår av" är veganskt! Just du kanske inte tycker det, och då är det helt okej, men ifall du inte visste det så ville jag ändå säga det. "Spår av" betyder bara att det gjorts i samma fabriker och maskiner som något med animalier, det har med allergier att göra, så det är fortfarande veganskt. Men vill du inte använda det ändå så förstår jag det helt, ville bara uppmärksamma dig på det 🙂

Kom förresten på att vissa "superfoods" väl färgar ganska bra? Kanske blå spirulina, pink pitaya och kanske finns något mer? Har sett folk använda det i smoothies i alla fall (men aldrig testat själv)!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Chinesecrestedlover
0

#1 Tack för tips, ska kolla upp spirulina och det andra du nämnde.

Angående "spår av…" så är det inte någonting jag anser är veganskt, vet att många är ok med det, men jag är det inte. Jag tycker personligen att det är fruktansvärt irriterande att det ens får märkas som veganskt, trots att det kan innehålla spår av diverse animaliskt.

För mig är det som att vara ok med att mat tillagas på båren i bårhuset, den kan ju vara rengjord osv. men hur många skulle tycka att det kändes ok att äta någonting som skulle kunna innehålla spår av människolik? Det är ju bara lite lik…🤮

Jag klarar inte att äta oavsett hur lite eventuellt ägg/mjölk osv. som skulle kunna vara i. Kan man som allergiker reagera på det så… Dessutom hört/läst att "spår av…" kan/får innehålla mer mjölk än vad som finns i ett sånt där litet margarinpaket som brukar finnas på restauranger/bistros och dylikt och för mig så är det allt annat än veganskt.

vendelay
0

Jag förstår, det är helt okej och rimligt att känna som du gör.

Hoppas du hittar något som funkar för dig! 😀

Chinesecrestedlover
0

Jag mailade tillverkaren av den färg jag tänkt köpa först, men sedan såg på ett ställe skulle kunna innehålla diverse animaliskt.

De skriver att de tillverkar sina produkter av helt vegetabiliska ingredienser som lämpar sig för vegetarianer och veganer och att produkterna tillverkas i en fabrik som inte hanterar något animaliskt.

Så jag är därmed ganska säker på att den online butik som jag hittade som skrivit ut att det kunde ha spår i sig var fel ute.

Tjoohoo! Jag kan därmed köpa de färger jag tänkte köpa och min panik inför min tårtbakning kan lägga sig lite…tänkte att jag skulle tvingas tänka om helt och ha en tråkig "färglös" sak.

vendelay
0

Vilken tillverkare är det?

vendelay
0

Tack!