Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 62 ggr
DesK
1

Vegansk födelsedagsmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Årets födelsedagsmat 😋 Potatissallad på färskpotatis med senapsvinaigrett, en massa gröna blad, tomatssallad med greek style-ost och stekta Bästabitar chili och lime. Till efterrätt en supergod citrontårta (Hade visst glömt att skriva om detta här)

/Désirée

Vegansk citrontårta är magiskt god med sin sötsyrliga, friska smak. Bottnarna är ljusa och tårtan är fylld med lemoncurd och spacklad med en vaniljsmörkräm. Smaklökarna kommer dansa när du äter den här tårtan! Sockerkaksbottnar 2 dl vetemjöl 2 dl potatismjöl 3 dl strösocker 1 msk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 0,5 tsk salt 1 dl neutral […]
[Moon AppleGrey]
2

Ser lika gott ut här också. 😁

Bilden av den där citrontårtan får det verkligen att vattnas i mun. 😋

Tror ni att den skulle gå att göra sockerfri (så att en diabetiker kan äta en bit)?

DesK
1

Det vet jag inte, tyvärr! Tror att den frågan kanske bör ställas direkt till receptskaparen 😊

/Désirée

[Moon AppleGrey]
2

#2: jo, kanske jag kommer att göra.
Skullr vara roligt att kunna bjuda mor min på hembakat, och hon är diabetiker, så därför jag undrade om någon visste.
Är ju ingen expert på bakning och matlagning precis. 😛

DesK
2

Jag ska fråga min dotter om hon vet 😊

/Désirée

[Moon AppleGrey]
2

#4: tack, skulle vara jättesnällt om du ville det. 😁

Sindri
2

#1: Det finns sötningsmedel som inte påverkar blodsockret. Sukrin (erytriol) och stevia (en växt). Ica sötströ är en blandning av dessa. Av stevia kan man bara ta mikromängder så det är bra med något som ger lite volym också.
Jag använder bara en dryg halv sats av sötströ fast det står att man skall ta samma mängd som socker, men det blir alldeles för sött.
Jag vet inte om vaniljpulver (obs! inte vaniljsocker eller vanillin)påverkar blodsockret. Det smakar lite sött i alla fall. Funkar jättebra att göra glass med, behövs inget mer.
Inne på den här sidan finns massor av recept utan socker.
https://kolhydrater.ifokus.se/

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
[Moon AppleGrey]
2

#6: åhå, på så vis.
Ica sötströ har jag faktiskt redan hemma (hittills oanvänd), så det var hjälpsamt att veta att man måste minska på doseringen. 👍